Kunden har alltid fel

Har ägnat veckan åt lite olika saker.

Fixa med e-legitimationer t ex. Det tar sin lilla tid. Och får mig att tänka så här; tänk om Nordea, t ex på sin hemsida, talade om att man med jämna mellanrum måste uppdatera och ha sig även när man har e-legitimation på kort! Så mycket tid det skulle spara både för supporten och kunderna.

En annan sak som tagit upp tid är Äldstas försäkring. Plötsligt häromdagen kom ett mail om att den inte bara var obetald, påminnelsen hade också sänts i retur. Tog mig ca 30 sekunder att hitta betalningsdatum, i början av juli, innan ”betalas senast”. Ringde och meddelade försäkringsbolaget som också snabbt hittade samma sak. Men ändå fick det till att ”pengarna varit på villovägar”. Med en underton att det var mitt fel.

Av allmänt kontrollbehov gick jag in och kollade de bifogade nya försäkringshandlingarna. Och upptäckte att adressen var vår gamla i Hagsätra. Den som Äldsta avregistrerades från av Skatteverket för två år sedan. Och som försäkringsbolaget aldrig haft. Dit hade den felaktiga påminnelsen sänts. Och returnerats av posten.

Tog ny kontakt och bad dem kolla vilken adress hon egentligen står på. De hade korrekt adress. Jag skrev ändå ett nytt brev, för dokumentationens och säkerhets skull med alla korrekta uppgifter. Fick till svar att bolaget ”använt hennes svenska mantalsskrivningsadress eftersom hon glömt ändra till sin irländska”. Dubbelfel alltså! Hon har ingen svensk mantalsskrivningsadress, det får man inte ha efter en tid utomlands, CSN har anmälningsplikt till Skatteverket, båda är nitiska. Men bolagets handläggare valde att åter skylla på kunden. Trots att felet uppenbarligen uppstått i deras system. De hade ju korrekta uppgifter både i januari och  i juni när respektive fakturor skickades ut.

Jag skickade naturligtvis ett mail till och påpekade det. Att här inte har glömts någonting. Inte bara för att jag fan inte ger mig när jag inte har gjort något fel.

Utan för att bolaget är det som tusentals utlandsstuderande anlitar när de inte längre kan vara försäkrade genom sina föräldrars hemförsäkringar. Man hänvisas dit av CSN. Felet som drabbade Äldsta kan alltså ha drabbat flera andra.

Min lilla undran är förstås hur försäkringsbolagets dator mår. Som först skickar ut felaktiga påminnelser. Sedan själv sätter sig och spårar ”senast kända adress i Sverige”.

För att inte tala om personalen som hellre skriver ett flera rader långt manuellt mail till kunden än kollar om fakturan verkligen inte är betald. Jag fick svar på just det. Det gamla vanliga ”vi har tusentals kunder, vi kan ju inte kolla alla!” VAD? Fick ALLA kravbrev i veckan? Då måste det vara ett allvarligt fel!

Tror de har en särskild liten lista med mitt namn nu hos det där försäkringsbolaget.

Jag har gjort en del annat också. Mellan varven.

Träffat barndomsvän och promenerat längs Mälaren. Har äntligen blivit duktig på det, fatta vilka små vägar som går åt vilket håll. Blir så avslöjande när man tar ut folk på promenad och går fel. Men jag kan försvara mig med att det tog åratal för mig att fatta Slottsskogen, trots att vi i stort sett bodde i densamma. Jag har helt enkelt svårt med gångvägar. Min största bedrift är den nästan slutna cirkeln i Kensington Gardens/Hyde Park. Jag skulle från hörnet vid Queensway snedda genom nästan hela parken ned till Knightsbridge. Ska påpekas att jag vid den tiden kunde omgivningarna och terrängen väl. Så paff jag därför blev när jag efter en bra stunds travande plötsligt befann mig ca 100 meter från utgångspunkten, stirrande ut på Bayswater Road!

För resten ska jag kontakta mitt eget försäkringsbolag på måndag. Tror hemmet är överförsäkrat medan jag själv inte har någon olycksfallsförsäkring. Det blir kul.

Annonser

7 svar to “Kunden har alltid fel”

  1. Ullah Says:

    Då väntar vi på rapport!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; kommer, jag lovar!

  3. Ullrika Says:

    Inte alltid fel, men sällan rätt…

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika: he he… men här var det så uppenbart, felet låg helt och hållet hos dem, även var de tvungna att framhärda i att jag måste ha gjort något fel.

    Ännu värre var det faktiskt den gången ett annat försäkringsbolag skickade påminnelser angående Mannens livförsäkring. Han hade då varit avliden i över ett år och livförsäkringen var utbetald för länge sedan, ett bevis så gott som något på att jag hade gjort allt rätt, försäkringspengar får man inte ut hur enkelt som helst.

    När jag efter ett antal mail och telefonsamtal trodde att allt var utklarat kom ett brev med en skarp tillrättavisning per post, en livförsäkring kunde inte annuleras hur som helst, det måste göras på särskild bifogad blankett underskrivet av försäkringstagaren. En känslig person skulle kunnat ta illa vid sig! Eller egentligen var det inte värre, där hade ju pengar betalats ut. Med fadäsen i sommar fanns risken att bolaget skulle vägrat ersätta vid skada.

    • Ullrika Says:

      Det läskiga med just försäkringsbolag (och i viss mån banker och kreditinstitut) är ju att vi är så maktlösa i deras ”våld”. Bevisbördan faller på oss som kunder, oavsett skuld.

      Hoppas det inte ska bli några fler problem liknande dessa för er. Det tar makalöst mycket på kraften sånt här.

      Krams!

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; sen glömmer man ju lätt de gånger allt gått bra! Måste säga att mitt vanliga försäkringsbolag alltid har fungerat bra och smidigt. Hittade häromdagen papperen från när jag blev bestulen på min resväska och fick högre ersättning än jag begärt, dessutom väldigt snabbt. De har också varit synnerligen tålmodiga när det gällt resande och utflyttade barn. Så jag ser morgondagens samtal an med tillförsikt.

    • Ullrika Says:

      Jag tror att försäkringsbolag överlag är bra när det väl kommer till kritan. Turligt har jag nämligen också haft väldig lycka med mina försäkringsbolag (if och Volvia) de gånger jag behövt deras hjälp!

      *håller tummar* för imorron!

      Krams!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: