Staten och staden

Blir alltid lika fundersam när någon säger att den vill plugga stadsvetenskap. Har stött på två personer den senaste tiden, i olika åldrar, som har skrivit det i sina bloggar. Nämner naturligtvis inga namn.

Vet de verkligen vad det är de vill plugga?

”Beror väl på vilken stad de bor i”. Sa Mellan elakt när jag undrade vad hon trodde.

Men man sa ju Statt? Om gamla Stadshotell.

Det gjorde man. Men inte trodde väl folk att staten hade något med deras hotell att göra? Utom vad gällde skatten på spriten.

Det trodde kollegan på televisionen för många år sedan. I samhällsprogrammet. Om Stockholms Stadshus. Hon letade febrilt efter Statshuset i telefonkatalogen. Övertygad om visade det sig att det var därifrån Staten styrdes.

Fast ännu underligare var det med den som uppger i sin meritlista att den pluggat stadskunskap. Undrar hur det gick på tentorna.

Egentligen finns det inte mycket till städer i Sverige. Det officiella begreppet avskaffades med kommunreformen 1971 då allt blev kommuner. När man pratar om städer så brukar man mena de orter som innan just 1971 var städer. Nationalatlasen benämner dock alla orter med över 10 000 invånare för städer vilket jag personligen kan tycka är lite konstigt. Det finns 118 stycken. 14 städer benämner sig själva i kommunala sammanhang för stad, det är inte förbjudet men har ingen politisk betydelse. Som storstäder räknas bara Stockholm, Göteborg och Malmö. Uppsala kvalar nästan in, vilket som sagt känns tveksamt när man vill ha mat en vardagskväll.

Allt detta, utom maten, och framförallt mycket därtill, får man läsa om i ämnet statskunskap, vetenskapen om politik och politiska system, dvs allt som har med samhällets organisation och styrelse att göra. Icke bara det svenska.

Stadskunskap, ja Mellan har nog rätt där, det beror på vilken stad det gäller. Undrar om inte studiecirklar är bästan sättet om man vill söka sig sina egna detaljkunskaper. I etnologin läste man om folk i städer och deras vanor, det var kul. Andra aspekter på städer lär man sig väl i utbildningar i samhällsplanering och byggande. 

Själv kan jag rätt mycket om Uddevalla, mer lär jag mig genom att läsa den här bloggen http://uddevallare.blogspot.com/. Det finns säkert liknande bloggar om andra städer, andra museer som ordnar berättarkvällar om stadens historia och historier. Stadsmuseer brukar vara kommunala inrättningar. Där kan man också lära sig mycket. Stockholms Stadsmuseum ligger vid Slussen.

I Uddevalla finns så vitt jag förstår numera ett regionmuseum. Det ser väldigt snarlikt ut det gamla länsmuseet. till skillnad från regionen som blev mycket större när den blev region.

Stadshotell brukar däremot ingå i privata hotellkedjor i den mån de finns kvar. Stadsbor brukade förr samlas på dess verandor och dricka grogg och se ner på lantisar. Stadshotellet i Uddevalla hade ingen veranda men det var som synes ett mycket vackert hus. Det revs på 1960-talet för att ge plats för en byggnad som av tidningen Se korades till ett av Sveriges fulaste hus. Det var på den tiden då svensk stadsplanering gick ut på att riva gamla stadskärnor och bygga Domus-varuhus i stället.

Jag tror det räcker så.

Bild ur Bohusläns museums samlingar.

13 svar to “Staten och staden”

  1. Ullah Says:

    Haha, jag såg också i en blogg häromdagen att någon ville läsa stadskunskap, och jag hade inte väntat mig det av den personen. Tyvärr kan jag inte komma ihåg vem det var, men jag minns att jag reagerade.

  2. Ullah Says:

    Stadsministern nämns ju också ibland.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; stadsministern glömde jag, den förekommer också. Med vissa statsministrar kan jag tycka att det hade varit bättre för massorna om de bara hade haft just en liten stad att hållas i.

    Jag såg stadsvetenskapen i en känd blogg och fnissade lite, kära nån hon som ska vara så redig och veta allt.

    Kanske är svenska för svårt. För att inte tala om statskunskap.

  4. cruella Says:

    Ja, det ilar till lite av skam å andras vägnar när man ser det där.

    Något annat som jag undrar över är lant- respektive landställe. Jag har aldrig sagt och sett annat än lantställe i den mån jag sagt något alls – där jag kommer ifrån åker man till stugan rätt och slätt. Har betraktat landstället som en hyperkorrektion på senare tid, men häromveckan läste jag det i betydligt äldre litteratur. Minns inte var.

    Upplys mig gärna!

  5. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; har också funderat över det där med land och lant med samma reflektioner som dina.

    I min barndom åkte man mest till landet, senare precis som ni till stugan. Beskrev man själva stället man åkte till så var det en sommarstuga.

    Kusinfamiljen däremot, den uppkomlingsrika, de hade ett lantställe utanför Göteborg. Var ju hur lätt som helst att se att den där nybyggda kåken med stenläggningar och altan inte var en stuga. Kallade man däremot vår stuga för ett lantställe, ja då gjorde man sig allt lite märkvärdig.

    Jag fick för mig att unga bloggare som skrev om landställen var samma kategori som också kunde skriva ”Dem åkte till sitt landställe ” för att visa att de minsann kunde skriva riktigt fint. Men kan det vara dialektalt? Att man i Stockholm faktiskt har använt begreppet landställe i äldre tider?

  6. Ullah Says:

    Hihi, nu kom jag på vilken underbar bloggare det var som skrev stadskunskap…

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; just det.

  8. Rutan Says:

    Den nämnda bloggaren ville även skaffa sig ett mörkerrum. Är det något för ljuskänsliga att sitta i på sommaren, som motsatsen till ljusterapi?

  9. Ullah Says:

    Jösses Rutan, det hade jag missat.

  10. Lotta K Says:

    När jag åkte tåg mellan Uddevalla och Göteborg i söndags uppmanades passagerarna att se till att ha med sig sina tillbehörigheter när de/vi gick av.

    Ja det har ju inte mycket med bloggaren att göra, men Annaa visar ju en bild från Uddevalla så jag ville bara hänga på den linjen. Var låg hotellet? Norra Drottninggatan? Nej nu ser jag fabriken, Kungsgatan måste det vara.

  11. Evis Says:

    Man kanske behöver ett mörkerrrum och man är så skinande präktig och fantastisk på alla sätt?

  12. Annaa Mattsson Says:

    Word är helknäpp! Min kommentar blev publicerad under samma namn som en annan kommentar på väg in. Som försvann. Ros, jag ska försöka hitta tillbaka din kommentar ur papperskorgen!

    Rutan, Ullah och Evis; Du är så oskuldsfull du Rutan! Jag hade missat mörkerrummet. Och undrar förstås om det är en sk freudiansk felsägning. En undermedveten önskan. Men det är ju omtumlande. Om det varit någon av mina mer städade bögvänner (de mindre städade har redan sina erfarenheter, från Berlin till Amsterdam…) som skulle erkänna att de egentligen önskar sig ett mörkerrum, jag skulle fattat. Men hon!

    Lotta; har hört något liknande. Samt unga stjärnor som när de ska dela ut pris till Rockbjörnar och liknande utropar ”Och dom dominerande är:….”

    Just det, längst ned på Kungsgatan.

  13. Annaa Mattsson Says:

    Ros; din kommentar är borta, jag kan inte hitta den. Skriv om igen!

Kommentera

