Om frostskadat bröd, förmodligen igen

Ser att någon har hittat till mig via sökordet ”frostskadat bröd”. Det är inte så illa. Jag antar att det står i inlägget de hamnat på att idén med att förvara färdigskivat bröd i frysen och ta fram en och en skiva inte är så lysande. Inte om man vill ha gott bröd i alla fall. Bröd blir trist och torrt i frysen. Ännu tristare om man öppnar och stänger en påse flera gånger om och varje gång släpper in lite luft. Värst om man lämnar påsen öppen. Brödet blir helt enkelt väldigt lätt frostskadat.

Om man nu nödvändigtvis ska förvara skivat bröd i frysen så är det bättre att dela upp det i småpåsar. Väldigt små påsar om man är en person i hushållet. Det blir torrt även på det viset men något färre frostskador.

Torra upptinade brödskivor är straffet för ensamheten. Ett av dem.

Dotter och jag har straffat oss själva så länge nu med enkronas frallor, färska och upptinade, från Ica att vi slutat äta bröd. Jag tycker inte en simpel limpa är värd 25-30 kronor. Jag tycker allvarligt talat nästan inget ätbart är värt pengarna längre.

Det är tur att det finns ett par butiker på söder i Stockholm, ska inte köra någon textreklam här, som säljer lite udda varor med kort datum till extrapris, särskilt söndagskvällar. 10 spänn för färska pastasåser som annars kostar det fyrdubbla och sånt.

Söndagsreorna har jag sett på fler ställen. Det är en bra grej. I stället för att slentrianmässigt och slött slänga sånt som håller på att gå ut. Ut i diskarna med det först!

Däremot vet jag inte riktigt vad jag tycker om den där grejen att man ska be att få ta med sig maten hem från krogen. Den som man inte äter upp alltså. Bättre att be om halvportioner i så fall. Hur kul är det att äta uppvärmda hopkladdade rester hemma? Dessutom är jag petig med varmhållning, kylförvaring  och sånt. Krogmat är tänkt att ätas bums, inte skumpa omkring i en handväska för att hamna i kylskåp kanske först timmar senare och sen inte ätas förrän nästa dag. I värsta fall fraktas i matlåda till jobbet.

Några statements;

jag fattar att mat kostar

i livsmedelskedjan finns led som är gruvligt underbetalda, såg t ex en rapport om te nu på förmiddagen

det finns dock led som tjänar oproportionerligt mycket pengar

Men mitt alldeles personliga problem är att jag är trött på mat och ätande. Det har inte ens med kropp att göra. Mer med själ. Jag har helt enkelt inte lust att betala för något som jag bryr mig allt mindre om.

Och jag tycker det är så totalt meningslöst att äta något som är så läskigt som frostskadade upptinade brödskivor.

11 svar to “Om frostskadat bröd, förmodligen igen”

  1. Kristina Says:

    Jag brukar försöka pigga upp brödskivorna med hjälp av brödrosten. Det går halvbra, men är i alla fall bättre än upptinade.

  2. Ullah Says:

    Jag äter sådant där färdigskivat grovt rågbröd, det är inte så stora förpackningar och det håller sig fint i kylskåpet fast jag bara tar en om dagen (innan annan äter av det). Inte så dyrt heller. Tråkigt att du tröttnat på mat, som är så gott!

  3. Annaa Mattsson Says:

    Kristina; jäpp, det blir bättre. Särskilt om man ser till att äta upp dem jäkligt snabbt.

    Ullah; hm, nu var det där med bröd och kyl också. Kanske är det skillnad med sånt där riktigt grovt kompakt rågbröd, men annars är det en vitt spridd missuppfattning att bröd skulle hålla sig längre i kylen. Mjukt bröd är inte gjort för kyla och torkar helt enkelt mycket snabbare i låg temperatur. Ett effektivt sätt att få särskilt ljust bröd att snabbt kännas gammalt är att lägga det i kylen. Möjligtvis hejdas möglingsprocessen något. Men frågan är hur mycket det är värt.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Jäkla word som är så svårt att skriva långa kommentarer i numera!

    Ullah; Ibland tycker jag också om mat. Jag åt goda musslor på Irland i somras t ex. Det är bara det där ständiga ätandet jag är trött på. Att man måste ha mat hela tiden, varenda vecka. Jag fungerar ju inte så att jag tror att jag måste äta så fort jag känner hunger. Och jag har inget sug efter något särskilt. Tycker det är gott med en del choklad, men det där mytomspunna suget har jag aldrig känt.

  5. Ullah Says:

    Nej, jag känner inte något särskilt sötsug heller. Jag tror det är just det kompakt grova brödet som passar i kylskåp, jag tycker t o m att det blir bättre. Annat bröd brukar jag inte ha i kylen.
    Jag gillar att äta mat, men ogillar att behöva tänka på det dagligen. Har frågat mina söner otaliga gånger om de verkligen måste äta varje dag, men de insisterar på att göra det! Mycket dessutom! Tur att den som äter mest också är duktig i köket. Skämt åsido, jag själv får ont i magen om jag inte äter ordentlig mat, så det är bäst att inte slarva för mycket. Men mycket pengar går det åt.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; min mage påstår att den mår mycket dåligt om det är för långt mellan måltiderna, ibland är den rent oförskämd, men jag försöker ignorera den så gott det går.

    Hela tanken på mat förtar glädjen tycker jag. Jag var bättre förr. Men det var nog glädjen som försvann.

  7. Ullah Says:

    Du får säga till magen på skarpen! Tänker på en dam som jag bodde inneboende hos och som lagade underbart god mat. Varje dag kom hon hem från jobbet, lagade till något och satte sig att äta, utstötande med jämna mellanrum: ”Åh, så gott! Mmmm, åh så gott!” Ibland fick jag smaka, men inte alltid, för vi hade inte gemensam mathållning.

  8. frktjatlund Says:

    Jag tycker också att mjukt bröd är oförskämt dyrt och håller mig till knäckebröd. Men jag har inga problem att äta varje dag. Tvärtom. Däremot tycker jag att själva tillagandet av vardagsmaten är aptrist. Det tar en halv till en timme att fixa middagen, tio minuter att äta den och 20 minuter att röja upp efteråt. Och innan man vet ordet a har halva kvällen gått.

  9. -loa Says:

    Håller med frk tjatlund om vardagsmatlagningen. Jättetråkigt. Men jag accepterar ”frostskadat bröd”. Jag kanske har dålig smak, om man säger så.

  10. Lisbeth Says:

    Men du Anna är det alltid ett straff att vara ensam. Min bästa vän är ensam och 53 år. Om jag ser hennes liv i skuggan av mitt så vete gudarna. Känns som det finns fördelar lite här o där med att vara ensam. Hur gör man för att vara båda ocg vara nöjd. kanske inte finns någon lösning inte i alla fall med brödskivorna
    Ha en bra helg

  11. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; försöker ignorera den. Usch en sån där dam skulle jag inte stått ut med någon längre tid.

    Tjatis; det där med tiden blir ännu löjligare när man är bara en.

    -loa; äh, man vänjer sig vid det mesta, du har säkert glömt hur färskt bröd smakar.

    Lisbeth; närå, klat det finns fördelar. Men som sagt, också straff.

Kommentera

