Som en John Bauer-bild

I stan en lördagsförmiddag, det är inte precis det vanliga. Om man inte ska iväg på nåt möte eller så. Nu skulle jag till optikern. Och fick anledning att promenera Götgatan i sakta mak. Inte vråltidigt men tillräckligt tidigt för att stan skulle se annorlunda ut. Kunde snabbt konstatera att halv tio lördag förmiddag är framförallt två kategorier på språng: turister och småbarnsföräldrar. Ibland är de kanske på väg mot samma utflyktsmål, men man ser ändå tydlig skillnad. Det är inte bara kläderna utan också målmedvetenheten.

Påfallande många av småbarnsföräldrarna var pappor ute med ett barn. De såg sällan ut att något egentligt utflyktsmål utan var mer av kategorin ”vägen är målet”. Medan syftet är att hålla sig och barnet undan så att makan/modern får en ledig förmiddag.

Hos optikern var det ganska spännande. Vindpuffar i ögonen, det har jag aldrig varit med om. Det ena ögat var svårpuffat eftersom så mycket ögonlock hänger ned. Till slut måste man operera, det har en något äldre kompis gjort, när ögonlocket liksom hänger ned över själva ögat. Det finns en del bra John Bauer-bilder som illustrerar såna fenomen. Fast det brukar vara kombinerat med lite längre näsor. Å andra sidan har jag rätt så rejäla hakor.

Sen var det spännande att se hur många bokstäver jag kunde. På några skyltar var det mest kinesiska tecken med suddiga kanter, jag förstår inte varför jag förväntades kunna läsa dem.

När det var över sa optikern att det inte var lika mycket mig det var fel på som mina gamla glasögon. Jag tror inte det var ett säljtrick. Det gick knappt att mäta styrka på dem för de var så slitna.

Sen när man kom till själva slutmomentet så var det hos optikern ungefär som hos Ryan. Man börjar med en krona och går uppåt. Och även fastän alla moment och alla priser är utskrivna i en tydlig broschyr så känner man sig lite blåst ändå. När beställningen slutar på 4.500. Å andra sidan, mina förra kostade lite mer än så, men var bara ett par och höll alltså nästan i 12 år. Och fick sig värsta knycken redan efter andra veckan eller så. Om de här är bara hälften så hållbara så kommer de tillsammans att räcka i 12 år till. Och de flesta jag känner brukar köpa dyrare än så där.

Slut på besvärjelser.

Nu ska Äldsta och jag snart iväg på middag.

Det var så många som sa ”ska bli kul att träffa M” i sommar men sen flyger tiden iväg. Det viktigaste är ju faktiskt att hon fått träffa sina vänner, inte mina.

2 svar to “Som en John Bauer-bild”

  1. Lisbeth Says:

    När jag för några år sedan skulle få mina första glasögon hos en optiker kändes det som om jag var ett barn. Varför hade jag inte kommit tidigare. Trodde jag verkligen att mackglasögon var något att ha osv…..
    Jag hamnade längre och längre ner i stolen och när vi väl skulle titta på bågar så vågade jag inte säga så mycket. När jag provade skrek hon små käcka utrop Så fin du blev Dom passar du i. Vad tycker du?
    Ja vad tyckte jag? Egentligen ingenting för jag såg inget utan mina billiga enligt henne värdelösa glasögon. Det slutade med att jag kallade dit sonhustrun för ett beslut. Aldrig att jag hade litat på den skatan
    Ha en trevlig middag

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; nä, inte för en sekund att jag tänkte fråga folk i butiken om råd. Hade med mig Äldsta igår, hon flög i alla fall inte i taket över dem jag valde först. Sen tog jag som andra par dem som vi hade konstaterat var mest lika dem jag hade innan.

    Middagen var utmärkt, men tyvärr hade jag för mycket katthår i kläderna så att värdinnan fick allergiska reaktioner. Borde tänkt på att byta till något som var helt nytvättat precis innan vi gick.

Kommentera

