Barn och champagne

Nästan som att få en dag till skänks. När man bestämmer sig för att inte gå på ett heldagsmöte. Inte för att jag inte hade lust eller var trött eller så utan för att jag inte fixade att ställa om så mycket som skulle ha krävts. En sak att sitta på seminarier och lyssna, kanske delta i några diskussioner. En annan sak att veta att dagen är indelad i tre tunga work shops som kräver aktivt deltagande. När jag hade saker som måste bli klara på skrivbordet. I totalt andra ämnen.

En och annan bankett skulle jag väl klarat av.

Man är olika där. Goda vännen skulle på konferens till Dublin. Hon kortade en dag i början. För då var det ju bara mottagning med Dublins borgmästare i Dublin Castle och bankett. Nästa dag däremot, då var det minsann workshops i smågrupper.

Alltså hallå! Hur många fullständigt meningslösa smågruppsdiskussioner har man inte suttit i på just såna där internationella möten, om man nu varit på såna. Särskilt i sammanhang där ändå inga beslut ska fattas. Det vet man ju att de enda nyttiga kontakerna, den enda ofriserade versionen får man i minglet. Även om det så bara är kaffemingel.

Men hur ofta får man dricka champagne i Dublin Castle? Aldrig, hittills, för min del. Varken med eller utan borgmästare.

I Portugal träffade vi en borgmästare. Men inte fan bjöd han på bankett. Han ville mest vi skulle jubla när han klappade små barn på huvudet.

Snart ska jag klappa ett litet barn på huvudet. Jag har t o m stickat en kofta till det. Jag har glömt hur barn ser ut, men storlek 74 borde väl fortfarande passa ett tag när man är 3½ månad.

2 svar to “Barn och champagne”

  1. Lisbeth Says:

    Möten är alltid möten. Lite av ett kinderägg. Under min resande tid när jag jobbade på Telia försökte jag peppa mig själv genom att alltid se till att det fanns tid för en egen liten rundvandring. Jag fick aldrig någon alkohol så det var vandringen som blev nöjet

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; rundvandringar på egen hand är viktigt. Platser och uppevelser jag skulle ha missat om jag inte stuckit från grupper och rundvandrat. Och nog skulle jag kommit ihåg ett besök hos Dublins borgmästare längre än ännu ett möte i ännu en kal lektionssal.

Kommentera

