Allt kortare svar

Märker att svaren börjar bli kortare än vanligt. Ännu kortare. En hel vecka med sin mamma när man inte är van är ganska mycket. Ändå har han varit borta mycket. Annars hade han nog inte stannat en hel vecka. Men idag ska vi äta middag och sedan ska han åka, Pojken. Min pigga idé om att jag kanske skulle följa med och turista i Uppsala en dag mottogs inte med entusiasm. (Turista i Uppsala! Minns när exmaken och jag gjorde en båtutflykt hela vägen upp en gång. Den var trevlig, men meningen var att den skulle avslutas med en god middag innan vi tog tåget hem. Efter en snabbtur på stan insåg vi att det bästa man kunde göra var att ta tåget så fort som möjligt medan restaurangköken i Stockholm fortfarande var öppna.)

Det är skillnad om man bor ihop längre perioder. Då inrättar man sig. Någorlunda. Hälsa på-perioder när det inte händer så mycket är nog värst. Äldsta klättrade på väggarna ett för tidigt jullov för några år sedan.

Jag tycket dock att jag är en rätt så duktig mamma. Har gott minne och har dragit lärdomar. Av hur min egen mor uppförde sig. När man hälsade på tålde hon inte att man gick utanför huset. Spelade ingen roll om det handlade om en nyutflyttad student, jag, eller en barnfamilj som bott på avstånd ett tag, systerns. Fast sen tröttnade hon. Fick tillbaka systerfamiljen till stan. Och tyckte det var behändigast om ingen sov över hos henne. I alla fall inte i stan.

En god vän som lever helt utan släkt i Sverige frågade igår om min släkt. Och om Mannens. Han har ju andra svenska vänner som är fullt upptagna med alla engagemang med släkten. Och jag kan bara svara att tack vare Facebook så har kontaktytorna faktiskt vidgats en del. Jag byter några ord med en brorson ibland t ex. Och ger goda råd till systerbarnbarnet om hur man ska undvika att mammor lägger sig i för mycket. (Jag har en rik källa av erfarenhet att ösa ur.) På Facebook har vi också kusiner till barnen på andra hållet. Och jag missade bara svägerskans födelsedag med två dygn. Sen var det inget mer. I år frågade systern inte om jag skulle komma till Bohuslän något. Det gjorde hon nog faktiskt inte förra året heller, men då kom jag ändå.

Nu vet vi hur det ska bli i höst. Var Mellan ska vara. Det känns bra. Tror jag ska börja sätta upp tavlor i hennes sovbås när Pojken har åkt. Av någon anledning har hon inte velat sova under det där porträttet av henne och syskonen som vi lät måla i Bulgarien sommaren 2001. Tänk tio år sedan, vart tog de där åren vägen? Är en klassisk mamma-replik som förstås inget barn vill höra.

– – – – – –

För övrigt är jag väldigt trött på bloggtorkan. Lika trist som den gula gräsmattan här utanför.

6 svar to “Allt kortare svar”

  1. Ullah Says:

    Det har ju blivit roligare i bloggvärlden sedan du kom hem. Men det märker väl inte du på samma sätt.

  2. Bloggblad Says:

    Jag har ju en av varje sort, och de är så olika som komme de från olika planeter. Dottern tar enorm plats när hon kommer hit, frågar och undrar och diskuterar och håller mig igång.

    Sonen märker jag knappt av, han konverserar vid maten och smyger sen för sig själv mellan dator, tv och en bok.

    Jag misstänker att det inte är så många av dem som känner oss som läser här, men om de gjorde de skulle de gapskratta och se vissa likheter…

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; hm, jo lite…

    Bloggblad; mina är också väldigt olika. En tar väldigt mycket plats. Det har hon alltid gjort. Fast hon tycker nog att systern tar väldigt mycket plats, särskilt rent fysiskt och särskilt när det handlar om konst och design. Pojken märks inte så mycket. Hos mig själv märker jag av en dålig sida. När det blir så där tyst och svaren blir kortare så blir jag liksom lite hispig, ställer allt meningslösare frågor och triggar helt i onödan upp en irriterad stämning. Ska se upp med det där!

  4. Rutan Says:

    Det blir säkert fuktigare i bloggvärlden när folk har kommit tillbaka till sina jobb.

    Numera är det mest jag som hälsar på barnen. Det gäller att göra rätt avvägning mellan att hjälpa till och lägga sig i.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; den här veckan är en av sommarens svåraste, jag vet det väl eftersom Äldsta fyller år den 29 juli. Vi fick lägga ned alla ambitioner att ha barnkalas. Det är som om alla griper tag i denna vecka i panik för att hålla sommaren kvar.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; ja vi får väl se hur det bli med hälsa på här i fortsättningen. Julen är ju det magiska det är onekligen trångt mer än några enstaka nätter med alla på besök här. Men det ordnar sig nog. Nu vet jag i alla fall, som om jag inte visste det förut, att alla syskon på besök med förälder hos annat syskon ska man se upp med!

Kommentera

