I stället för käpp bakom ryggen

Det här skulle man ju kunna tro är en text från en helt annan tid:

”xxx sprider sig som en löpeld men än finns det en hel del personer i en potentiell målgrupp som ännu inte kommit i kontakt med xxx. Våra nöjda kunder kan knappt låta bli att påminna alla de träffar om att det går att göra något åt de framåtroterade axlarna och den säckiga hållningen. Här följer både statistik om den senaste försäljningen och kommande nyheter på xxx”. 

Undviker att nämna varunamnet för att undvika gratis textreklam. Produkten finns alltså ute i handeln nu. En liten sele som ska dra bak axlarna för undvikande av säckig hållning.

Knepet är inte alls nytt. Personer med säckig hållning kunde få gå i särskild hållningsgymnastik hos den pensionerade militär som var vår gympalärare i realskolan. Jag har förträngt hans namn, men jag minns honom väl. Av någon anledning som jag inte vet slapp jag hans hållningsgymnastik, men av elever som skickades dit fick man höra att de fick gå omkring med en käpp på ryggen instucken mellan armhålorna. Lite mer burdust än selen som finns i bild nedan, men å andra sidan ska selen bäras hela tiden, käppen skulle man bara öva med hemma på kvällarna.

Men det där med framåtroterande axlar förstår jag inte riktigt? Finns det människor som går omkring med roterande axlar hela tiden? Fint för dem att få hjälp i så fall. Eller har normala människor bakåtroterande axlar? När behov finns för rotering alltså.

Här kommer bilder:

Selen finns även i vitt att bära under t ex ljusa sommarklänningar. Tycker nog det verkar som om den skulle titta fram i armhålan. Och visst för det tankarna till såna där selar som en del läderbögar brukar ha på sig. Här kan man förena nytta med nöje! Går säkert att fixa i lädervaritant också.

Ja, detta hamnade i min e-post idag i det allmänna nyhetsflödet.

13 svar to “I stället för käpp bakom ryggen”

  1. Evis Says:

    Just den där ser obekväm ut, men en med bredare remmar har funnits länge i sjukvårdsbutiker och används bland annat av folk med reumatism för att förhindra att smärtan gör att man kryper ihop – och då i längden får mer ont. Jag har faktiskt funderat på att köpa en i flera år.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; i den undermåliga reklamtexten nämns inte ett ord om reumatiker utan enbart ”säckig hållning”. Jag tycker reklamen är ännu värre om det är ett gammal väl beprövat hjälpmedel för reumatiker som ska prånglas ut till en ”potentiell målgrupp”.

    Jag är överkänslig mot allt som handlar om att ”dålig hållning” är något som man helt och hållet kan styra över själv. Jag hade en pojkvän som trodde det skulle hjälpa att dunka lagom hårt mot min från födseln runda rygg för att få den att rakna.

  3. Evis Says:

    Det används nog av annat folk med smärtor i överkroppen och nacken också. Det finns ett begrepp som heter ”smärtaxlar” och då drar man liksom ihop axlarna och kröker rygg för att man har ont och efter lång tid så har man liksom stenat där.

    Den där pojkvännen skulle du slagit tillbaka på.

  4. Rutan Says:

    Om det är ett medicinskt hjälpmedel är det ok. Men jag anar en hjälp med att få en framskjutande byst. Tänker på hårfrisörskan i Legally Blond och hennes metod för just det.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Rutan och Evis; här nämns inte ett ord om något som helst medicinskt hjälpmedel. Icke ett ljud om smärtlindring för någon kategori. Det är möjligt att tillverkaren säljer till denna målgrupp också, men det är defintivt inte det han är ute efter nu. Man använder inte den terminologin då.

  6. Evis Says:

    Nej, det är nog en ”vidareutveckling” av någon käck entrepenör.

  7. Lisbeth Says:

    Ja nog kan det vara bra för de som har problem. Dålig hållning i sig handlar om dålig karaktär eller minne. Det är bara att sträcka på sig. Får väl annars göra som kvinnor från sydligare länder. Balanser saker på huvudet när vi varit och handlat vår mat. Nu skrev jag ”bara” fult av mig. Det är lätt att säga när man går käpprak
    Ha det bra

  8. Annaa Mattsson Says:

    Evis; just så!

    Lisbeth; man är väl också lite dummare när man har krokig rygg? Minns skammen när flickan med rakast rygg i klassen visades upp som ett föredöme. Hon fick defilera ett varv framför oss korkade typer med dålig karaktär och dålig uppfostran.

  9. cruella Says:

    Ah, det var den produkten som åsyftades i någon förbiflygande mening. Mamtreprenör kallade hon sig visst, den barnlediga morsa som hittat på fanskapet.

  10. Lisbeth Says:

    Ja visst var det så. Min mormor tjatade ihjäl sig på min fula hållning. Tur att det inte var ett problem för mig. Andra fick gå hur rak som helst

  11. ullrika Says:

    En sån här hade min man behövt 😉

  12. Bloggblad Says:

    Jag som har två jättetunga meloner på framsidan som sakta men säkert strävar neråt, känner ofta att jag skulle vilja ha nåt som tvingar mina axlar lite bakåt och även en slana att ha runt pannan för att hålla huvudet uppe också. Det vill gärna följa med melonerna neråt…

    Ibland tänker jag att det finns folk som betalar 40 000:- för att få så stora bröst som jag har, men å andra sidan… de brukar få dem i brösthöj…

  13. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; vissa har för lång barnledighet.

    Lisbeth; konstigt att det blev något av oss.

    Ullrika; jag kan förmedla adressen.

    Bloggblad; jag skulle framförallt behöva en slana runt hakan i så fall. Har en gammal kompis som fick genomgå en sk medicinsk bröstoperation eftersom hon hade allvarliga ryggproblem pga storleken. Kiruurgen som opererade henne gjorde ett väldigt fult jobb, brösten blev asymmetriska och ärr syntes tydligt. Förklaring: ”Du ska inte tro att landstinget betalar för kosmetiska ingrepp!”

Kommentera

