När Plaskis var en ocean

Bara några minuter härifrån finns en plaskis, dvs en bassäng med ett par decimeter vatten för småbarn att plaska omkring i. Lagom stor för att det ska få plats många stora vattenekipage på en gång.

Igår såg jag en Pojke stolt sittande på sin delfin. Och vips var jag tillbaka till Plaskis vid Mariaplan. När dammen var en ocean för den lille pojken som kajkade fram på sin Simba och Masghugget/Majorna/Kungsladugård var Världen.

Början av veckan har jag ägnat åt att plocka ihop ägodelar och nödvändigheter åt den pojken. Visst flyttade han redan för ett år sedan, men nu har han fått första riktigt egna studentrummet. Nu behövde han både säng och ishink. Det var väldigt mycket skämt om is under flyttkvällen igår. Jag hoppas han blir glad när han hittar just ishinken. Äntligen blev jag av med den. Har inte riktigt kunnat med att avyttra den på loppis eller så, modern tänkte ju så väl när hon köpte den på någon glasbruksresa på 70-talet. Hennes snapsglas med guldkant och fruktmotiv fick vandra vidare också. Plus en del annat. Den tjocka svenska floran och Bengt Hubendicks banbrytande verk om humanekologi. Fina glapp i hyllan. 

Det är en fördel med barn som slår sig ned inom landets gränser. De kan ta av ens överflöd. Sen får de väl avyttra efter hand, det är inget som jag lägger mig i. Flera av de där stora Bolagret-kassarna från min flytt har gått åt också. Utmärkt!

Uppsala är uppenbarligen en trevlig stad att studera i, om man är lagd åt just studentgemenskapen. Men igår kväll framst0d den åter som den trista småstad jag identifierat den som förr. Kvällen hade inte hunnit bli särskilt sen när enda stället att sitta ned och äta befanns vara ett hamburgerställe. Svenskt visserligen, men ändå.

Kusin J som körde flyttbil trodde inte på att Uppsala varit Sveriges fjärde stad. Var tvungen att slå upp  sin Iphone. Och fann att Uppsala är Sveriges fjärde stad. Det är allt ett glapp där, mellan de tre största och de som kommer sedan.

Kusin J förfasade sig för övrigt över hur mycket av barnens saker som fyller mitt hem, inte bara förrådsutrymmet. Jo jo, det är ju sant. Men har man levt med barn i antal år så vänjer man sig vid att ett en stor del av ens utrymmen upptas just av barn. Jag har ju inte haft ett eget vuxenrum sedan 1987 så jag har väl vant mig extra. Vi hade ju inte ens föräldrasovrum. Det gick bra ändå.

12 svar to “När Plaskis var en ocean”

  1. Ullah Says:

    Just sådana här inlägg slukar jag med extra intresse, och undrar hur det blir med gossarna här hemma, särskilt den store som bara har ett år kvar på gymnasiet.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det kan också bli så att ynglingen tittar förvånat på sin mamma och säger ”det här förändar ingenting, jag räknar med att bo hemma under hela min utbildning och bli både försörjd och få all marktjänst om förut”. Sånt har jag sett.

  3. Lotten Says:

    Hur sent var sent?
    När vi flyttade hit från Uppsala -99 så tyckte jag att det var så underligt att det inte fanns någonstans att fika efter kl 16 en lördagem här i stan, då det i Uppsala alltid fanns öppna ställen av olika slag att äta och fika på.
    Men i mentaliteten är det i många stycken en mycket mindre stad än invånarantalet avslöjar.

    Alla saker som man samlar på sig och barnen ska ta över och inte vill ha…

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; jag tänkte på dig när jag skrivit inlägget. Klockan var nog runt den magiska tiden nio. Men det var inte bara tiden utan hur totaltomt det verkade. Såg en enda öppen bar med några enstaka människor, gissade att även den höll på att stänga. Och på hamburgerstället var det också väldigt tomt.

    För att inte tala om alla barnens egna saker som man undrar om de någonsin kommer att hämta. Jag skummade lite på ytan i Pojkens lådor. Om han inte tar det ärvda tennfatet nu, gör han det då någonsin? Typ. Och om han skulle lämna det bakom sig i någon flytt så har han i alla fall haft det en stund i sitt vuxenliv.

  5. Ullah Says:

    Om jag får gissa kan det du utmålar i kommentaren lätt hända med son nr 2, men inte med son nr 1.

  6. Noemi Says:

    Håller med Lotten här. Visst blir Uppsala tomt om somrarna speciellt. Att plugga där var helt fantastiskt med mycket att göra. Jag vet inte ur det är att bo där utan att plugga men så stannade jag inte kvar där heller.

    På nåt sätt tycker jag om stan och gillar att åka dit då och då. Kanske pluggar igen när jag är pensionär:-)!

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det gäller att vara förberedd. Även på återkomster.

    Noemi; jag tänker så här, att om man lever ett rikt studentliv som t ex sonen gör, så är Uppsala perfekt. Om man däremot av någon anledning inte gör det, det finns ju de som väljer att avstå och de som aldrig riktigt kommer in i det fast de kanske skulle vilja, då måste det vara bättre att plugga i en större stad där studentlivet inte är så dominerande.

  8. -loa Says:

    Visst är det skönt när man får röja ut efter de vuxna barnen? Och trots röjet blir det mycket kvar.

  9. Ullah Says:

    Jag lyssnar (läser) och lär.

  10. Lottens Bokblogg Says:

    ja, det är klart på sommaren kan Uppsala bli otroligt tomt, då det kan ju ha varit det som var effekten. Fast som sagt var, öppna ställen brukar det finnas där. Men det gäller kanske att hamna i rätt kvarter.
    Och att du tänkte på mig…;-)))
    Uppsala var inte kul när man var gymnasist, det blev det först med tillgång till studentliv som sagt var.

  11. anna n Says:

    Jag tror att ni hamnade på fel gator – det finns gott om ställen som har öppet efter nio. Testa området runt Linnéträdgården eller bakom stationen/vid Vaksala torg nästa gång.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Lotten och Anna; det är nog möjligt vi hamnade på fel gator, trodde kanske att de boende studenterna skulle ha lite koll, men de har nog mest koll på just studentlivet!

Kommentera

