Ännu fler goda husmorstips

En lustig detalj i den där gamla receptboken från 1885 som nu åter kommit fram, är att många av de föreslagna ingredienserna i diverse recept faktiskt finns med bland moderna E-tillsatser. E-tillsatser uppfattas ju ofta som något som uppfunnits av den moderna livsmedelsindustrin på rent jävulskap under de senaste decennierna.

En del av de flitigt föreslagna tillsatserna/kemikalierna har ju senare visat sig vara synnerligen olämpliga att använda i hemmet för hushållsbruk. De gör sig just bäst inom t ex den kemisktekniska industrin i väl avvägda kvantiteter. Gäller t ex borax som flitigt förekommer i boken. Observera att boken alltså innehåller både recept på mat och diverse kemisktekniska hushållsprodukter, inklusive bekämpningsmedel, färgmedel, bläck och lack.

Det finns 23 olika recept på sigill-lack. I vissa fall borde väl den mest hängivna gör det själv-entusiast erkänna att det är en fördel att utvecklingen har gått lite framåt.

Annat som att använda såpvatten för att få bort småkryp från växter och locka flugor med eteriska oljor känns ju väldigt tidlöst.

Vissa recept har jag verkligen längtat efter. T ex på marinerade nejonögon. Jag tror att även Evis sucktar efter det receptet eftersom nejonöga lär ha varit en populär medeltida rätt. Möjligtvis drar hon sig något för tillvägagångssättet som innebär att man först lägger de käklösa rundmunniga fiskliknande varelserna i rikligt med salt ”tills de äro döda”. Jag tycker man kunde avstått från det momentet och låtit kocken döda efter eget tycke. Jag kan inte hitta någon förklaring på varför just nejonögon ska saltas ihjäl, kanske någon läsare vet. Sen steker man i alla fall och har sig som vanligt i smör över koleld och kryddar med peppar, nejlikor och muskot. Sedan proppas hela härligheten ned  i kärl med lagerblad, citron och ölättika som först kokts  med lök, timjan och salt och fått kallna.

Mycket avspeglar som jag sa i en kommentar den tidens problem med att bevara maten färsk och välsmakande. Trixen för att göra härsket smör ätligt är många. Detta är det mest komplicerade:

Till 1½ kilo smör tillsätts 100 gram nyss utglödda grovt sönderstötta träkol, 25 gram pulvriserad krita, en matsked honung, flera skivor morötter och kokas med  3/4 liter vatten  i 20 minuter. Därefter låter man den heta vätskan rinna igenom ett tjockt halmlager. Sedan smöret avsatt sig kan man knåda det med frisk mjölk och sedan tvätta det med friskt vatten – varefter det åter smakar såsom färskt smör. Jag fattar bara inte var smöret sätter sig. I halmen? Hur får man bort det ur halmen? Eller ska man ha en gryta under?

Men jag ska bara se till att sy ett piffigt volangförkläde och skaffa lagom mycket halm så ska ni snart få se bilder på mig vid grytan över den öppna elden ute på uteplatsen. Då ger det sig nog var smöret och det andra blir av. 

Kanske tager jag mig ett glas rödvin till, då har jag i så fall testat att det inte är förfalskat. Enkelt genom att låta en kopp rödvin förflyktigas till ånga i ett vattenbad (man nog hälla i ganska lite). Efterlämnar detsamma ljusröda ringar i koppen är vinet förfalskat alldenstund äkta rödviner avsätta bruna ringar. Det nämns inget om själva yrsla eller smaken eller om det falska vinet kan vara farligt.

– – – – – – – –

Jag har senare fått en förklaring till varför det fanns en beskrivning på hur man tar död på nejonögonen. De är helt enkelt inte så lättavlivade så saltet var den enklaste vägen när man skulle ta död på flera i taget.

6 svar to “Ännu fler goda husmorstips”

  1. Lisbeth Says:

    Jag läste och jag läste igen sen gick jag tillbaks och läste delar av det du skrivit. Den lilla historikern i mig blev nyfiken. Jag som har tyckt att det varit lite läskigt att se när mamma tillagar näting ska nu omvärdera dessa tankar.
    Nejonögon slår den med hästlängder.
    Skulle vara intressant att höra vad kommande generationer säger om vår tids kokböcker. Det måste bli förvirrande att botanisera bland alla wokar och kombinera detta med svensk kultur Eller är det bara jag som tror att vi har en kultur i Sverige som härstammar i gamla rötter
    Ha det bra

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; flodnejonöga och näting eller nätting är väl samma sak? Så då blir jag nyfiken. Hur tillagade din mamma? Som jag förstår det är det lite besvärligt att få bort slemmet. Här ska man gnida med salt, gissningsvis samma salt som man haft död på dem med.

    Ja, man kan undra…

    Boken har för övrigt tillhört Erik Olofsson, Kaxås, Offerdal. Det torde vara framlidne makens farfar. Att döma av vilka sidor som är mest nötta så har han ägnat sig mer åt de praktiskt tipsen för allmännyttiga medel för hushållet och landtbruket än åt den tredje ddelen av boken som handlar om Hypokondri. Den är märkligast men säger säkert en del om sin tid den också.

  3. Rutan Says:

    Vad är falskt rödvin? Den dryck som min far framställde av vinbär?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; ja jag undrar så mycket också! Det finns så många frågor att ställa om denna bok.

    Det mest intressanta är ändå detta att det krävs så mycket olika kemikalier för att framställa alla hemkok av både rengöringsmedel och andra nyttigheter. Det är faktiskt tvärs emot alla unga husmorsbloggares ideal och föreställningar om att det mesta förr gjordes på ett alldeles oskyldigt och miljöriktigt sätt, över den öppna kolbrasan.

  5. Evis Says:

    Här blir inga nejonögon tillagade, du vet min begränsade entusiasm för fisk. Men det var roligt att läsa om.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Evis; synd!

Kommentera

