Riv alla stängsel

Idag invigs årets Pride.

En av de saker jag tyckte skulle bli roligt när jag flyttade till Stockholm, det var Pride-festivalen. Att få strosa omkring i Kungsträdgården och ta del av hela utbudet av underhållning och information. Och gemenskap förstås.

Va? Jo, jag trodde faktiskt att Pride var en öppen tillställning mitt i Stockholm. Hur jag kunde få för mig det vet jag inte säkert. Men naturligtvis hade jag inte tagit reda på nog fakta. Blev rätt förvånad när jag förstod att tillställningen hölls innanför en välbevakad inhägnad i kanten av Söder.

I år är det som jag trodde, mitt i stan, i Kungsträdgården och öppet för alla. Förstår att några har klagat och påstått att det aldrig kan bli samma stämning där. Jag vet inte, jag var nere i Tanto några gånger och imponerades aldrig särskilt mycket av stämningen. Hände det något kul under Pride så var det någon annanstans. Till exempel alldeles utanför. Jag tycker definitivt att det var dags att klippa upp stängslen och komma ut.

Tycker också det är kul att själva paraden i år går från Tanto till stan. Nästan symboliskt. Dit ska jag väl pallra mig. Jodå, jag ska åka in och glida runt i Kungsan också. Endera dagen.

2 svar to “Riv alla stängsel”

  1. zoega59 Says:

    Detta spektakel är något jag inte tittar på
    Kollade paraden för 10 år sen, och det räckte

  2. Annaa Mattsson Says:

    Zoega; nä, det är ju alldeles frivilligt. Men för väldigt många människor har Pride betytt betydligt mer än att bara vara ett spektakel.

Kommentera

