Vad är väl en mässa i Göteborg…

Bokmässa imorgon igen, eller snarare om en stund. Det ska bli kul. Inga tyngre förpliktelser, inga stora förväntningar och begränsat med tid.

När jag flyttade till Göteborg trodde jag att Bokmässan bara var för vissa utvalda, en strikt begränsad fackmässa. Alla sprang ju på Filmfestivalen men den enda jag kände som gick på Bokmässan var en vän som var noga med att markera sin intellektuella staus. Korkat, av mig, men sen, året därpå eller nästa, började jag kolla och fatta.

Då försökte allt min gamla vän A ivrigt få mig att inse att mässan ändå inte var för mig utan bara för riktigt journalister. I alla fall ”Pressnatta”, den stora festen för mediafolk kvällen innan. Och jag reagerade tjurigt som jag blivit uppfostrad till med ”behåll du din skit för dig själv” och gick förstås inte dit, till festen alltså. Men jag tog mitt presskort, gick och ackrediterade mig och sålde ett par knäck.

Sen har det gått en jäkla massa mässor och jag har varit på många av dem men missat några och jag har haft olika funktioner. Men faktiskt har jag aldrig gått på den där stora mediafesten. Kostar en himla massa pengar och jag misstänker att det är lite för mycket puss och kram och folk som tycker det är underbart att se varandra men inte mig.

Det är det på hela mässan, men jag tar det lite lättare numera. Sniker in på ett och annat torsdagsmingel också, studieförbunden brukar vara glada t ex. Ett problem upptäckte jag dock förra året, en massa vanliga mässbesökare har upptäckt det där med torsdagsminglen så i en del montrar är man lite mer restriktiv ”bara för inbjudna”. Men jag har i alla fall en inbjudan tills imorgon kväll, sen får vi se.

På fredag står jag en stund i monter.  Det blir kul. Bara ett inryck på ett par timmar. Tror inte man behöver sätta extrabevakning på mig för att kolla att jag inte säger politiskt inkorrekta saker. 

Annars är mitt enda ansvar att bära med mig en bunt tidningar och se till att de finns på plats i sin monter under åtminstone den tid jag är på mässan.

Inga seminarier att varken hålla eller hålla i. Ansvarlöst och fint. Och ingen behöver skämmas, inte ens jag själv.

Fast nu är jag som vanligt inte färdig med det jag skulle ha gjort.

Men jag har i alla fall skaffat kattvakt. Eller snarare så skaffade kattvakten sig själv via facebook. väldigt praktiskt. Katterna verkar nöjda och jag blir dessutom av med en spegel som står och skräpar i badrummet. Där ryker en till av de få saker som är värda något i mitt hem.

 

Ett svar to “Vad är väl en mässa i Göteborg…”

  1. Lisbeth Says:

    Spännande att kika bakom kulisserna på bokmässan. Den är ju upphöjd hos mig till något som jag aldrig ändå skulle ha någon behållning av. Eller? Så klart jag skulle men vem frågar. En gång i världen hade jag skoaffär. Då fick jag komma in. Inte på bokmässan men skomässan.
    Ha så trevligt i Göteborg och kom ihåg. Vakta din tunga

Kommentera

