Tårtan åt jag mest av själv

Tänkte inte skriva något om midsommarfirandet eftersom det blir lite tjatigt med all midsommar. Men sen kom jag på att jag så sent som igår satt och tittade tillbaka på alla midsomrar som fanns i bloggen, jag skulle förmodligen bli rätt irriterad om jag lämnade den här blank.

Jo, det blev gäster här, en handfull. Lite förvecklingar eftersom en gäst inte dök upp alls som hon skulle, med en del av maten t o m. Hon hade helt enkelt somnat och det som skulle bli en liten powernap drog ut över halva kvällen. Lade en viss sordin eftersom vi var något oroliga och dessutom den gäst som inte åt död gris fick en rätt torftig måltid.

Allt gott och väl, den försvunna dök upp till sist. Vi satt ute till sent. Försökte tävla med grannen om musik men det var svårt, pga olika styrka i ljudanläggningarna.

De kultörta lyktorna lyste fint.

Det var den midsomaraftonen det. Tårtan åt jag mest av själv. Den var lyckad, ska komma ihåg det, enkelt och lyckad.

18 svar to “Tårtan åt jag mest av själv”

  1. Bloggblad Says:

    Jag tycker att det är jätteroligt att läsa om andras olika firande av denna superhögtid. Så jag återkommer med några bilder jag också – men först ska jag lägga mig och läsa den bok jag fick mig presentad igår. Sen ska jag dricka ur vinet jag fick… 😉 eller kanske inte allt just i kväll…

  2. Ullah Says:

    Recept?

  3. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; jag tröttnar nog efter en stund, men man ska icke glömma värdet av bloggen som dagbok. Låter som en lagom midsommardag du fick!

    Ullah; en enda tjock botten sockerkakssmet med kesella, rivet citronskal och några dl hackade färska jordgubbar. Blev saftigt och väldigt gott. Sen bara lite grädde och jordgubbar ovanpå.

  4. Ullah Says:

    Det skall jag testa vid tillfälle!

  5. Noemi Says:

    Jag tycker att tårtan låter jättegod! Ska göra den jag med.

    Hoppas att du haft en bra midsommar!

  6. Lisbeth Says:

    Borttappade vänner är aldrig roligt. Jag har en förmåga att jaga upp mig och alltid tro det värsta. Som en kulspruta kastar jag ur mig teorier om vad som kan ha hänt.
    Verkar som om ni fick en bra kväll och kulörta lyktorna gillar jag bäst. Tårta och mat har jag hört om till förbannelse.
    Ha en fin kväll

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah och Noemi; gör det!

    Lisbeth; jag var nog inte värst. Ha ha, det har varit mycket med tårtorna och grillarna…

  8. cruella Says:

    Åh, jag blir helt uppspelt när jag inser att jag HAR MISSAT saker! Midsommartårta är en helt okänd storhet för mig! Visst, jordgubbar med grädde i någon form hör ju till. Men just tårta, på midsommar?

  9. telefonissan Says:

    Dito. Detta har jag fullkomligt missat. Att man skall äta tårta på midsommar alltså. Kanske har ägnat för lite tid åt bloggläsning och missat trender i tiden – eller är det en tradition?! Vi år jordgubbar med grädde givetvis men tårta ska det alltså vara…

    Tårta efter middagen på bättre bonnakalas har man ju varit med om – men skall man äta tårta vid alla högtider nu? På jul också kanske…Receptet ovan lät väldigt gott. Tror jag skall testa det vid tillfälle.

  10. Ullah Says:

    Vi åt tårta för att vi firade en födelsedag. Varför Annaa åt tårta kan jag bara gissa – hon kanske tyckte det var en bra idé helt enkelt? En ny trend på gång, verkar det som, startad här i denna blogg!

  11. cruella Says:

    Nej Ullah, jag har sett just midsommartårta omtalas på flera bloggar och säkert även i blanka recepttidningar om jag iddes läsa sådana.

  12. Rutan Says:

    Såklart man ska ha jordgubbstårta till kaffet på midsommarafton! En tradition sen urminnes tider (i alla fall sen min barndom).

  13. Ullah Says:

    Jaha, där rök den illusionen.

  14. Evis Says:

    Det skiljer sig säkert från familj till familj – vi har alltid haft jordgubbar och grädde. Nu ska man komma ihåg att ”alltid” i det här fallet säkert inte sträcker längre sen än till efter kriget eftersom min mormors föräldrar som inte hade råd med skor till alla barnen (den yngsta född i mitten av 20-talet) knappast hade råd med jordgubbar och grädde till dem heller. Under kriget rådde ju sen brist på bland annat mejeriprodukter så ett ”alltid” eller traditionellt” betyder i det här fallet troligen högst från 50-talet och framåt.

  15. Ullah Says:

    Och jag har ingen aning om ev midsommartraditioner från min mors och fars föräldrahem. Vi har själva alltid firat midsommar mycket sporadiskt och det har inte skett på de senaste 35 åren, vad jag kan minnas. Men jag tror jag skall testa Annaas tårta, om inte nu så nästa midsommar. Tiden går så fort, vi är snart där igen.

  16. Annaa M Says:

    Alla; undrade just vad som hade orsakat alla dessa kommentarer. Tårtan! Det var nog min första midsommartårta. Men Cruealla har rätt, vartenda glättat magasin inklusive kundtidningen från Ica har innehållit recept på tårtor. Mitt kom från Tara! Det ni. Mina föräldrars midsommarfirande vet jag intet om, men om jag ska gå tillbaka till min egen barndom så är jag inte säker på att jordgubbarna var mogna till midsommar och det var knappast tal om att äta annat än egna eftersom midsommar alltid firades i stugan. Någon tårta var det icke tal om. Matjessill och potatis blev det kanske om den första potatisen var färdig att tas upp. Jag tror mycket av mattraditionerna är synnerligen moderna, kanske ännu nyare än Evis säger. Vi danasde för övrigt runt midsommarstången på Bergs dansbana först på midsommardagen. Vet inte om det var vanligt i Bohuslän eller om det blivit så just där. Förklaringen till min tårta är enkel, jag har ju egentligen bakat mycket pajer och tårtor under hela barnens uppväxt, men slutat med det. Nu skulle jag ha gäster och föll ffg på länge för ett recept för det verkade så enkelt och lite annorlunda.

  17. Evis Says:

    Jo, jag valde ordet ”högst” av en anledning 😉

  18. cruella Says:

    Taratårtan ska nog provas, nu börjar bemärkelsedagarna dugga tätt här igen.

Kommentera

