Vilken gräns?

Angående bussar så stod det tydligt på mitt tredagarskort att det inte gällde för ”cross border services”.

Jag kunde inte komma fram till annat än att om man sätter sig på en buss i Galway och sitter kvar på samma buss till Derry så kan detta inte vara något annat än en cross border service. Så jag sa för säkerhets skulle till vännerna att jag skulle komma halv åtta. Ifall jag fick kliva av halvsex-bussen i Letterkenny och köpa en enkelbiljett till nästa buss den sista biten över gränsen. Man vet ju aldrig med irländska busschaufförer, som sagt.

-Nä, det går bra att åka hela vägen, sa killen i infoluckan i Galway. Busschauffören sa absolut ingenting, han krafsade inte ens med sin penna som han nog regementsenligt skulle ha gjort.

Förklaringen fick man längs vägen. Om det inte finns någon gräns att passera så kan ju inte heller bussen man sitter på vara en cross border service. Man var tvungen att kolla på telefonnumren på reklamskyltarna vilket land man befann sig i, i övrig skymtade jag bara en liten oansenlig tavla som antydde att Co. Donegal sa adjö. Men gräns, nä.

Men det är klart att gränsen finns där ändå. Billy nere i Dingle tyckte jag var djärv som åkte dit, jag kunde ju bli skjuten i vilket ögonblick som helst. Och den andre Billy, den i Derry, han avslöjade att han aldrig varit längre söderut än i Galway. Det är inte långt, jag åkte vid tolv och var framme halv sex, inklusive rast. Det är en del raster på irländska bussar. Det är nog för att de inte har toaletter, i alla fall har inte jag sett några. Däremot har de modernaste TV-skärmar där man kan se vägen framför sig. En utmärkt idé att kunna se två saker samtidigt, sitter man längst fram missar man ju ofta en del utsikt. Jag anar att det hjälper mot åksjuka också.

2 svar to “Vilken gräns?”

  1. Evis Says:

    Vi noterade också bristen på toalett på den buss som vi åkte i hela dagarna under vår Irlandsexkursion.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; just det. Kanske är det en säkerhetsfråga, att man inte ska ha passagerare gående under färd. Men borde i så fall gälla hela EU kan man tycka. Å andra sidan märkte jag redan för många år sedan att t ex Spanien hade hårdare säkerhetskrav i bussar än vi hade här.

Kommentera

