Kvinnor har ett eget ansvar, också!

Råkade hamna i reprisen av Bonde söker fru härom natten. Jag ska nog inte titta vidare, men det var ett intressant studiebesök.

Så vitt jag förstår, rätta mig om jag har fel, så går programidén ut på att först får bönderna anmäla sig att delta. Sen visas de utvalda upp i TV och förmodligen på hemsida och så får intresserade spekulanter anmäla intresse. Sedan väljer bönderna ut ett antal ur var sin hög som de får träffa. Och det är då själva programmet börjar. Det var precis det avsnittet jag såg.

Bortsett från allting annat, hur man öht kan ställa upp på själva idén att inför öppen ridå konkurrera om en okänd persons gunst, så var det intressant att se hur bönderna gjort sina urval. Den yngste killen hade valt unga ( inte så konstigt), blonda tjejer. Den äldre, 61-åringen hade valt kvinnor som var högst tio år yngre, kanske med något undantag, men som alla stod för i stort sett samma kvinnotyp, påfallande smala och ”flickaktiga” kvinnor till utseende och sätt. Inte något som liknade en lite rultigare tant. Killen i mitten hade ett något bredare urval, men man såg ändå likheter och att han tänkt väldigt mycket efter utseende – och ålder.

Den av bönderna som hade det absolut mest varierande urvalet var den lesbiska kvinnan. Där fanns tjocka och smala och mittemellan, allvarliga och glada. Helt enkelt mer olika.

Jag påstår ingenting. Bara konstaterar vad jag såg.

Och ämnar inte precis söka mig till några mer repriser. 

Erinrar mig hur jag på 70-talet deltog i diskussioner om könsroller på film. Om vilket ansvar filmskapare hade att visa upp något annat än stereotypa könsrollsmönster.

TV4 har väl inget ansvar alls men slänger in en lesbisk bonde som alibi för att kunna lunka på i invanda mönster. Och deltagare som ställer upp på tramset finns det uppenbarligen gott om. Naturligtvis är det fördomsfullt, men jag hade svårast för de fnittrande 57-åringarna. I kombination med den självgott leende mannen. Det optimala för en man i sina bästa år, sitta omgiven av en hop trånande attraktiva kvinnor. Helst skulle de förstås varit yngre, men någorlunda politiskt korrekt måste man ju vara i TV.

Nej ta mig fan att kvinnor bara är offer. Man har ett ansvar själv också! Vad är det för mening att några av oss ständigt är arga när det går 25 på dussinet som fortsätter fnittra på rätt ställe?

”Men det är ju bara ett TV-program!” Jäpp. På 2010-talet.

2 svar to “Kvinnor har ett eget ansvar, också!”

  1. Lisbeth Says:

    Ja välkommen till verkligheten. I år har jag inte sett programmet. Förra säsonen gjorde jag några djupdykningar men valde bort det. Mitt ord för det hela är pinsamt Tom med ensamma mamma söker står för mig mer än detta program. Inteför att jag har sett det i år men det finns mammor med skinn på näsan där och det gillar jag. Sen har vi då Robinsson med dessa fåniga män som ska ta hand om det täckta könet. Inte alla men tycker att det är onödigt med program som uppmuntrar till pakter där bara de starka får vara med. Det blir lite skolgårdskänsla. Vill du se något riktigt bedrövligt kan du titta på sommar i Båstad och ett program där ungdomar skickas på semester medans mammorna spionerar i buskar. Ha en fin tv helg

  2. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ha ha, tack, ja jag såg ett avsnitt av Ensam mamma söker och konstaterade faktiskt att det hade en något högre nivå än Bonde söker. Kvinnor med åsikter och i en annan roll!
    Såg två avsnitt av Robinson och fascinerades över den där fåntratten till kille som med en åsnas envishet rabblade ”män är bättre än kvinnor”. Undrade vilken typ av dumhet han var drabbad av; den att självmant rabbla den där ramsan eller den att acceptera när programledningen gav honom den rollen.

Kommentera

