Susan´s pass

Äntligen kan jag nog berätta om henne. Kvinnan i Belfast. Hon heter Susan. Hon har varit med oss i våra liv, Mellans och mitt, sedan i maj. I juli kom hon även in i Äldstas. Det var när densamma tyckte att hon skulle göra ett ryck och hjälpa sin syster i kommunikationen med universitetet beläget i ett av de där norra sex grevskapen som inte hör till republiken.

Det gick ganska bra för Äldsta. Hon kom längre än Mellan någonsin hade gjort, sedan den typ 10 maj. Detta berodde enbart på att Susan hade semester. Förstod vi snabbt. Det kostade, kan jag se på min mobilräkning, typ 200 kronor, men det innebar faktiskt att Mellan så småningom fick sitt confirmation letter. Kort sagt, hon var antagen till konstskolan i Belfast. Trots Susans alla förbehåll. Hon mailade snabbt och bekräftade att hon ville ha platsen. Dessutom fixade hennes mamma  ett birth certificate. Dvs, Skattemyndigheten vet precis vad brittiska universitet vill ha, så de fejkar snabbt och enkelt något liknande. Med stämplar och signaturer. Väldigt viktiga saker där borta.

Men sen kom det ett brev till. Från antagningsmyndigheten i UK. Om att Mellan inom viss tid måste konfirmera sin plats. Senast imorgon.

Så då tänkte jag, lika bra att jag mailar Susan. Äldsta skulle ha sagt ”Don´t!” Eftersom hon fann hennes svar hjärndöda. Men jag gjorde det i alla fall. Undrade i trevlig ton om Mellans confirmation nått fram. Om inte, please tell us. She´ll be here tomorrow night.  Typ.

Det kom ett svar. Icke ställt till mig  men däremot till dottern, på min mailadress:

”I have received your response.  

In addition to the documentation already sent I would ask that you bring your Passport to registration and enrolment.  Do not send it through the post.  

If you have any further queries please do not hesitate to contact me.”

Jo Susan, vi kommer att tveka väldigt mycket.

Men det vi undrar mest är hur ditt liv egentligen är och har varit fram till nu. Skulle du kanske vilja göra någonting annat? Ta bussen ned till Dublin t ex över en helg. Det finns trevliga pensionat längs Liffey man kan ta in på.

Nä jag fattar egentligen, att den som inte haft med Susan att göra inte ser hela vidden av budskapet i hennes mail. ”Skicka inte passet med posten innan du åker…”

Susan, skaffa dig ett pass själv. Åk! Skit i Dublin. Bussen från Belfast stannar vid flygplatsen.

5 svar to “Susan´s pass”

  1. -loa Says:

    Märklig byråkrati och märkliga byråkrater finns överallt i världen. Jag TROR inte Susn blir en bättre människa om hon tar bussen till Dublin. Hennes rötter är djupa.

  2. Annaa Mattsson Says:

    -loa; men de skulle slippa henne på universitetet i alla fall.

  3. Ullah Says:

    Är jag trögfattad, för jag förstår inte riktigt. Är du upprörd över att Susan skrivit något så självklart som att man inte skall skicka passet? Tyvärr kan det väl vara så att hon skriver det vis av tidigare fall där folk har skickat sina dokument. Jag blir ofta själv övertydlig och säkert lika dum som Susan när jag ger instruktioner till studenter. Det hemska är att även om man skrivit och sagt GÖR SI, GÖR SÅ, och försökt gardera sig med ABSOLUT INTE SÅ, så finns det alltid någon som gör precis det de inte skulle göra eller missar något annat.
    Eller så är Susan lost forever, ingen aning.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; man måste nog varit med genom alla mailväxlingar för att riktigt uppskatta denna senaste med Susan. Man ställer en fråga, man får svar enligt något standardformulär.

    Det ligger ett rekommenderat brev från Susan till Mellan på posthyllan i VI-butiken i Bredäng. Vi anar redan vad det är. Vi misstänker att hon har skrivit ut de handlingar som Äldsta skrev ut från nätet, skannade in och mailade till henne på kollegans inrådan. Vi misstänker att hon skrivit ut dem, bockat av och skickat tillbaka i rekommenderat brev.

  5. Ullah Says:

    Aha, jag förstår. Hon har blivit en visa i er familj!

Kommentera

