Om kvinnokroppsfixeringen, igen och igen

Debatten om fixeringen vid kvinnokroppen och dessutseende är igång igen. Om den nu någonsin upphört.

Först kom rapporten om sjuåringarna som tycker de behöver banta. Slappt skyller en del av debattörerna på ”mediabilden”. Jag blir lite tveksam. Läser 7-åringar tidningar? Äldsta sträckläste alla våra Bamsetidningar sommaren efter ettan, framförde önskemål på Frida någon gång i fyran, men upptäckte själv att hon var för liten. Det trodde jag var någorlunda normalt. (Mellan har så vitt jag vet inte börjat läsa tidningar ännu, men det är ju en annan sak.)

Däremot minns jag när det kom en ny tjej i deras dagisgrupp. Jag tror faktiskt hon var ett år yngre än Mellan. Eftersom Äldsta gick kvar innebär det att hon kan ha varit högst fem år.

Den där tjejen införde helt nya begrepp, nya ord. Som bränna fett, diet och sånt.  Ordet ”kropp”var faktiskt inget som använts särskilt mycket av småtjejerna innan henne. Många av de andra tjejerna var i prinsessåldern, hon hade mer sportig stil, vuxenträningsplagg i miniatyr, väldigt tajta. När de andra flickorna stod framför spegeln och åmade sig i sina tyllkjolar och guldkronor ställde hon sig i profil, höll in och strök handen över sin platta mage. När man träffade hennes mamma var det ingen tvekan var flickans ideal kom från.  Personalen kände sig villrådig, det var ju ändå sunda ideal mamman stod för. Jag hoppas det gick bra för tjejen, att hon inte gick under av träningshets och ätstörningar innan tonåren.

Ville alltså bara säga att en stor del av debatten om sjuåringarna som vanligt undervärderar de närmsta förebilderna, nämligen mödrarnas roll i flickors beteende och ideal.

På Newsmill pågår också en debatt mellan kvinnor om hur intressant det egentligen är att rapportera om kändisars vikt. En kvinnlig nöjesreporter försvarar sig med näbbar och klor.

Hur Underbaraclara tänkte när hon kastade sig in i kroppsdebatten vet jag inte. Utom att få fler kommentarer till sin blogg. Hon påstår sig ha fått kritik för att inte ha blivit av med babyhullet 6 månader efter förlossningen och visar bilder av sin normalviktiga men inte helt pinnsmala kropp i kortbyxor. Får 330 kommentarer med samma innehåll ”Du är fantastisk och skitsnygg jag skulle dö för att ha din kropp”. Typ två, eller tre, sätter ner foten och undrar vad som pågår, hela kommentarsfloden går ju ut på att befästa att kvinnor ska värderas utifrån sin kropp.

Någon kvinnlig skribent skrev så klokt om detta på Newsmill (tror jag) i våras eller vintras. Någon som minns vem det var? Hon skrev om att få slippa hela kroppsfixeringen, slippa tjafset om att älska sin kropp hur den än ser ut. Någon som minns, jag hittar inte i min egen blogg längre.

En av dem som sätter ned foten i Claras blogg säger i sin egen:  ”Jag undrar om feminism verkligen har blivit att bejaka sin kvinnlighet?! Då vill jag inte vara med.” Klokt.

De där sjuåringrna som oroar sig över sin kroppsvikt, om de nu gör det, de ska inte behöva höra överslätande ord om att ”du duger som du är” och verkligen inte ”du ska få se att pojkar gillar tjejer med lite hull”. Båda argumenten förekommer flitigt i alla kroppsdebatter, i alla åldrar. Och befäster bara kroppsfixeringen. 7-åringar ska inte behöva delta i diskussioner kring kroppsutseende över huvud taget.

15 svar to “Om kvinnokroppsfixeringen, igen och igen”

  1. Lisbeth Says:

    Min erfarenhet av vilja vara som bilderna man möter är som ett domino.
    Det räcker att de två högst rangordnade flickorna i gruppen ”har läst tidningen” sen vill alla andra vara som dom, inte som bilderna som kloka föräldrar aldrig låter dom se.
    Där har dagis och skola en viktig roll. Som förälder möter man många gånger ett helt annat barn. I en grupp får barnet en roll som förälder aldrig ser förrän man ser sitt barn må dåligt
    Heja på skola o dagis mycket kan stoppas här

  2. underbaraclara Says:

    jag kastade mig inte in i någon debatt. Jag bara visade ett sätt att bemöta elaka kommentarer på – genom att strunta i dem, vända på steken och vara stolt över sig själv ändå! Jag tror inte man ska dra för stora växlar på det faktum att flera skrev att jag ju är smal – det är ju sant. Det betyder inte att de därigenom tycker att det är fel att vara rundare när man fått barn.

    Att bekräfta varandras kroppar behöver inte vara fel Kroppar – likväl som kunskaper, talanger, personliga egenskaper – förtjänas väl att hyllas vare sig de är tjocka, smala, långa, eller korta? Jag tror att det är ungefär som med mina egna tjejkompisar. Om de klagar på sitt utseende vill man gärna peppa och hylla dem. Självklart är det i grunden så att ”storleken inte spelar någon roll”. Och det säger man ju också – samtidigt som man också gärna säger något peppigt om dem. För visst är det roligt att känna sig fin och få höra det, även om det inte är ett dugg avgörande för ens människovärde

  3. frktjatlund Says:

    Kroppar, kunskaper och talanger är knappast jämförbara. Möjligen skulle det man kan åstadkomma med kroppen kunna jämföras med vad en talang kan åstadkomma. Och att hela tiden kommentera kropp och utseende ökar fixeringen vid ämnet i fråga. Även om det som sägs är positivt.

    När min mamma kom hem och sa: I skolan säger de att jag är söt. Så svarade hennes far: Det gör inget, bara du är snäll.

  4. Bloggblad Says:

    Senast för ett par timmar sen tänkte jag på skillnaden mellan mig och min man vad gäller utseendet. Han skulle iväg och prata inför en grupp människor – som han gör ibland, och åkte iväg i det han råkat få tag i när han klädde sig i morse. Utan att titta i spegeln.

    När jag ska iväg och göra nåt inför publik, är min första tanke: Vad ska jag ha på mig… vad döljer mina yviga kurvor bäst?

  5. Blåva Anna Says:

    Gissar att du tänker på Isabelle Ståhl:
    http://svtdebatt.se/2011/01/snalla-veckorevyn-vaga-strunta-i-kvinnokroppen/

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; visst är det så, med dominot. När den där flickan kom till dagisgruppen började det plöstligt tisslas om att man skulle ha Lucia-val också, så att den som ”passade bäst” blev vald. Och det vet man ju hur det brukar bli, så det satte personalen absolut stopp för.

    Clara och övriga; det får man nog vara beredd att man gör när man tar upp ämnet. Kastar sig in i debatten alltså.
    Naturligtvis håller jag med dig om att det är fullständigt idiotiskt att kommentera ditt ev ”babyhull”. Att du öht har fått sådana kommentarer visar dock hur stark kroppsfixeringen är i vår kultur. Kan man inte hitta på något annat taskigt att säga, så kan man alltid dra till med att personen i fråga är tjock. Gammalt och beprövat.

    För övrigt håller jag fullständigt med Fröken Tjatlund. Kroppar, kunskaper och talanger är inte jämförbara. Och genom att kommentera kropp och utseende ökar bara fixeringen vid frågan.

    Det var detta som Isabelle Ståhl tog upp i vintras, inte i Newsmill som jag påstod, utan i SVT debatt. Tack Blåva Anna för det. Länken finns alltså i kommentaren ovan.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; tror möjligtvis att det skett en förändring där, att yngre herrar är något mer medvetna. Men kvinnor har ju mer blickar på sig, bedöms hårdare. ”Oj oj nu har hon allt ansträngt sig för att inte magen ska synas” och sånt.

  8. Rutan Says:

    Till varje pris ska det peppas. Beundras, styrkekramas, talas om hur fina alla är och framförallt hur vackra. Alla är så vackra! Jag undrar ibland om det inte ofta är tomma ord, att det är något som man bara ska säga. I stället för ”jag tycker om dig” eller ”du är en bra vän” så ska det peppas och boostas och hissas via utseendet. ALLT ska utgå från utseendet. Precis som du sa, har man inget annat negativt att ta till så kan man säga att någon är tjock. Det värsta en kille kan säga till en tjej är just det. Därför måste kompisarna mildra genom att säga hur vacker hon är, så fint leende etc. En som har en avvikande åsikt kan avfärdas med ett flabb och nåt om utseendet. Det händer aldrig att nån säger ”dumma brud, hon kan säkert inte citera en enda strof av Fröding”.

    Förresten babyhull, det är väl det som bebisar har? Som de ofta har kvar upp i 3-årsåldern.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; tack! Jag hoppas att åtminstone någon av Claras läsare ser den kommentaren. Och det är som jag hoppas framgått inte Claras bilder av sig själv jag vill åt, utan alla de fåraktiga kommentarerna. Kunde inte ens se att någon ens berömde de roliga och proffsiga bilderna utan enbart föremålet på dem.

    Ha ha, jag tror babyhull har fått en extra innebörd.

    Men jag vet faktiskt en bloggare som fick kommentarer om att hennes bäbis var för tjock när den var runt halvåret. Eftersom bloggaren själv inte hade något särskilt hull att kritisera fick man ju ge sig på bäbisen. Som förstås var en flicka.

  10. Ullah Says:

    Herregud, att folk orkar.

  11. Bloggblad Says:

    Förra lördagen var jag på kalas och gästerna gick till badet medan bordet dukades av. Jag har verkligen inte nån baddräktsfigur, men det skiter jag i eftersom jag gillar att bada. De tre männen tog glatt av sig och hoppade i, två med jättemagar à la höggravid. De andra två kvinnorna som var med ville bada, men vågade inte… de var så tjocka… ”badar inte om nån ser mig”… Sånt stör mig verkligen. Alla var 60-plussare och det handlade alltså inte om att glassa vid en pool (vilket jag inte skulle drömma om), men varför kände inte de två jättefeta männen någon skam för sina håriga bukar? (retorisk fråga!)

  12. Ullah Says:

    Dumma damer! De borde inte förneka sig själva sådär.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; funderar lite. Det handlar ju inte om att männen går omkring och bejakar sina kroppar och njuter av att fläsket dallrar. Så som det proppas i kvinnor att vi ska göra i den där älska dig själv-propagandan. Män tycker inte heller om att inte komma i sina kläder och sånt. Men det blir ändå en så stor skillnad, eftersom män inte mäter varandra utifrån kropp och utseende. Det är detta Clara och andra inte vill förstå, att varje gång 300 beundrare talar om vilken fantastisk kropp hon har så befästes kvinnokroppsfixeringen ännu lite mer.

  14. Bloggblad Says:

    Jag har inte läst Claras blogg. Men jag tror ändå att det finns nåt i skillnaden mellan att männen inte gömmer sig eller ber om ursäkt även om de inser att det inte är bra att vara jättetjocka.

    Men visst befäster man den gamla fixeringen varje gång man konstaterar: Åh, du måste ha gått ner en massa kilon… vad snygg du är! Eller som min svärfar sa när jag var i 20-årsåldern och lite lätt överviktig (jag ser på bilder från då att jag inte alls var ”tjock” bara några kilon rundare än idealet) ”Så söt Marianne skulle bli om hon gick ner några kilon!” (Behöver jag tala om att jag hatade honom från den stunden och många år framöver? Sen när han blev bortåt 90 och änkling och var beroende av min och makens gästfrihet var han lite snällare…)

  15. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; jo menjag menar ju det, att skillnaden är att män inte håller på och bedömer varandra efter kropparna hela tiden.

    Såg en intervju med en svensk skådis för flera år sedan. När den något yngre kvinnliga intervjuaren vevat runt ett antal frågor kring att skådisen gått ned i vikt avbröt plötsligt denna och sa ”Är det här verkligen så viktigt? Och för resten, vad du måste ha tyckt att jag varit enormt fet innan när du uppehåller dig så mycket kring de där kilona!” Det blev plötsligt väldigt tyst i studion.

    Min goda vän G är verkligen inte tjock, snarare för tillfället lite i underkant men med en inte alltid helt platt mage, få 53-åringar som har det. Häromsistens spände hennes dementa mamma ögonen i henne från sjuksängen och sa med sån där riktigt retsam mammaröst: ”Och när kommer bäbisen?” Sorgligt när få klara ögonblick används till gamla invanda pikar om kroppsliga skavanker. Det här var liksom ingen tillfällig snurrig groda.

Kommentera

