Korkat i olika världar

Det finns förmodligen sk hederskodex inom alla yrken. Alla föräldrar vet ju t ex hur lärare håller varandra om ryggen. Vilket gör utvecklingssamtal med mentorer tämligen meningslösa. De icke närvarande lärarna har alltid rätt, är framstående pedagoger och goda människokännare, ingen idé att ifrågsätta det de krafsat ned inför mentorsamtalet.

I journalistkåren är det förstås likadant. Knepigt kombinerat med den hybris som åtskilliga i kåren är begåvade med, man kunde ju se ett exempel på detta i mitt förra inlägg. Men det funkar. Det är bara bakom ryggen och lite på fyllan med andra kollegor man snackar skit. Utåt håller man masken.

Lisa Bjurwald säger rent av i en debattartikel i medievärlden att journalister inte ska kalla varandra korkade på twitter. Jag instämmer inte. Jag tycker det vore bra för interndebatten om  journalister kallade varandra korkade lite oftare, när det är befogat. Jag tycker inte ordet korkad är så starkt att det kan förpassas till näthatträsket.

Jag hittade t ex just i Aftobladet några meningar som jag tycker är riktigt korkade. I en av otaliga artiklar om Plura antyds i rubriken att hans son flyttade hemifrån pga ”knarkskandalen”. Man ser för sig en bortknarkad far, en stackars son som irrar omkring i en skitig kvart utan mat och till slut tar sin sovsäck och in flyttar in hos en kompis.

I artikeln berättas att den varannanveckasboende tonårssonen flyttade hem till sin mamma för ”att han inte orkar med att journalister ringer hela tiden”. Häpp. Den skrivande journalisten har uppenbart just ringt hem till Plura och fått reda på det.

Det går inte att skylla på ”sälja lösnummer” eller ”locka webbläsare”. Det är bara korkat.

Som föräldrar, nu kommer vi till en helt annan sak, som klagar över trafikfaran vid skolorna. Utan att ha en tanke på att de själva bidrar. Nu har det kommit en undersökning igen som visar att det är stressade föräldrar i bil som utgör den stora faran utanför skolor morgon och eftermiddag. Har sett minst ett par liknande mindre undersökningar tidigare. Och har framförallt sett verkligheten.

Föräldrar som kommer till skolan med sina 6-7-åringar och river upp himmel och jord för att det inte finns nog säkra gångvägar. Minns pappan som ville riva hål skolmuren, sätta stängsel för en gatstump där det i stort sett aldrig körde några bilar och bygga en lång trappa för att säkra och förkorta just sin sons 300 meter långa skolväg genom ett bilfritt bostadsområde. Naturligtvis såg jag samma pappa en morgon bara något senare sladda in och  tvärnita sin bil på den lilla vändplatsen framför skolan och knappt vänta på att sonen tagit sig ut innan han rivstartade och susade nedför kyrkbacken.

13 svar to “Korkat i olika världar”

  1. Evis Says:

    Om jag kommer igång om alla som kör sina barn i bil till Johannebergsskolan och är nära att köra över alla andra barn (och föräldrar) kommer jag aldrig att sluta. DET är en av de där sakerna som jag blir som en rabiessmittad terrier av.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; det är nu så där 20 år sedan som jag i mina föredrag brukade prata om den märkliga trafikstockningen jag hamnat i mitt i Haga av alla ställen. Bilar på tomgång på längden och tvären, även på gågatorna. Föräldrar som skulle hämta sina pojkar från repetitioner i Gosskörens hus.

  3. Fritt ur hjärtat Says:

    Plura vill slippa straffet för det har drabbat hans familj, en familj i kris skriver också AB. Jag blir så trött, drabbas inte alla familjer om en nära anhörig begår brott?
    I Uddevalla nu har vi en skoldebatt som går helt uppåt väggarna. Jag tänker inte ens försöka ta ställning, men det är korkat att föra den konflikten via media. Hur läraren än varit, lär hon vara ett vrak nu. USCH för klappjakt inte roligt vilken anledningen än är, de borde prata med varandra istället.
    Sladdande bilar har vi utanför sonen skola också och föräldrar som vill stoppa mopedåkarna…. ja ja.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Simone; det stora vansinnet är här att redaktionerna inte tycks se vad de själva håller på med.

    Var tvungen att läsa in mig lite på den där frågan och finner faktiskt nätdebatten som förs intressant och ändå förvånansvärt sansad. Ska inte heller försöka ta ställning men nog verkar det som det pratats väldigt mycket i den här frågan!

    Jag har varit med om en del varianter genom min egna skolår och barnens. Och är ambivalent. Det vanligaste är att lärare hålls om ryggen. Men jag har också sett föräldragrupper agera just som mobb.

    Det känns i både fråga om lärare och föräldrar väldigt skönt att ha alla skolår bakom sig!

  5. Ullah Says:

    Jag var på väg att skriva något dräpande ur lärarsynvinkel, men jag tror jag avstår!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det kunde du gott gjort. Jag har som sagt sett och varit utsatt för båda varianterna. Olämpliga lärare som hållits om ryggen av kollegor och skolledning trots larm men också en besinningslös föräldramobb som farit fram.

  7. frktjatlund Says:

    Jag minns pappan i Solberg, som slogs med alla medel och fick till slut myndigheterna att sänka hastigheten till 30 km/tim på genomfartsvägen. Gissa vem som åkte dit när polisen hade första hastighetskontrollen?

  8. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; he he…

  9. Ullrika Says:

    Jag vill också att du dräper till Ullah! För alla vettiga lärares skull!!

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; det finns en massa vettiga lärare, absolut. Men tyvärr också en del mindre vettiga. Och dessa hålles tyvärr alldeles för hårt om ryggen av kollegor och ledning.

  11. Ullah Says:

    Hehe, Ullrika, jag saknar inspiration just nu… och tyvärr har nog Annaa en poäng också…

  12. Ullrika Says:

    Jaa! Det finns MASSOR av bra lärare (säkert fler bra än dåliga) men det är de dåliga som tar plats och utmärker sig. Hade varit så jäklans gött att höra nåt bra som inte är om-ryggen-håll från mesiga rädda kollegor!

    En annan gång då Ullah? 😉

  13. Ullah Says:

    Visst, Ullrika! En annan gång! 🙂

Kommentera

