Där ute i ryggbiffsträsket

Köttindustrin sponsrar forskare som lovprisar köttätande. Var väl förstås ingen överraskning. Men bra att det lyfts fram:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13544514.ab

Egentligen är det mer fantastiskt, inte hur enstaka fanatiker som ”fettdoktorn” driver frågan om att äta kött och fett, utan hur fullständigt oberörda så många är av klimatproblematiken kring köttproduktion. Verkar inte spela någon roll hur många rapporter som läggs på bordet. Köttets makt är stor.

En riktig kock med självaktning ska säga ”själv föredrar jag en rejäl köttbit och en sallad”. Och en riktig trendsättare, en storstadskvinna i farten, hon äter naturligtvis inte vegiskost utan en rejäl köttbit för att orka med träningspassen. Det är alldeles tydligt, så fort man glider bara lite utanför miljökretsar så hamnar man i ryggbiffsträsket. ”Nu ska vi laga riktig mat”! utopade goda vännen, diet- och träningsfreaket när hon flyttade in hos oss ett tag. Riktig mat, det var köttbit och sallad det. Pojken frågade förvånat efter potatisen. Och hon var inte ens sponsrad. Tror jag.

Det är lustigt med transporter också. Eller olustigt. Såg just någon ondgöra sig över hur svårt och dyrt det är att ta sig till Belfast från Stockholm. Vad? Flyg till Dublin, bussen till Belfast går från flygplatsen varannan timma från ottan till midnatt, minst, kostar under 150 spänn och är framme på ett par timmar. ”Ja men om man vill flyga hela vägen…” Vill och vill. Vad hon egentligen sa var ”Jag har nått den position i samhället att jag står över miljöfrågorna”. Det funkar inte om många ska tänka så. Så det så.

11 svar to “Där ute i ryggbiffsträsket”

  1. cruella Says:

    Rätt, rätt och rätt. Som tur är har jag bland höjdare den gångna veckan även stött på den andra ståndpunkten – det härliga i att resa med tåg och även det tjusiga i att företa vissa delar av en krånglig resa (till exempel till Korsika) med färja från fastlands-Frankrike.

  2. Ullah Says:

    Att åka tåg till Belfast från oss är dyrt! Uag har i och för sig inte kollat, men är säker.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; kul. Sen är klart man måste vara medveten om tidsaspekten, att åka från London till Dublin tog mig ju nio timmar i somras, väl använda timmar på en semester men det är ju inte alltid man har den tiden.

    Ullah; ska man åka hela vägen så tar det ju en stund också. Tänkte nog mest på det där att absolut ta sig hela vägen med flyg utan att ens reflektera över andra möjligheter. Tidsmässigt kan det inte skilja särskilt mycket om ens något att flyga till England och byta flyg där, jämfört med att ta bussen från Dublin. Men flyget som status hänger i. Flyg och taxi. Det gäller även resor inom Sverige. Även innan SJ fick rykte om sig att inte passa tider.

  4. Evis Says:

    Heja!

  5. Lisbeth Says:

    Såg en liten debatt på morgon tv idag. Där frågade man de som beslutar om just sponsring. Både de och forskarna sa att det var nödvändigt annars skulle inte anslagen räcka. Själv äter jag nog det mesta. Har blivit bättre på att titta efter kravodlat. Tyvärr styr min plånbok mig större delen av året.
    Problemet som uppstår när man vill åka billigt ut i världen får man göra ”hästresor”. Upp mitt i natten och ner någon obekväm tid. Det finns valmöjligheter om man letar.
    Försöker hänga med i olika samhällsdebatter men det funkar inte alltid med att förstå. Gillar att läsa det du skriver är lättläst på ett ofta små humorisktiskt sätt

  6. Annaa Mattsson Says:

    Evis; du vet ju, men jag kanske ska förtydliga att jag inte är vegetarian. Samt flyger en del.

    Lisbeth; man kan nog använda sin sponsring på olika sätt. Hade en gammal vän som fick sin avhandling sponsrad av ett större livsmedelsföretag. Han fick jobb hos dem sedan med utvecklingsarbete. Jag kunde tycka att det var ett trist sätt att använda alla sina kunskaper och all sin begåvning. Men han valde den vägen av privata skäl. Aldrig dock att han var ute och viftade om att margarin var bättre än smör eller så!

  7. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; går inte att skriva långa svar. Nej visst är det så att vi ofta inte har varken tid eller råd att välja de mer krångliga resorna. Å andra sidan; förr när man reste så var ofta den lite krångligare resan en del av helheten, inte bara transportsträckan. Idag är vi nog mycket mer vana vid att resan ska vara en snabb transport och att det är vistelsen på plats som räknas. Även om vi har semester och tid.

  8. Ullah Says:

    Jag har tjatat om tåg förr, men transporten är absolut en inte alls oviktig del av resan. Det är en helt annan känsla än att flyga, nu kan jag faktiskt jämföra eftersom jag flög ner till Sicilien för ett par månader sedan. Trångt, litet och folk blev omkringfösta som en skock får. Och ljudnivån! Jag blev väldigt förvånad över att det lät så mycket i planen (det var ganska många byten så jag testade sammanlagt fem flygplan)! Det gick knappast att tala i normal samtalston. Om jag hade tagit tåget hade det tagit längre tid, men jag hade tagit en öl i Köpenhamn, kanske hunnit kika på flodhästarna på Zolli i Basel, åka genom Alperna till Milano och förmodligen stannat en extra natt i Rom.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; funderar lite över tågen ute i Europa, det var ju länge sedan jag åkte själv. Senast är en fin resa mellan Göteborg och Bryssel med egen sovkupé från Köpenhamn. Relativt billig var den, men jag pratar ju om mitten av 90-talet!

    Men jag blev lite avskräckt när jag hörde om Mellans kompis resa i somras. Inte bara att, som vi har pratat om tidigare, det är så omöjligt att själv boka en sammanhängande tågresa genom olika länder. Platsbokningar var krångliga och jättedyra, särskilt för resor i Frankrike. Och sedan brakade hela resan ihop redan vid start när avgången från Berling blev fyra timmar försenad. Alla hennes bokningar var därmed förverkade. Resan blev till slut fruktansvärt dyr och tog ett par dagar längre än beräknat tur och retur. Vet du som har resvana om det alltså börjar bli illa med tågen även ute i Europa.

  10. Ullah Says:

    Ja, det börjar bli illa. Nattåg till Bryssel från Köpenhamn kan du drömma om. Inte heller finns det längre till Paris eller München. Min klassiska resa till Rom var Gbg-Kphmn, nattåg Kphmn-München, byte till München-Rom (oftast med endast 9 minuters uppehåll, det funkade alltid!) och samma väg tillbaka. Det går inte längre. Nu får man åka till Basel från Köpenhamn, sedan Basel-Milano och sedan Milano-Rom. Eller om man hellre vill ta Kphmn-Hamburg, Hamburg-München (nattåg), München-Bologna, Bologna-Rom. En massa byten alltså! Och om man händelsevis vill åka till London: förr kunde man ta nattåget till Paris och sedan ta Eurostar där. Nu: nattåg till Köln (det går vidare till Amsterdam), sedan Köln-Bryssel i ottan och så Eurostar. Och så kostar det skjortan.
    Tågen blir försenade också i Europa, inte bara här. Det kan bero på naturens nycker och flera gånger faktiskt pga att olyckliga medmänniskor slängt sig framför tåget någonstans (har hänt i Danmark, Tyskland, Sverige) vilket oftast stoppar upp all trafik i timmatal.
    Tänk att man en gång i tiden kunde ta en sovvagn i Rom och resa utan byten ända till Stockholm!
    Dessutom lider tågtrafiken av det du nämner – svårt att boka platser. Jag brukar göra det via SJ, och de kan inte önska platser alls utomlands, utan man får ta vad man får. Om man inte som vissa undertecknade är påstridig och tvingar dem att boka upp hela vagnar för att få önskade platser. En gång brakade hela datorsystemet på Centralen i Gbg samman pga mig…
    Nu skall jag sluta, men skulle kunna skriva mycket mer om saken. Har ofta undrat varför inte EU verkar bry som om tågen alls. Det är som om man tror att tåg bara är en nationell fråga, och att resor över gränserna är något ovanligt. Mycket mystiskt i ett så kallat enat Europa. För att inte tala om priserna.

  11. Ullah Says:

    Jag lyckades tydligen med en lång kommentar!

Kommentera

