When Johnny comes marching…

Den där Johnny Logan, han är allt en lustig prick.

Jag var på Irland den våren han hämtades från sitt hemland Australien för att tävla för Irland i Eurovision. Hans manager jobbade hårt med att lära honom korrekta irländska uttal. Visst hade han anknytning till Irland, men han var ju född och uppvuxen i Australien. Jag minns hur min hyrestant och hennes väninna satt och snyftade över den sorgliga historien med hans döda mamma som den första Eurovision-vinnaren var dedicerade till.

Jag vet inte, det kan ju vara en annan mamma än den som nu sägs ha avlidit för tre veckor sedan. Det är ju faktiskt många år sedan det där.

Nu säger Mr Logan att ha ska ut på sin första Sverige-turné. Äsch, klart minnet är kort för den som haft många AA-möten att hålla ordning på under åren, men så värst länge sedan var det inte som han deltog i ett antal julkonserter, såna där med julbord som företag bjuder sina anställda på, runt om i södra Sverige.

Det irländska kynnet har sina sidor. Att hålla sig till sanningen är inte en av de starkaste, det är något man får vänja sig vid i umgängena där borta. Det är inget att riktigit förfasa sig över. ”Varför skulle han ljuga om det?” frågade jag ovannämnda hyrestant en gång om en skitsak någon hade sagt om som hon hävdade var lögn. ”Varför skulle han inte?” var hennes svar. Det är bara olika sätt att se på saker.

Någon superstjärna på Irland är han inte, om någon trodde det. Som många andra irländska artister i nedförsbacke gjorde han ett ryck häromåret och spelade in en skiva med gamla irländska dängor. Bara det att så många gjort dem så mycket bättre innan. Men den sålde säkert till en europeisk publik som kom ihåg honom från Eurovisionen.

Rösten är inte helt bortsupen och han har lyckats få av sig en del av fyllekilona, vi har en hemsk gammal videosnutt i gömmorna här från andra dagar, så jag hoppas det går bra för honom på sin kyrkoturné. Snart ska jag säkert lyckas se Allsången på datorn också.

6 svar to “When Johnny comes marching…”

  1. Ullah Says:

    Har för mig att Logan en gång spelade in en version av 10cc-låten I’m not in love, det är allt jag vet om honom. Om jag minns rätt.

    Jag känner en man som vid något tillfälle hade berättat för mig att hans mor dog när han var liten. Sedan plötsligt en dag berättade han att hans mamma precis hade dött, som en av anledningarna till att han inte hade hört av sig på ett tag. Det visade sig att han inte var mytoman. Hans första mamma hade dött, men sedan hade han kommit att kalla även pappans nya fru för mamma, så det var sant som han hade sagt. Det kan ju ha varit så angående Logan också, vem vet. Jag associerade i alla fall till min bekant när jag läste din text.

  2. Rutan Says:

    Måns i Allsången hade glömt researchen och frågade Logan om det var första gången han var i Sverige. Det var det inte, flera gånger förut sa han.

  3. Ullah Says:

    Vad dåligt.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; så kan det ju förstås ha varit.

    Rutan; bra, i intervjun i Aftonbladet stod det att det var första gången, kan ju ha varit reportern som inte fattade vad han sa.

  5. -loa Says:

    Visst har han varit i Sverige några gänger. Bl a i Malmö 1992 där hans bidrag till ESC-finalen vann. Träffade honom då och tyckte han var en trevlig kille.

  6. Annaa Mattsson Says:

    -loa; klart han varit i Sverige!

Kommentera

