Trollhättan vid världens ände

En debatt i tiden tydligen, den om taxiresor, och flyg.

Nu ”avslöjas” ju i media hur mycket en viss riksdagsledamot för vänsterpartiet åker taxi och flyger.

Ledamoten svarar att det är nödvändigt för att klara sitt jobb och samtidigt få träffa barnen så mycket som möjligt. Jag vet inte om allt som står i artikeln i Aftonbladet stämmer, men det som står där gör mig fundersam. Ledamoten hävdar att om hon ska åka tåg måste hon ge sig av redan på söndag kväll och kommer inte hem förrän sent på fredag kväll. Det är i och för sig verklighet för många veckopendlare. Men jag tror henne inte!

Visserligen ligger naturligtvis Trollhättan vid världens ände, det vet vi ju. Men om SJ kör efter tidtabell, och det gör de faktiskt ändå för det mesta, så tar det dryga fyra timmar att ta sig mellan Trollhättan och Stockholm. När hon kommer till Stockholm har hon sedan fördelen att kunna gå till jobbet, det är det få pendlare som har. Från Bromma är det betydligt knöligare att ta sig. Jag fattar att man väljer taxi.

Och om hon nu inte bor i centrala Trollhättan utan t ex rent av ända borta i Norra Björke, 17 km från stan, så tycker jag det är ok att hon åker taxi hem till barnen. Det har vi skattebetalare råd med för fördelen att ha en radikal småbarnsmamma i riksdagen.

Men sen funderar jag lite över påståendena om söndag och fredag kväll. Är det inte meningen att måndag och fredag ska vara så riksdagsfria dagar för ledamöterna som möjligt? Så att de till exempel kan vara ute i sina valkretsar och landet  och möta väljarna? Samt ägna sig åt inläsning och sånt? Jag vet att gamle vännen S for som en skottspole runt både Skåne och landet när han var ledamot för samma parti. Läste handlingar på tågen.

Första tåget med anknytning Trollhättan anländer för övrigt 9:30 måndag morgon. Om ledamoten har ett viktigt möte tidigare än 9:45 någon måndag så tycker jag det är ok att hon flyger just den dagen. Men annars borde hon väl kunna disponera sina arbetstider någorlunda, de där riksdagsfria dagarna. Fredag eftermiddag ligger det sällan några viktiga möten som gör att man inte når Trollhättan förrän sena kvällen. Alla vill ha fredagsmys, det blir snart inskrivet i grundlagen. Men jag tror faktiskt ledamotens barn klarar någon enstaka sen fredagskväll.

Däremot tycker jag reportern är dum som föreslår att ledamoten ska flytta till Stockholm. Vitsen med att välja riksdagsledamöter från hela riket är att de ska fortsätta ha kontakt just med riket. I Stockholm har ledmöterna övernattningsbostäder, vännen S bodde t o m i riksdagshuset, vilket underlättade för just honom som jobbade dygnet runt även när han var i Stockholm.

Jag tror helt enkelt ledamotens flyg- och taxiresor är ett exempel på någon som hamnat i dåliga vanor. En typ av missbruk helt enkelt. Man känner till avigsidorna med sitt beteende men kan inte ta sig ur. Vanföreställningen om att det inte finns något alternativ segrar. Jag tror faktiskt ledamoten behöver någon form av professionell vägledning. Naturskyddsföreningens klimatchef, som intervjuas i artikeln, är en snäll och kunnig man. Snygg dessutom. Han kanske kan hjälpa henne.

10 svar to “Trollhättan vid världens ände”

  1. cruella Says:

    Ja, det där kändes oseriöst resonerat. Nu har jag inte full kläm på vänsterpartisternas möteskalendrar men jag kan säga som så att det är ganska tomt här i krokarna på måndagar. Fredagar är det något fler på plats, men sällan andra än EU-nämndsledamöter och deltagare i interpellationsdebatter. Ett fåtal totalt sett.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; japp, såpass många ledamöter och kanslianställda känner jag att jag vågade komma med mina påståenden om arbetstiderna. Min tes om dåliga vanor tycks alltså stämma.

  3. Lisbeth Says:

    Kanske det vore det värt att tillsätta några tjänster som resekoordinatorer. Vi skulle slå två flugor på smällen. Nya jobb och billigare och mer funktionella resor.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; kanske. Men jag tror faktiskt det ligger på ett lite annat plan. Handlar mycket om självbild. JAG är en viktig person, alltså flyger jag.

    Jag kollade för skojs skull hos SJ om restider även för min gamle vän S. Det var som jag antog, tog honom längre tid att komma hem, första tåget var senare på Stockholms central måndag morgon. Han åkte alltid tåg.

  5. Julia Says:

    Håller med om att anledningen nog har med självbild att göra. Mellan Göteborg och Stockholm tycker jag att tåget är effektivare än flyget. Inga säkerhetskontroller, inga byten till flygbuss utan en sammanhängande resa där man får ha dator och telefon på hela tiden och kan läsa mejl, ringa folk och hinna planera saker.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Julia; ett par gånger under alla mina pendlingsår flög jag den sträckan och upplevde mer stress än på flera tågresor tillsammans!
    Nu går ju inte tåget utan byten hela vägen till Trollhättan, men jag skulle nog påstå att det är smidigare att byta tåg än att åka från Riksdagshuset till Bromma.

  7. Evis Says:

    Bra att se ett vettigt svar på det hela, håller förstås med om allt. Sen är det i och för sig bara 13-14 kilometer till stan från Björke sen de drog 44an öster om Hunneberg, men det beror ju lite på var man bor i själva Norra Björke förstås.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Evis; åh jag väntade så på att du skulle kommentera! Minns ett sånt där tillfälle när jag skulle ha tag i S och han satt på Malmö Central till sammans med din vän K och de skulle ta nattåg genom halva Sverige för att hinna med ett besök i riket till innan det var dags för riksdagen efter ännu en nattågsnatt. Det går om man vill.

  9. Ana Rubin Says:

    Rossana Dinamarca sitter i verkställande utskottet för vänsterpartiet. Dom har möten på fredagar.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ana; då är det i alla fall inte riksdagsarbetet som kräver flygresor. Och vu borde kunna planera sina möten så det blir möjligt att hinna hem. Trollhättan ligger fortfarande inte vid världens ände.

Kommentera

