Snart ska jag packa

Aha, kunde jag ju inte veta att söndagsnatt var det samma som tisdagskväll. Så jag blev sittande tills gryningen i morse med både mord i Midsomer och allsång. Trodde kanske Morden skulle fått en nytändning men så var det inte. Ny huvudperson, samma långsökta halvt incestiösa intriger. Kört fast i ett spår uppenbarligen. Lägg ned!

Och så Måns. Tänk så fantastiskt det ändå hade varit med en programledare som både kunde leda program, intervjua och sjunga. Intervjua live är en konst. Den behärskar inte Måns, i alla fall inte första kvällen. Lasse Berghagen hade sina kort, Måns försökte komma ihåg själv, det blev inte så mycket bättre eftersom han saknar Lasse B:s kultförklarade töntcharm. Följdfrågor Måns! Fråga, lyssna och ställ följdfrågor, framförallt de överraskande, orepeterade, det är intervjuandets konst! Lite förvånad över att tittarna hade så mycket tålamod och kallade det succé. Men det kanske blir bättre. Det tror jag inte den där Pär Andersson blir. Ska han vara med varje gång? Diskuterades det förra veckan när jag var i Göteborg, hur urbota urpinsam hans parodi på Mikael Wiehe var? K’ändes det inte som om han ville släta över pinsamheten något, Måns, när han sjöng Flickan och kråkan? Varför måste svenska imiterande ståuppare alls finnas? Varför måste svenska ståuppare finnas? Kan inte genren bara dö? Såg en sån där amerikansk dussinkriminalserie ikväll, två psykotiska lustmördande bröder som drev ut folk i skogen, jagade och dödade. Kunde man inte göra så med alla svenska ståuppare, driva ut dem i skogen och inte precis döda, men låta dem springa omkring och skrämma dem lite tills de tappat lusten att ståuppa igen. Sen skulle plötsligt möjligheterna öppna sig för en massa andra människor att vara med i TV, förutsatt att de inte började ståuppa förstås.

Så, nu är jag med i debatten igen. Imorgon är jag ur. Då sitter jag på Gatwick mitt i Allsången. Jag får se Håkan när jag kommer hem.

Rapporteringen från Almedalen är för resten konstig. Jag förstår om både allmänheten och en och annan oinitierad kommunpolitiker på vischan får för sig att allt bara rör sig kring framträdandena på scenen i själva Almedalen. Jag gissar att det beror på att både radio- och tv-reportrar antingen är på just de evenemangen eller på sina egna sändingsplattformar. Ungefär som en del organisationsfolk som bara går på sina egna seminarier och inte har en tanke på att visa sig på andra arenor. Dagspolitik, vad är det?

Jäpp, jag ångrar lite att jag inte åkte dit. Det är så dags nu. Snart ska jag packa.

8 svar to “Snart ska jag packa”

  1. -loa Says:

    Bra att du står upp för dina åsikter! Visst medhåll får du från SOLna.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; tyckte jag något kontroversiellt nu tro…

  3. Noemi Says:

    Haha:-)! Har tyvärr inte tid att titta på allsången just nu för det vore intressant att se Måns!

    Ha en trevlig resa!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; du kan alltid kolla på datorn i efterskott. Länge sedan vi sågs, vi kan väl höras när jag kommer tillbaka!

  5. Noemi Says:

    Absolut! Låter trevligt!

  6. Ullrika Says:

    Jag är inget fan av allsångsprogrammen så jag skumtittade bara lite senast. Och imorron ska vi på bio (tjohoo, en stor grej för oss liksom 😉 så då blir det inget titta då heller? På SVT Play? Njä. Men möjligen att jag snubblar på nån av alla hundra repriser de kör av programmet.

    Önskar också en härlig resa förstås!

  7. frktjatlund Says:

    Skärp dig och kom hem! Det finns 1000 saker att ventilera.

  8. Ullah Says:

    Tips på ny rubrik: Snart ska jag packa upp.

Kommentera

