Ensamboende

Så där, nu är det alldeles tyst och tomt i hemmet. Och ska så förbli. För nu har Mellan dragit till Belfast. Undrar hur många kilo bagage hon släpat omkring genom Europa de senaste 4 -5 åren. Nu var det 30 kilo igen. Färre skor den här gången och mer konstnärsmaterial. Hennes flygbiljett kostade 97 kronor, det kostade 65 att checka in och 65 att betala. Väskans biljett kostade 330 kronor. Men det är ju ändå lite pengar för en relativt lång resa. Eftersom bussen till Belfast kördes av brittiskt bolag kostade bussresan från Dublin ungefär hälften så mycket som den skulle ha gjort med ett irländskt bolag. Det är lustigt med skillnaderna mellan länderna.

Undrar förstås också hur det kändes att vakna och se sin nya stad i dagsljus för första gången. Hon har ju aldrig varit där förr. Ikväll ska hon ut med sina housmates för första gången. Det blir nog bra. Särskilt som CSN i sista sekunden bestämde sig för att bevilja studiemedel också.

En dotter i Dingle, Co Kerry, det kunde jag väl möjligtvis ha drömt om.  Men en i Belfast? Nä, framförallt inte på den tiden när tanken på att passera gränsen inte fanns, annat än för att gena igenom en bit i västra kanten på väg till Dublin. En gång klampade brittiska soldater upp på bussen i en liten by där man såg gevärspipor sticka fram mellan fuchsiabuskarna.

Och vad ska jag göra nu? Plocka i hennes kvarlämnade saker. Frigöra utrymmen. Koncentrera mig på jobb. Själv tycker hon att jag borde skaffa mig ett rikare socialt liv. Hon har observerat att det skurits ned ganska avsevärt. Tja, jag vet inte jag. Det är så mycket man borde.

Just nu är jag lite begränsad av en ond axel med omgivning. Det har hänt mig förr, efter lång färd med pirra eller dragväska. Sen stuvade jag dessutom i förrådet i måndags. Lyfte lådor som jag bett om hjälp med men sen tyckte jag kunde bättre själv. Får man skylla sig själv också. Nu kan jag i alla fall både andas och skriva ganska smärtfritt pga några gamla irländska dundertabletter.

Hoppas det blir bättre. Träffade en kille häromåret som hade förstört sin axel på fyllan redan i 30-årsåldern. Hade somnat utanför tältet på en camping, på ojämnt underlag och med axeln i taskigt läge. Vaknade med fruktansvärda smärtor. Inte bara att den var ur led utan så skadad att det inte gick att återställa helt, han tvingades sluta jobba som snickare. Bara av att sova!

Det är förstås så här jag kommer att fördriva all min nya tid. Skriva meningslösa blogginlägg.

7 svar to “Ensamboende”

  1. Ullah Says:

    Det låter lovande, åtminstone för oss andra!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Något mindre bra för min försörjning.

  3. Ullah Says:

    Oj, så långt tänkte jag inte. Brödskrivandet måste komma först, såklart!

  4. Ullah Says:

    Ursäkta mitt lättsinne!

  5. Lisbeth Says:

    Det blev lite annorlunda inlägg av dig idag. Inte hysterisk över dotterns flytt men lite eftertänksam. Vad ska jag göra nu då? Lite som engelska barbarnet sa när hon reste hem sist. Who going to play white you now momor? Låt det som man säger värka fram. Du ska se att någon av barnet mellanlandar snart igen och utrymmet blir begränsat
    Spännande att se. Man vet ju aldrig. Du kanske följer efter till Belfast

  6. -loa Says:

    Annaa, du hittar definitivt på något bra att fylla din tid med. Det är jag säker på. Våra barn försvinner ju (nästan) alltid från oss och ensamhetskänsla går (oftast) snabbt över.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; du är så ursäktad. Sanningen att säga så har jag alltid haft lättare att skriva det jag inte måste än det jag inte måste. Tror det är en vanlig åkomma.

    Lisbeth; nä, det hoppas jag verkligen inte, att någon mellanlandar snart igen, utom högst lovtillfälligtvis. Nu ska det vara så här.
    Belfast är alldeles för brittiskt för mig!

    -loa; dottern har en gammal kompis som redan vid 22 års ålder börjar se ut som en riktig hemmadotter, så skulle man ju inte vilja ha det!

Kommentera

