Ordning på Sommaren.

Men det var väl den tristaste Sommarpratlista man sett i kvinnominne! Kan inte komma på en enda jag ser fram emot. Eller det kanske inte brukar vara roligare än så här? Kan inte riktigt sätta fingret på vad jag saknar. Torsten Ehrenmark kanske? Någon som man vet är en bra radiokåsör, inte bara en känd person. Det har ju visat sig förr att bara för att man varit med om saker eller är känd så behöver man inte ha något att säga. Jag tror faktiskt inte Henke Larsson kommer att ha så mycket att säga.

Sen har jag förstått vinken. Av mina läsare. De flesta tycker inte det är lika roligt som jag med den gamla receptboken. Jag lovar, jag ska ställa undan den. Men den kommer säkert fram igen.

Dotter och jag har varit och shoppat. Hon hittar ingenting i butikerna här. Det beror främst på att hennes smak har förändrats. Det finns för få ”gå ut-klänningar”. I Stockholm, i Sverige har man inte gå ut-klänningar, inte såna som hon menar, framförallt inte på sommaren.

Jag köpte en sommarklänning. Den ser inte särskilt bra ut på men det beror enbart på att ingenting ser särskilt bra ut på mig. Det har inte blivit bättre sedan första gången jag konstaterade det här på bloggen. Att jag inte passar i kläder. (Och verkligen inte utan.)  Den är blommig. Mellan skulle, om hon vore hemma, säga något om lampskärmar, modern om hon varit i livet, något om nattlinnen Jag fick en skjorta och en kavaj på rean också. Dotter säger att kavajen kunde varit mindre. Det kunde jag också.

Systembolaget på Klarabergsgatan än en gång förnedringen själv. De som handlar efter sju ska verkligen lida. Först trängas med de köande för att försöka nappa åt sig något ur de halvtomma hyllorna, sedan försöka fatta vilka köer som slutar var och sedan bli stående med svetten lackande i minst 30 minuter.  Nej, idag fick det vara. På en halvtimma hinner jag gå fram och tillbaka till Skärholmen och välja och vraka på ett välfyllt bolag utan köer. Lustigt nog är det minst lika många kassor öppna där som inne i stan, dvs ganska få. Men ute i den muslimska hooden räcker det liksom.

Sen vet jag inte mer. Utom att jag måste få ordning på sommaren snart. Min alltså.

Med själva Sommar gör jag nog som vanligt. Kollar av kommentarerna och lyssnar i efterskott på det som verkar va nåt. Det blir mest ordning så.

9 svar to “Ordning på Sommaren.”

  1. Lisbeth Says:

    Hej på dig du. Först så har du rätt . Vi pratar om samma fisk vilket inte jag hade en aning om. Ska kolla med mamma hur hon tillreder den och återkommer så att du kan laga dig en smarrig måltid i helgen. Jag gillar kokboken men som sagt kanske inte alla har det intresset.
    Mellan stolarna är jag .Fick mail från kommunen igår att de skulle betala ut sjuklön till mig tills Fsk hade tagit beslut. De poängterade att jag var återbetalningsskyldig till hela summan. Tycker det verkar mysko och som vän av ordningen har jag sparat mailen. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig.
    Sen är det ju det här med att vi måste ha kläder om vi inte väljer att vara inomhus eller på ett nakenbad.
    Har du testat med toga nu när det är varmt och skönt
    Jag skjuter upp mina inköp för det är en mardröm som jag gärna är utan.
    En egen sömmerska som kom hem till mig och tog mått och sydde upp mina kläder vore önskvärt. Undrar om man kan använda Rut-avdrag
    Ha en dag

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; vilken fruktansvärd soppa! Och då menar jag inte nejonögonen utan arbetsgivare och Försäkringskassa. Aldrig hört talas om återbetalningsskyldighet av sjuklön. Men man upphör aldrig att förvånas. Har du pratat med facket?

    RUT-avdrag för sömmerskor låter ju strålande. En sån där gammaldags sömmerska som kommer och bosätter sig hos kunden ett tag medan plaggen sys upp.

  3. frktjatlund Says:

    En kompis till mig jobbade på Bolaget på Klarabergsgatan. Hon tyckte det var vedevärdigt och fick till slut förflyttning till Regeringsgatan. Där är inte bara kunderna trevligare mot personalen utan även personalen är trevligare mot personalen.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jag tror att allt skulle vara mycket trevligare om de hade flera kassor öppna. Innan sju kan man ju gå bort till Vasagatan i stället om man är i den delen av stan, där är det ödsligt.

  5. ullrika Says:

    Jag har missat listan. Varenda gång jag tänkt jag ska kolla upp den kommer det nåt emellan. Och sen glömmer jag av det. Nu ska jag göra ett rejält försök att kolla upp vilka pratarna är. Och sen gör jag som du, såtillvida att jag lyssnar i efterhand. Fast jag lyssnar på alla! Den ende jag allvarligt fick tvinga mig att lyssna klart på var Björn af Kleen (tror jag han hette). Maken till sensationslysten tråkmåns har jag aldrig stött på. Och det värsta var att han verkade tro att alla var lika intresserade av hans skvallertrams som han själv. Blä.

    Sen tänkte jag på det här problemet att inte passa i kläder men inte utan heller. Alltså. Det låter rätt besvärligt. Hur gör du? 😉

  6. Tricky Says:

    Anna, jag tänkte precis tipsa om Vasagatan men såg nu att du redan visste. Ärligt talat gott folk, kan ni vara snälla och stödhandla där nån gång ibland för annars tror jag de slår igen. Ödsligt var ordet.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; förra året var det väl Annika Sörenstam som var det riktiga bottennappet. Men jag missade ju åtskilliga pratare.

    Tja, jag tar på mig nåt som ser minst illa ut och låtsas som ingenting. Tänker att jag delar det problemet med många andra. Utan är det mest en fråga mellan mig och duschen. Drar för draperiet ordentligt så inga speglar ska lägga sig i.

    Tricky; var där dagen innan julafton ett år för jag tänkte att de skulle ha kvar några julöl. Soprent. Funderar fortfarande på om de aldrig haft något större urval eller om plötsligt många hade kommit på samma tanke som jag. Men du har rätt, fler borde gå dit även till vardags. Man vinner säkert både tid och trevnad jämfört med Klarabergsgatan de flesta tider på dagen.

  8. -loa Says:

    Listan är lika tråkig för en med mannaminne, om uttrycket tillåts.

  9. Annaa Mattsson Says:

    -loa; uttrycket tillåts. Och man kan undra, varför blev det på detta viset? Inte ett enda kontroversiellt namn. Utom då Bildt och Juholt som väckt en del reaktioner.

Kommentera

