Pavlovan var en besvikelse

Kom på mig själv med att känna mig riktigt irländsk när jag berättade om ett restaurangbesök och konstaterade att Pavlovan var en besvikelse.

Pavlova finns på varenda irländsk standardrestaurangs meny.

Och folk blir ständigt lika besvikna. ”Gå inte dit, jag var där på en födelsedagsmiddag härom veckan och Pavlovan var förfärlig”. Sa goda vännen om en av de bättre krogarna i stan. Nämnde inget om andra rätter.

Och dotter klagade över slarv med just Pavlovan i pubköket där hon hade sitt första jobb.

Pavlova serveras på Irland som bakelse. En maräng i botten, sedan frukt och grädde. Marängen ska helst vara mjuk och kladdig inuti. Det är den sällan. Dessutom slarvas det med frukten. ”Fresh fruit” kan vara några hyvlade äppelskivor.

Min Pavlova var rund och vacker och hade druvor utanpå. Det såg lovande och gott ut. Spännande att se vad som fanns inuti. Tyvärr ingenting, sex druvhalvor utanpå, det var allt. ”Pavlovan var en besvikelse”, konstaterade vi i bilen hem, Dolores och jag. Hon nämnde inget om sin varmrätt trots att hon skrapade det sista av såsen med kniven. Och jag glömde lovprisa den gudomliga vitlökspotatisen som serverades till den perfekta tjocka bättrekrog-hamburgaren.

Pavlovan skapades till den ryska ballerinan Anna Pavlovas ära under eller efter en turné till Australien och Nya Zeeland. Båda länderna gör anspråk på att vara ursprungslandet. Var Irland kommer in i bilden är oklart, förutom att banden mellan Irland och Australien varit starka ända sedan tiden då irländska straffångar deporterades dit när det var för fullt i de irländska fängelserna. (Säkert beroende på vilka skitsaker man spärrades in för.) Efter den ekonomiska kraschen söker sig en ständig ström av irländare till båda länderna.

Men jag har för mig att det fanns något särskilt band mellan Malahide norr om Dublin och Anna Pavlova. Googlar förtvivlat utan resultat. I vilket fall så åt jag min förra och första Pavlova på ett café  i Malahide och blev inte besviken. En jättestor seg maräng och ett berg av färska jordgubbar dolde sig under grädden. Det var sommaren 1996.

Nu ska jag akta mig för att beställa in igen. Det är så himla stor risk att man blir besviken.

– – – – – – – – – – –

Och nu har jag stavat rätt till maräng också.

8 svar to “Pavlovan var en besvikelse”

  1. Cruella Says:

    Meh, just det missade jag helt när jag bodde där! Men undermedvetet måste det ha fastnat ändå, för Pavlova är födelsedagstårtan par excellence i familjen, särskilt när maken och den Irlandsfödde sonen fyller… Jag gör min själv på 7-8 äggvitor, täcker en stor plåt och har ordentligt fluffiga kanter. Knaprig i kanten, seg och härlig i mitten. Oftast hallon, kiwi och nektariner på.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; perfekt alltså, det ska ju liksom vara en seg grop i mitten där man antingen lägger grädden eller frukten. Själv tycker jag det är roligast med frukten inuti, som en överraskning. Det är säkert det undermedvetna som är med i bilden. Måste kolla vidare om det där kaféet i Malahide.

  3. Ullah Says:

    Duktigt, Cruella. En gång dyker jag upp och vill testa.

  4. Ullah Says:

    Vilket decennium som helst!

  5. Annaa Mattsson Says:

    Jag försöker hänga på då. Vi kan kalla det Pavlova-träff.

  6. Bloggblad Says:

    Man lär så länge man har elever, sa en gammal lektor. Men jag ändrar det till: Man lär så länge man läser bloggar.

    Dansösens namn har jag hört – men inte ihop med bakelse.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; lustigt nog så fanns den med som fråga i det dagliga frågeprogrammet på TV just ikväll. Har jag aldrig hört förr.

  8. Ullah Says:

    Den där gamla lektorn hade faktiskt rätt, liksom Bloggblad.

Kommentera

