Allting eller i alla fall mycket handlar om skillnad

Borde skriva något annat. Kan ju inte begära att läsarna ska tycka det är kul ens med olika inlägg om Derry.

Skulle kunna skriva om Belfast i stället. Ha ha. T ex att det verkar som om Mellan har fått bostad där nu. Med fyra jämnåriga infödda. Det verkar bra.

Sen blir det som det ska vara här igen, med bara mig och katterna. Vi har sett över hemmet lite idag, Mellan och jag. Ytorna. Kommit fram till att visst får vi in en julgran. Inte nu alltså, men till jul. Och visst kan vi trixa med sovplatser till alla, visst kan två systrar sova i samma säng några nätter. Och Pojken bor så nära, han behöver inte vara här mer än han tycker är roligt. Tidigt att prata om? Nåja, det kan vara bra att prata om när någon av dem är här.

Jämförde för resten prat med en kompis. Hon menade att pratet med de stora barnen (20 och 23) går lättare när hon är med båda än med en och en. Då blir det lätt lite krystat. Här är det tvärtom. En och en är det inga problem, men när vi satt tre på rad igår blev det allt lite krystat, sa vi alla tre. Pojken kom ju framförallt för att träffa sin syster. Jag märkte att det blev mer fart på samtalet när jag drog mig in från uterummet. Tur vi har det. Med filtar och sovsäck och kulörta lyktor. Fast till jul blir det förstås lite kallt.

Annars har jag faktiskt sovit över där några gånger i sommar. Några timmar tills solen kommer fram. Ligger i sol är ju inget jag gör, någonsin någonstans. Nå, det skulle juvara i blek morgonsol i sovsäck då. Men morgonsolen har inte varit särskilt blek i sommar. Sover med öppen balkongdörr är inget jag gör, lillkatten får hoppa och banka på rutan. Men sova ute är skillnad.

Bruno Mathson skapade ju en utesäng som han kunde sova i året runt. Vore kanske något.

Pojken tog med sig en tavla, ett skohorn (argument: ”det har ändå bara varit jag som använt det”), en gardinstång, två handdukar. Det hyller!

Snart blir jag som min svärmor. Som slutade skaffa saker. När hon dog hade hon haft samma diskborste i femton år. Slutat lära sig nya maträtter hade hon gjort långt innan dess. Alla nymodigheter som pajer, grytor, pasta you name it tyckte hon bara var trams. Det tycker inte jag. Om nutidens nymodigheter. Bara att jag inte bryr mig. Ett tag lärde jag mig nya, sen glömde jag dem och kan bara en handfull gamla. Det räcker för de få gånger det lagas mat här. Kompletterat med någon enstaka ny bjudrätt. Måste hitta på någon snart för nu har snart alla tänkbara matgäster, de är inte många, jag är för ointresserad av själva matdelen, fått del av den senaste. Nej, jag vill inte ha en massa tips i bloggen! Däremot kan gärna Anne maila något spontant fredagstips igen, de tidigare funkade bra.

Läste i den där tidningen som jag sagt upp tips om hur man ska ”skapa välbehövlig tystnad omkring sig”. Åtminstone 20 minuter i taget någon dag i veckan.

Jag skulle kunna bidra med fler. För betydligt längre perioder. Filar rent av på ett annat reportageuppslag.

Skillnad. Allting handlar om skillnad. Inte om det där larviga modeuttrycket att göra skillnad utan om att det är skillnad. Mellan hur olika av oss är och har det och sånt.

2 svar to “Allting eller i alla fall mycket handlar om skillnad”

  1. frktjatlund Says:

    På den tiden vi var med balkong var det slagsmål om att sova ute. Alla fem fick inte plats samtidigt. Barnen brukade oftast vinna.
    Jag känner igen det där med att sluta ta in nymodigheter. Modern la tidigt av med det. Video lärde hon sig aldrig att hantera ordentligt. Mathållning var likadan som den alltid varit. Jag bävar för när jag, eller ännu värre någon annan, upptäcker att jag blivit likadan.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; jag måste be dotter lära mig dvd:n medan tid är! Blir så sorgligt annars när jag blir sittande här ensam med alla filmerna.

Kommentera

