Sista utvägen

En fördel med att min webbhistorik och en del annat försvann är att jag tappade bort en del bloggadresser. Så nu slipper jag se den hundrade bilden av Underbara Clara i samma för små eller bara illasittande klänningar, hennes alltid lika mumsiga mat och hennes bäbis i nya vinklar. Ska försöka avhålla mig från att googla fram adressen. Stod för resten och stirrade in i skylten på en Hardware Store i Derry och undrade varför jag irriterade mig på ett turkos kakfat med rosa blommor i två våningar för 12 pund. Det var ju rätt sött. Sen kom jag på det; Underbara Clara-pryl.

Angående illasittande klänningar så har jag på mig en nu. Föll för tyget, blommigt, hos H&M tidigare i sommar. Och priset, 99 kronor. Det är alltså en ganska vid sak skuren i fyra våder  och utan avskärningar, det och den tunna trikån gör att fallet blir snyggt och linneskärningen upptill är snygg också. MEN den är kortare framtill! Kanske lite snyggt på den som är platt fram men jag lovar, det blir fullständigt katastrofalt om man har en byst av bara någon storlek större. För det ser helt enkelt ut som om det är brösten som drar upp klänningen och det gör att man se dubbelt så stor ut. Lite bättre med byxor under än de där bara käringknäna jag inte förutsåg när jag köpte utan att prova.

Designers vånda inför att göra kläder till ”normala” kvinnor fick man se prov på i ett reprisavsnitt av en gammal Project Runway-omgång. Deltagarna fick göra kläder åt andra deltagares mammor och systrar. Och eftersom det var USA det handlade om var 6 av 8 överviktiga.

”Jag förstår inte proportionerna!” gnällde bekymrade pojkar som aldrig ägnat kvinnor över storlek 8 en blick, än mindre en tanke.

Resultatet blev ett antal förutsägbara schabrak och några fullständiga tantmagplask i form av halvkorta byxor, trista kjolar och blusar. Som av en händelse vann den deltagare som hade fått en yngre riktigt smal tjej att klä upp! Bläh!

Men plötsligt klingade en gammal husläkares ord i minnet. De om att det inte finns någon naturlag som säger att kvinnor ska ägna sig åt att stadigt gå upp i vikt från barnafödande, genom klimakteriet och framåt. Jag vet, det finns statistik på hur mycket kvinnor går upp efter att ha fått barn, men det är inte samma sak som att det är en biologisk nödvändighet. Titta bara på fotot från Mannens 50-årsdag! Nej, det kan ni ju inte för jag idds inte fota av det, men han är som snyggast och jag är som smalast och den tjocka pojken i hans famn är bara ett år.

Satte upp det där fotot på kylskåpsdörren. Nej nej, jag vet, något är det naturligt att öka i vikt, det är det där stadiga uppåtgåendet som inte är naturligt, och kroppsformen ändras, det är ett biologiskt fenomen, och jag ska inte ge mig ut något hetsprogram med stenhård träning och konstig mat i svarta matlådor och sånt, men det ska fan inte bli tunnigare nu.

Maten är ju inget problem. Jag tycker det är tråkigt med mat, jag tillhör inte dem som tror man måste äta bara för att man känner något slags hungerkänslor. Jag tycker visserligen choklad är gott, men jag har inget allmänt begär varken efter det eller andra sötsaker.

Alltså är det drycken. Och eftersom 2 dl mellanmjölk i veckan knappast kan skapa några tunnringar är det annat jag måste åt. Kan inte hjälpas. Ölransonering.

Det blir bra. Särskilt som några av vännerna har alkoholproblem. Så det är ändå aktuellt att hitta nya umgängesformer. Vad nu det skulle vara. Långa promenader kanske. Men sedan baren med långa bardisken lagt ned har inga av innerstadsvännerna lust att komma hit mer, när man inte kan avsluta med en pilsner eller tre vid den långa.

Ibland, ganska ofta, undrar jag om inte ättestupan vore enklare.

2 svar to “Sista utvägen”

  1. Cruella Says:

    Ett riktigt rejält Annaainlägg och det är förstås en rejäl komplimang också:-) Tvillingstudier har visat att kvinnor går upp typ 1,2 kilo per fött barn, så mer än knappa 5 ska jag alltså inte acceptera. Gummagen har jag börjat bli rädd för, är den ett ofrånkomligt biologiskt faktum månntro? Jag har hittat flera riktigt goda alkoholfria ölsorter, men jag misstänker att just när det gäller öl är det annat än alkoholen som spökar när det gäller kalorier. Attans. För jag gillar inte vin nåvärst längre.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; tackar tackar, och så trevligt att se dig här igen!
    Och egentligen, enligt både husläkaren och studier jag sett, så finns det alltså ingen biologisk automatik i uppgåendet. Framförallt inte det som kommer åratal efter man fött barnen. Fem kilo tycker dock jag också kan vara acceptabelt. De där magarna undrar jag över. ”Östrogenmage” kallar ju den del de där jätteputiga magarna som en del kvinnor får utan att ens vara riktigt överviktiga.

    Jag är väldigt ointresserad av andra alkoholfria drycker än vatten. I ölen är det väl annars kolhydraterna som spökar mest antar jag.

Kommentera

