Röjt sovbås och en riktig prins

Tänker på Rutan som satt och läste blogginlägg som hon läst förut. Usch, det är ju trist. När man bläddrar upp det där vanligaste gänget, som har krympt, och bara någon enstaka har gjort något inlägg. Tappert av Tjatis att vara nästan mest aktiv, trots resa!

Själv har jag varit upptagen med det ena och det andra.

Finmiddagen hemma hos vännen K t ex. Trerätters från delikatessdiskar och finkrog. Tresorters från Bolaget också. Fast jag tyckte räckte med två. Champagnen till förrätten och Chablin till resten.

Vi avrundade med besök hos katterna. Inte mina alltså utan dem som Mellan och jag skulle passa i veckan. Men som jag blev ensam om. Av diverse orsaker. Eller i själva verket avrundade vi med en öl på katthussarnas stambar. Det har blivit lite torftigt för katterna för jag har inte haft så mycket tid med dem. Men jag tror de är rätt nöjda ändå. Med maten.

Jag är inte så nöjd med min mammakatt. Jo, idag, när hon äntligen verkar ha slutat löpa. 10 dagar tog det.

Man får rätt fullt upp med en löpande katt. Inte minst att fundera ut varifrån det stinker kattpiss. Igår lokaliserade vi t ex lukten till Mellans nyinköpta picknickryggsäck. Den hade ändå inte fått plats i packningen. Jo, plats fanns det, men inget viktutrymme. ”Vi klarar oss med handbagage” sa flickorna käckt när de bokade biljett. Möjligt de hade gjort. Om de rest utan kläder i bagaget. Framsynt moder, dvs jag, föreslog att de ändå skulle boka en incheckad väska, 70 spänn för 20 kilo med Norwegian. De kånkade iväg med största trunken. 23 kilo, minst. Dataprylar, sybehör, målarprylar. Två månader har de hyrt en lägenhet i Berlin.

Så idag har det varit som det brukar. När en flicka bryter upp. (Pojken bröt ju upp i samband med flytten.) Det är ingen idé att inbilla sig något annat. Att jag skulle väntat tills kvällen t ex. Nej, undan med ev arbete in med röj och stuvande. Och fram med nostalgin. Jag kan bli nostalgisk över nästan vad som helst. Saker som jag inte ens varit med om. Som gamla kvitton från butiker i andra städer andra länder. Och så jag kan förstås sörja tiden som flög. Sånt vi inte gjorde. Fast vi gjorde ju annat. Ibland hade vi riktigt trevligt. Ibland var hon väldigt trött på sin mamma. Ibland var hon glad att hon hade henne. Kanske. Hon hade väl tagit sig hem ändå, utan navigationshjälp från moder framför karta vid datorn. Men det hade tagit längre tid.

Nä, nu räcker det.

Nu är i alla fall hennes sovbås så pass stuvat att det kan fungera som sovbås för gäster under sommaren utan att de ska få garnpåsar fallande över sig.

För resten såg jag kungen och hela gänget igår. Det var inte meningen. Men jag blev sittande vid Strömmen en stund när jag vinkat av flickorna. När jag skulle gå upp till Kungsan för att hitta något ätbart på matfestivalen var gatan avspärrad med ett litet tunt plastband. Sen hördes klappret av hovar och tutande i trumpeter och så kom de. Mest av allt påminde det om när jag hade fått skjuts med en pappa och en liten pojke från Waterford till Dublin och vi hamnade mitt i en katastrofutryckning strax utanför stan. Blåljus och sirener överallt. Pojken var eld och lågor ”Is it real or is it on television?” Undrade pojken och undrade jag alltså igår. Annars inga jämförelser. Bara känslan av overklighet.

Undrade gjorde också kineserna bredvid mig. ”Vilka är de?” – ”Hela kungafamiljen!” – ”Va? Och varför är det inte fler ute på gatorna?”

Tja, folk hade väl annat för sig. Fira nationaldagen t ex. Det var tjockt med folk i Kungsan. Sen var ju tiden lite udda för en kunglig kortege. Klockan 18:00. Men lite absurt alltihop. Att stå där mitt i bästa färdstråket med bara ett par hundra personer runt sig, varav de allra flesta turister och såna som jag som hamnat där av misstag.

Snygg är han den där prinsen, ja inte den ingifte alltså. Han såg ut som på TV. Den riktige var snyggare än på TV.

3 svar to “Röjt sovbås och en riktig prins”

  1. Lisbeth Says:

    Vilken upplevelse. Den är du nog rätt ensam om. Något att skriva in i memoarerna. Det här med resande dotter har även jag levt med. Ett tag flyttade hon så snabbt så jag fick reda på det när flytten var gjort. Bara ett glatt telefonsamtal: Hej mamma. Jag är på Island och plockar champinjoner.
    Numer håller hon sig i England. Rätt bra det. Billiga flyg kan man hitta när som helst när andan faller på
    Ha en bra morgondag

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; så fort har det inte gått här, eller när det gjort det så har jag varit med på noterna. När Äldsta hoppade av en utbildning i Dublin på tredje dagen eller så, så väntade jag bara på telefonsamtalet som bekräftade det jag anade. Hon kom hem med allt sitt pick och pack – för att en vecka senare bestämma sig för att åka tillbaka, inte till skolan men till Irland. På den vägen är det.
    Dotter två får vi se vad som händer med efter sommaren!
    UK är praktiskt, västra Irland lite mer opraktiskt.

  3. Ullrika Says:

    Jo han är galet vacker den däringa. Faktiskt blivit röstad som en av världens snyggaste kungligheter tror jag bestämt – vilket iofs inte är en tävling i grymmaste konkurrens… men iaf!

Kommentera

