Varning för rått inlägg

Idag är en sån där dag där det märks skillnader. Mellan dem som utropar ”Åh vilket fint väder, VAD ska vi hitta på idag?” Och så såna som mig som konstaterar ”Åh vilket fint väder, det var väl trevligt.”

Kom upp sent. Först i säng väldigt sent. Sen kom Mellan hem ännu senare. Hittade på en ny lek som gick ut på att hon knackade på terassdörren och sedan gömde sig nedanför. Kul typ. Efersom katterna inte var det minsta skräckslagna tog även jag det lugnt.

Sen hade jag lovat väcka Äldsta. Eller kolla att hon inte somnat om. Hon skulle flyga till London idag. Och då blev det ingen riktigt bra sömn förrän jag gjort det. Och då var det egetnligen inte tidig morgon längre. Nej, hon är inte här. Nej jag väcker henne inte regelbundet. Bara den här veckan faktiskt. För att hon försovit sig från både exams och flygresor förr. En av veckans exams har den bakgrunden. Jag säger exams för ordet tenta ingår inte i hennes ordförråd.

Jag kan för övrigt inte det svenska universitetsspråket längre. Jag minns att vi hade någon kvarleva som kallades proseminarier som hade högre dignitet än andra muntliga examinationer. Jag minns att jag fick ett slätstruket G på den om Ett Drömspel. För att jag förde in resonemang om klassiska drömelement och de vanligaste tolkningarna av dessa. Inte nog akademiskt! Ansåg examinatorn som faktiskt inte hade någon högre akademisk rang själv. Den akademiska världen passade inte mig. Men kanske hade jag blivit klar med min C-uppsats i etnologi om jag följt rådet att skriva om råttfällor i stället för att göra en sån där jämförande studier av olika sociala miljöer som ämnet var förpestat av på den tiden. Dvs jag gjorde den aldrig, den dog på planeringsstadiet.

Såg många kul råttfällor på Lidl i Dingle när jag var där och storhandlade med vännen V i somras. Inte råttfällor alltså, utan frukostmat till hennes B&B.  Tror de har fler varianter där än här, en del mindre humana så att säga. Hemköp vid Skanstull skulle behöva. Mellan träffade en stor fet långsvansad sak där igår vid grönsaksdisken när den just genade över paprikorna.

Mellan är förtjust i råttor, hon har ägt tre stycken, de hade dåliga gener och blev inte så  stora som hon hoppats. Hennes favoritexemplar fanns på det där lilla varutorget mellan Vasa sjukhus och Landala. Vi var tvungna att ta en sväng och kika under fisk- och grönsaksstånd varje gång vi skulle hälsa på Mannen. (Alla barn som man läser om i anhörigbloggarna är alltid himlastormande lyckliga över att besöka sina döende anförvanter, mina kunde behöva mutas med feta råttor.)

Fast hon gillade som bekant inte att hennes flatmates hade köpt råttfällor i stället för att städa köket och bära ut matresterna.

Det här tror jag var ett typiskt inlägg där jag seglade ifrån ett ämne som egentligen aldrig fanns.

Om en råtta dör hemmavid är det för resten smart att vika in svansen på den innan man t ex lägger den i frysen i väntan på begravning. Eller helt enkelt bara innan likstelheten inträffar. Då slipper man undan med att gräva en betydligt kortare grav.

14 svar to “Varning för rått inlägg”

  1. Ullah Says:

    Idag är också en sådan där dag när det ösregnar, om man befinner sig på vissa ställen. Har också haft en råtta. Hon var ganska liten (för att vara råtta) och intelligent, kom när man ropade och var med på små lekar. Den kom från Sjöfartsmuseet, skulle egentligen ha blivit ormmat gissar jag, men jag fick den alltså av en skötare där. Kanske jag redan berättat någon gång?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ännu en skillnad alltå, mellan var man bor. Och mellan råttor. Du har inte berättat förr.

    Råttorna Råttet och Skråttet var ganska bra på simtävlingar i badkaret. Fast ibland fuskade någon av dem och klättrade upp på kanten och sprang i mål. Annars var de bara bra på att töja ut armarna till monsterlängd och hämta saker utanför buren. En morgon satt de t ex och kalasade på var sin ända av en behå. Våra råttor var köpta i djurbutiken i hörnet Godhemsgatan – Kungsladugårdsgatan. För hårt avlade.

  3. Ullah Says:

    Verkar gott med bh. Jag har glömt vad min råtta hette, men jag minns att jag fick låna en hane ett tag från samma museum, Boris kallades han, för avel. Han var hemskt otrevlig och lämnades snabbt tillbaka när han gjort vad han skulle. Råttbarnen gavs senare bort. Bland dem eller deras arvingar fanns två honor som i sin tur fick ungar, men den ena dog. Då tog den överlevande mamman hand om alla tjugo ungar. Duktigt. Man förstår att råttorna sprids med vindens hastighet över världen.
    En annan gång kan jag berätta om alla möss vi hade för inte så många år sedan, och om skogsmusen som var dagisfröken till några köpemusungar.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; Råttet eller Skråttet fick aldrig hälsa på Siv, de bodde i olika burar. För jag vägrade råttbarn. Något helt annat än kattbarn, det har vi haft 15 stycken. Inga möss. Däremot en nymfparakit. Han hette Svante och lade ett ägg sista kvällen innan vi gav bort honom.

  5. Rutan Says:

    Aldrig har att råttdjur medvetet kommit in i mitt hem, trots att sonen ville det. har alltför många erfarenheter av mus- och råttgnagande på andra håll. Uppvuxen på lantgård samt haft livsmedelsaffär.
    En rejäl sak sprang över fötterna på vårt sällskap på en uteservering i Rom. Sen förstod jag varför det var isatt tomflaskor i diverse hushål runtom i stan.
    Just nu pågår det en festival i stan. Jag kan ana vilket härligt kalas det är när folk börjat gå hem. Hela centrum är fullt med kebab- och langosrester. Uteserveringar som bygger trädäck… gissa vad som finns därunder!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; de luktar rätt illa. Mellan insåg det, att råttor skiter hela tiden och att det stinker. Jag kan när som helst få den stanken i näsan, undrar om den fanns kvar i vår gamla lägenhet.
    Stockholm och Göteborg har en hel undre råttvärld. Men alltså även Värnamo?

  7. Ullah Says:

    Jag kan informera om att muspiss inte luktar särskilt gott heller.

  8. Ullrika Says:

    Vilket bra tips. Jag ska stoppa det i arkivet bland festliga kunskaper!

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; anade det.

    Ullrika; såna kunskaper man kan behöva endera dagen utan att man anade det!

  10. Rutan Says:

    Där det finns folk finns det råttor. Säkert en större population i Stockholm, Göteborg och större städer med större kloaksystem. Vid varje livsmedelsbutik, oavsett läge.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; minns min barndoms jätteråttor. Vi bodde mitt i stan men minns bara ett enda mustillfälle på alla år, aldrig råttor. Men där en kompis bodde kunde man stöta på såna där som mätte en halvmeter från nos till svanstipp. Söder i Stockholm är på sina ställen invaderat.

  12. frktjatlund Says:

    Trean hade en liten mus, som ständigt var på rymmen. Man kunde se något svartvitt i ögonvrån ränna mellan garderobernas socklar. Till slut tröttnade Maken och skickade musen till mushimlen med hjälp av kloroform. Han ville inte ta risken att leta efter ett stinkande muslik. Trean förlät honom aldrig.
    I våra kvarter finns det råttor stora som katter. Anticimex är här och lägger ut gift titt som tätt.

  13. Ullah Says:

    En av våra möss lyckades rymma. Först märkte vi det inte (vi hade ganska många), men när jag började se något i ögonvrån som pilade förbi förstod jag vad som hade hänt. Tyvärr hade den flyttat in under pianot, och vägrade luras ut i en sådan där fälla som är en bur. Till slut fick det tunga pianot flyttas och musen trampades ihjäl under en matta.
    Ni antecknar väl ordentligt?

  14. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis och Ullah; Mellan var förtvivlad en gång när Råttet var bortsprunget, trodde väl att något liknande skulle hända trots att den bara kunde vara i hennes rum. Utanför detsamma fanns ju de riktigt stora fyrbenta farorna. Man kunde dock leta sig fram efter lortarna och han återfanns i fotändan på hennes säng.

    Kommer mig osökt att tänka på den där Efterlyst-lappen jag såg på Eklandagatan för några år sedan. Inte en utan ett helg gäng råttor som hade givit sig av. Jag ser för mig ett stackars lurat barn och en ond fader med kloroform.

Kommentera

