Det har ju blivit en massa annat

Har tänkt skriva ända sedan jag kom hem – ja plötsligt blev det ”ända sen” – att det var en utmärkt idé att en sommar som denna ge sig av på resa några veckor i juli. Det hade hunnit vara massor av sommar när jag gav mig av, det var tydlig sommarkänsla på destinationen och det var massor av sommar kvar när jag kom hem.

Nu känner jag att jag kanske ändå vill göra något av den sommaren. Rivstart blev det redan första timmarna när jag hjälpte Pojken med växt- och djurinventering här nere vid stranden i ljummet regndis. Sen har vi haft en liten middag med mousserande rosé på uteplatsen. Och igår blev det dubbla promenader längs Stockholms vatten, först Södermalm sedan Gamla Stan. Men nu vet jag inte riktigt. Utflykter i Stockholm är jag så infernaliskt kass på. Annars kanske jag skulle skaffa mig ett veckokort på SL för att riktigt känna mig som turist och dra runt som fan. Nähä. Då sätter jag mig nog hellre på en bänk vid Mälaren och stirrar lite ut i vattnet. Och känner mig som när jag var 15 och satt på bryggan och stirrade ut över blått saltvatten och drömde om något ”annat”. Det känns fortfarande som det där andra inte har blivit av, men det har ju blivit en massa annat.

Jobbigt det där att känna att man egentligen vill något men inte riktigt kan komma på vad. Det känns inte riktigt som sommarångest ändå. Bara oro i kroppen.

Att sommarångesten inte är fatal kan bekräftas av att jag bytte ut en av de sorgligaste väder, vind och lusanfrätta uteblommorna mot en sån där kryssvariant. Värsta första hösttecknet tyckte jag bara för något år sedan och sa ”never, i alla fall intte förrän september”. Nu tänker jag som så att de där blommorna är det ju i alla fall liv i ett tag och sä år de billiga. Och man behöver ju inte köpa den mest dystert vinröda färgen. Dystert vinröd kan man vara själv. I alla fall om man tittar i de nya postorderkatalogerna som jag just slängde.

Kaffe tror jag är ett bra alternativ för stunden.

Kommentera

