Och Pojken gick enklare ärenden

Det gick alldeles utmärkt med försäkringsbolaget. Som jag misstänkte var jag felförsäkrad. För mycket för lösöre och för lite person. Nu är det reglerat och uppdelat på två olika försäkringar. Priset blir det samma utslaget över ett år.

Och så har jag nixat. Hade glömt nixa om så plötsligt kom det en massa säljsamtal. Nu slipper jag alla utom de från comhem. De ringer varje dag trots att jag sagt nej, jag ville inte ha fler kanaler, eller snarare ja tack, gärna fler kanaler om de är bra och gratis. Skulle gärna vilja kunna se engelsk ligafotboll igen. Derry spelar för resten i irländska ligan.

Inatt spelade det sk ödet mig ett spratt. Satt och läste blogg från 2007 om en massa datorelände jag hade då. En router som levde sitt eget liv, helst utan koppling till internet och min dator. Tråkiga rapporter. När jag skulle växla dag slocknade plötsligt hela systemet. Gjorde allt man kan göra själv. Startade om. Stängde igen och kollade alla kablar, startade om modemet/routern. Flera gånger. Blev paralyserad. Tog ut i förskott hur dagen skulle bli. Hann ringa och skälla på dotter över ett borttappat papper med viktiga anvisningar.

I morse funkade förstås allt igen. Eller snarare i förmiddags när jag äntligen vaknade full av bävan efter några sena timmars sömn. Ont och elakt.

Det enda jag numera kan göra utan att vara uppkopplad är att sortera lite i mina bilder, skriva går inte. Lyckades i alla fall plocka bort lite överflödsbilder. Hårddisken är nästan full. Har en extra inbyggd hårddisk men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den. All musik ligger där, det borde även bilderna kunna göra.

Läste en facebook-tråd om husligt, manligt och kvinnligt, en läsare känner nog igen sig. Verkar vara utbrett i min ålder att ta det fullständigt för givet att husligheter är kvinnokunskaper och det mer tekniskpratiska manskunskaper, att datorer ligger någonstans mittemellan med lite förskjutning åt det kvinnliga medan  mobiler är mer manligt. Intressant.

I vår familj är det ont om sådana ärftliga belastningar. Mannen lärde mig en del basalt om datorer men jag gick snart om honom. Dels av naturliga skäl men även för att vi hade olika sätt att tänka så jag klurade ut egna vägar för att uppnå det jag ville. Mobilen kom för sent in i våra liv för att ge något underlag. Han skulle ha tappat bort sina, det vet jag.

Eftersom jag tyckte det mesta av hushåll var tråkigt och tydligt visade det, t ex genom att ständigt glömma att laga mat, och Mannen ansåg att han i stort ett behärskade allt, och det han inte kunde gav han sig på för att bevisa att han trots allt kunde, så var det rätt behändigt för barnen. De behövde aldrig utifrån sina föräldrar som förebilder vaggas in i några förstockade könsrollsuppfattningar.  Dem fick de hämta på annat håll efter egen förmåga. Jag tror inte de reflekterade så mycket över att jag inte skulle kunna själv sen. Det praktiska fixade sig utan att det sprang en massa karlar om varandra i vårt hem. Bara för tungt slagborrande i betong jag anlitade hjälp. Ibland kvinnlig.

Hjälpte för resten tillsammans med en något yngre kvinna två handfallna män att renoveringsröja härom veckan. Hjälpte? Say no more.

Och hur har det blivit? Tja, Pojken har ju gått på enklare ärenden sen han var sex, svårare sen han var åtta. En gammal vän sa häromdagen att barn nu för tiden aldrig går och handlar. Hennes flickor som är några år äldre än mina barn blev aldrig skickade att köpa minsta mjölkliter. Konstigt. Men stämmer säkert. När jag stod i livsmedelsbutik som 14-17-åring gick massor av barn och handlade, kom med hela inköpslistor, överklassen för att de hade trötta mammor, underklassen för att de hade dubbelarbetande mammor. Och vi sprang jämt för småsaker, jag var lite mesig med gator, men det fanns när jag var liten en nödbutik i samma kvarter. Nu ser man bara ett och annat barn med invandrarbakgrund med kundvagn och inköpslista i butikerna, pojkar mest.

Pojken är inte så jäkla praktisk, halvt någorlunda, men kan apparater och kan hushåll, beroende bland annat på att han ägnar sig åt det kontinuerligt, övning ger färdighet. Flickorna har lite svårt att få upp intresset för det där med övningen, men kan säkert en del om det kniper. Olika saker. Måla tamburen med Mellan var ju inga problem förra året, syster skulle förmodligen tyckt det var too much like a hard work. Tror dock hon är bättre på att baka.

Sömnad är en praktiskt färdighet som Pojken är sämre på. Men han sydde på sina märken själv på labb-rocken den här gången, och nu äger han han nål och tråd, det var med i flytten. Övning ger som sagt färdighet.

Annonser

6 svar to “Och Pojken gick enklare ärenden”

  1. Ullah Says:

    Min stora gosse handlar ständigt, jag skickar sms om han inte är hemma och han köper. Hjälper mormor också.
    Min lille gosse försöker undvika att gå utanför dörren, så honom är det lite sämre med.

  2. Com Hem AB Says:

    Hej,

    Nix spärrar endast säljsamtal från företag där man inte är kund.

    Är du kund hos oss kan du kontakta oss och begära en spärr för säljsamtal. Det tar normalt några dagar innan spärren går igenom då vi behöver uppdatera våra samarbetspartners med nya listor på kunder.

    Du kan kontakta oss via vårt kontaktformulär på http://www.comhem.se, via Twitter (www.twitter.com/ComHemAB) eller på ringa oss på telefon 0771 55 00 00 för att begära spärr för säljsamtal.

    Med vänlig hälsning
    Johan Wester
    Kundservice

  3. Annaa Mattsson Says:

    Uallah; ”försöker undvika” är något som båda mina flickor har goda färdigheter i.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Johan; nejmen vad urgulligt, det hade jag aldrig räknat med, att få kommentar från comhem!

    Jäpp, jag vet att nix bara spärrar företag där man inte är kund.

    Så himla bra att det går att spärra säljsamtal från er. Men egentligen fattar jag inte riktigt att det ska behövas. Så här; om man ena dagen säger att man inte är intresserad av ett erbjudande så borde man inte få samtal om samma erbjudande nästa dag. Det är det jag vill åt, inte att bli av med er helt och hållet. Det kan ju finnas saker som man som kund inte tänkt på att man behöver. Så jag skulle egentligen bara vilja ha en liten nuffra i kanten ”uppringd 16 augusti, avböjt”. Typ. Nittonde gången någon ringde mig och erbjöd telefoni, som jag varje gång sa att jag inte ville ha förrän jag flyttat, så fick jag en sån nuffra. Sen ringde jag själv och beställde telefoni när jag behövde det.

  5. Com Hem AB Says:

    Hej,

    Självklart ska vi inte ringa så frekvent som du beskriver, det låter absolut inte bra. Vi skulle vilja se över varför det har blivit på det viset och vad vi kan göra för att förindra att det händer i framtiden.

    Vänligen fyll i formuläret nedan så kan vi granska ärendet närmare.

    http://www.comhem.se/comhem/-/417386/417386/-/index.html

    Med vänlig hälsning
    Johan Wester
    Kundservice

  6. Annaa Mattsson Says:

    Johan; tack, men jag hoppas ärendet är avklarat nu. Återkommer annars!

    lustigt nog fick jag strax efter din kommentar igår ett exakt likadant säljsamtal som jag tidigare fått. Den trevliga tjejen jag pratade med kunde också utifrån sitt register konstatera att jag fått ett samtal i samma ärende två dagar innan. Det fanns ingen notering om att jag inte ville ha fler samtal i ärendet. Det lovade hon mig ska finnas nu. Hoppas det fungerar.

    Men jag tycker säljtekniken är lite magstark. Det handlar ju om ett företag där jag t o m redan är kund. Jag blir uppringd ena dagen och avböjer erbjudandet. Anger tydliga skäl. Säljaren säger sig förstå och vi önskar varandra en fortsatt trevlig kväll. Att jag skulle kunna ändra mig på en månad eller så kan jag förstå, men redan efter två dygn! När jag nu var så tydlig med skälen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: