SJ:s allra sämsta?

Medan jag varit borta har wordpress ändrats ännu lite till så nu hittade jag plötsligt inte funktonen ”skapa nytt inlägg”. Någon som har wordpress som vet om det finns någon genväg? Otroligt fånigt att behöva gå in på kontrollpanel, inlägg och skapa nytt. Hämmar definitivt kreativiteten.

Tågresan idag var något av det fånigaste jag varit med om. Fem timmar i något som kallades första klass. På övervåningen i en dubbeldäckare. Roade mig bland annat med att läsa i tidningen Kupé att just den typen av tåg används för kortare regionala resor. Så nu har alltså SJ också ritat om kartan så att Göteborg och Stockholm ingår i samma region.

Första klass i dubbeldäckare innebar att man måste klättra upp för en brant trappa med sitt bagage. Och passera en underlig transparent dörr, eller två.

OK säg gärna att såna där dörrar har funnits i tusen år och att varenda levande varelse som har någon indian kvar i kanoten vet att man ska sträcka upp handen och nudda något slags ljusstråle för att dörren ska glida upp! Men varför i helvete finns det då bara en ritad hand mitt på dörren och inte en pil mot den där ljusstrålen?

Där uppe såg det likadant ut som där nere fast högre. Och utan toalett. Samt utan krokar att hänga kläder på. ”Bagagehyllorna är lite bredare” sa en som varit med förr. Skulle man kissa fick man gå ned och köa till vagnens enda toa. En gammal man med krycka – han hade valt 1:a klass för att sitta bekvämare – fick hålla sig. Kaffe fick man också hämta där nere, det fick man en polett till så man slapp punga ut med 10 kronor. Drickaautomaten fungerade som vanligt inte. Sen fanns det inget annat. Varken att äta eller dricka. Förmodligen har de stängt av vattnet på toan för att desperata passagerare druckit av det fast det inte är tjänligt som dricksvatten. Så man kunde inte tvätta händerna. Det var en av förklaringarna till att alla dröjde så länge på toa. Att man medan man väntade på att spola andra gången försökte få fart på vattenkranen.

Men det var lite kul med utsikten. Jag såg sjöar som jag aldrig sett förut trots flera hundratals resor på den där sträckan. För att de förmodligen varit dolda av några buskar eller så. Det var förvirrande.

Om mässan ska jag säga så här att jag kom fram till en riktigt djup insikt om varför jag egentligen inte fungerar på mässor. Jag avskyr att bli tilltalad av folk i montrar. Jag vill själv titta, peta, känna, läsa inte bli pådyvlad muntlig information jag inte bett om. Allra sämst tycker jag om frågan: ”Känner du till vår organisation/förlaget/tidningen?” Det ska du fullständigt ge fan i! Du har ingen som helst rätt att fråga ut mig om vad jag vet och inte vet! Hade du däremot låtit mig vara så kanske jag hades stått kvar en stund, pillat lite och ställt några intressanta frågor. Så därför går jag mitt i gångarna och gör bara små snabba ryck åt sidorna för att liksom snappa information i obevakade ögonblick. Samt en och annan godisbit, penna och kasse.

Därför är jag också oduglig på att stå i monter. Eftersom jag vägrar följa instruktioner om hur man ska bete sig mot folk. Jag står tyst och stilla som ett snällt mähä, söker på sin höjd lite ögonkontakt för att vara beredd att svara på tilltal.  Ser någon särskilt intresserad ut kan jag säga något försiktigt som ”den där boken är riktigt bra” eller ”den där är gratis” eller ”den där kostar en femma men du kan ta en”. I år stod jag i väldigt lite monter men jag märkte att min medståare tyckte jag var hopplös.

Men jag är ju inte alls folkskygg. Jag kan prata med folk jättelänge. Jag pratade t ex med två gamla bekanta under halva mitt monterpass. Nåja, det var gott om folk som kunde göra nytta. Men jag vill inte hoppa på och jag vill inte bli påhoppad. Har man däremot fått kontakt kan man gott börja pådyvla. Det var folk i en annan monter jättekass med. Där hade jag släpat flera kilo tidningar och sen användes de inte aktivt. Folk älskar att plocka på sig gratissaker på mässor.

Vad skulle jag t ex gjort i fem timmar på mitt gräsliga tåg om jag inte haft en packe gratistidningar i väskan? Fått ännu mer ont i tummen av att spela mobilspel förstås. Nu hittade jag både viktig information och presumtiva uppdragsgivare.

 

 

8 svar to “SJ:s allra sämsta?”

  1. Ullah Says:

    Det är väl tänkt ungefär som de obekväma Öresundstågen som trafkerar vägen mellan Göteborg och Helsingör via Köpenhamn. Att man typ bara skall åka en bit av sträckan, till exempel mellan Båstad och Lund eller Göteborg och Varberg eller något. Om man får för sig att åka längre får man tydligen bara hålla god min. Men man kunde ju tycka att SJ kunde ha en liten servering på dubbeldäckarna åtminstone. Även någon som åker mellan Örebro och Västerås kanske vill ha en kopp kaffe.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag antar att det är tänkt så, men igår var det alla sorters passagerare, från småsträckor till hela, precis vad man får räkna med när man har ett tåg som går hela sträckan. Utom första biten faktiskt, såg ingen gå av innan Falköping. Där finns antagligen nog med andra alternativ.

  3. Rutan Says:

    Jag gick av misstag upp på övervåningen en gång när jag letade efter min plats. Hade resväska med och svårt att komma igenom de där glasdörrarna. Upptäckte att jag var fel, krånglade mig ner och var sen tacksam att jag inte hade plats där, inte minst för den klaustrofobiska känslan.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; våningen är sig är ytterst konstig och att sedan få för sig att kalla just den för förta klass är obegripligt. I det vanliga tåget jag åkte ner med kunde jag i andra klass få plats med min lilla dragväska där jag hade alla papper och sånt, framför mig på golvet, det var omöjligt på detta tåg!

  5. frktjatlund Says:

    Och när jag åkte från Karlstad hade man bytt ut det ordinare tåget mot ett gammalt, skruttit tågset från ett annat tågbolag. Min plats fanns inte ens.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; man borde samla ihop allt, alla vittnesmål, samt den enfaldiga tidskriften Kupé och skicka i en väldigt stor bunt och fråga ”Hur tänker ni?” Fast det skulle inte bli några svar. Eller jo, det skulle det, dryga och dumma, undanglidande. Åh, jag känner att jag är väldigt arg.

  7. ullrika Says:

    Fast både det här dubbeldäckartåget och Öresundsmasken är tänkt att vara just pendeltåg på korta sträckor. Varför någon plötsligt fick idén att låta dem gå på långsträckor är ett frågetecken för mig. Under min tid som pendlare skydde jag öresundståget som pesten och valde allra helst avgångar med gamla hederliga högljudda klumpiga InterCity-tåg. Eftersom jag inte hade gepäck att släpa på kunde jag till fullo njuta av den komfort dessa tåg trots allt erbjuder (-bjöd?).

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; kan tänka mig att det jämfört med ett vanligt pendeltåg är lite mer komfortabelt. Lite mjukare säten kanske och bra att det finns kaffe. Men som sagt, för fem timmar!

Kommentera

