De grymma barnen

Jäklar så fort man vänjer sig. Vid att det är lugnt och tyst i huset och att var sak ligger på den plats man själv lagt den och att det bara är saker som man själv lagt som ligger. Nu ligger det annans saker på andra ställen.

Nu är alltså Mellan hemma igen. Stora väskan uppackad, tvätten för sig. Eller mig. Skulle varit min mamma det som suttit på en liten pall bredvid och plockat i packning när jag var 21. Ut, bort, skulle jag ropat, nej det skulle jag inte, för jag skulle inte haft anledning, hon skulle inte haft en tanke på att vara i närheten. Konstaterar att lägenheten i Berlin inte alls kan ha haft samma unknivå som den i Glasgow, det stinker ingenting alls om hennes saker. Om man räknar bort conversen. Två par ingångna är lite för lite för en sommar.

Biljetten till Belfast är redan bokad. Eller snarare till Dublin. Det är bara knappt 17 mil emellan.

Det var en del mindre riots i Belfast i början av sommaren. Hoppas det inte poppar upp några nya, influerade av det som händer på annat håll. Mellans kompisar som bott i London i över ett år gav sig brådstörtat iväg till Stockholm igår. Lämnade jobb och bostad som det inte längre gick att ta sig emellan utan mycket stor fara. Deras stadsdel beskrivs idag i media som stängd. Det är ännu läskigare på plats än man riktigt kan föreställa sig av TV-bilderna. Det talas mycket om hur unga så många av vandelerna är. Pojkar i ålder 14-16. Det sa man om händelserna i Belfast också. ”Kids”. Det är en farlig ålder för att bilda mob, besinnings- och empatilös. Jag såg några obehagliga saker i Derry också, ännu yngre barn. Jag tänker på den där Lessingboken med de grymma plundrande barnen. En obehaglig framtidsvision. Förträngt den.

Hur halkade jag nu dit, det var ju inte meningen. Jag har inga bra politiska analyser alls som jag måste basunera ut. Förmodligen måste våldet akut kväsas, säkerheten garanteras invånarna. Men sen krävs det mer och annat.

Äsch det är lite tomt i skallen nu. Ska kanske ta ut den och vädra den lite efter regnet.

8 svar to “De grymma barnen”

  1. Ullah Says:

    Var det i Shikasta (eller Skitkasta som vi säger hemma hos oss)?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; nej, The memoirs of a survivor.

  3. Ullah Says:

    Jaha, OK. Måste påpeka att jag tyckte S*i*kasta var alldeles för lång och tung, men däremot älskar jag The Marriages between zones three, four and five. Om jag bara fick välja en enda bok i världen skulle jag ta den. Den håller för varje omläsning.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag tyckte illa om både The memoirs och The good terrorist för den svartsyn som präglade båda. Kan jag anta att Shikasta tillhörde samma epok? Det var först när jag började läsa hennes självbiografiska böcker som jag återfick Lessing-lusten.

  5. Ullah Says:

    Dem vill jag gärna läsa.

  6. Lisbeth Says:

    Ja de ”små” liven när ska dom sluta alla mellanlanda ? Hur mycket jag än avgudar dom så skriker jag efter att vara jag bara jag som gör som hon vill i sitt eget hem. Sambon frågade i går kväll: Vart ska jag sitta? Dottern är i goda Sverige händer med sin lilla så tack för att hon inte är i England. I Nottingham hade kravallerna varit små men dom finns där. Även jag tänker politik med ska inte tycka och tänka nu bara skriva och flyta med
    ha det gott och tack för omtanken Bäst när man inte säger så mycket. Tanken räcker längst

  7. Ullrika Says:

    Vad är det med England och deras ohyfsade obildade ungdom?! Jag blir så jäkla provocerad… förlåt att jag svär.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; mina är ju inte så gamla ännu, det finns ”barn” på över 30 som tycker det är en självklarhet att föräldrahem ska stå öppet när de finner det lämpligt att slå sig ned även med familj för obestämd framtid.

    Ullrika; lite bra förklaringar här tycker jag:
    http://www.dn.se/blogg/brittbloggen/2011/08/10/upploppens-underklassansikte/

Kommentera

