Det blir inga uggs i år heller.

För fyra år sedan startade Evis och jag tillsammans en mode&stilblogg. Som bekant hoppade jag av rätt snart. Det tog helt enkelt för mycket tid att klura ut saker att skriva, leta bilder och sånt. För jag ville ju ha kvar min vanliga blogg också.

Men jag kom att tänka på vårt tappra projekt när jag satt och bläddrade lite i andra bloggar. Utan att närmare tveka utlyste vi en liten omröstning redan den första månaden:

http://omstil.blogg.se/2007/november/vad-ar-fulast.html#comment

Kampen stod mellan uggs och crocs. Vi var båda helt överens om att de båda tillsammans stod för det mest stillösa och fula vi kunde tänka oss, behövde inte diskutera innan. 31 kommentar fick vi, de flesta röstade snällt, jag tror crocsen vann. Men ett par blev irriterade över att vi inte lät ha folk på sig vad de ville. Det gjorde vi naturligtvis, och gör fortfarande. Vi bara talade om att det var fult och stillöst. Jag menar, det var ju våran blogg och där skrev vi ju vad vi ville. Eller hur?

Jag röstade på uggsen och försvarade crocsen som arbetsskor. Jag har nog samma ståndpunkt fortfarande. Och blir fascinerad över att uggs-trenden håller i sig. Det är där bloggarna kommer in. Jag hittar både medelåldersbloggare och unga  som verkar ha upptäckt uggsen i år, andra som allvarligt funderar på att ett par kopior i lack, och jag hittar ännu andra unga som lika allvarligt funderar på sitt tredje par, av det registrerade varumärket. De kostar några tusenlappar.

Lite historia;  ordet ”uggs” beskriver en ganska låg, platt och klumpig fårskinnstövel från Australien och Nya Zeeland som introducerades på 1970-talet. Mockan på utsidan, pälsen på insidan och syntetsula. Stöveln började synas i USA på 1990-talet men det stora genombrottet både där och i Europa anses ha kommit några år in på 2000-talet. Själv såg jag och förvånades över mina första uggs en varm sensommardag i Dublin, just vid den tiden. Burna så som man sedan fått vänja sig vid att se dem, till bara ben och en kort kjol/liten klänning. Inga andra grova stövlar kommer någon på att bära på det sättet.

Idag finns uggs som registrerat varumärke hos Deckers och är spritt över hela världen. I ursprungsländerna håller man dock fast vid att det är själva modellen som är uggs, inte märket.

Hur många kopior som finns kan ingen räkna. Och det är väl kopiorna som byggt upp det dåliga ryktet. Skapat klassmärket. På min näthinna finns för evigt bilden av småbarnsmammorna i den engelska småstaden, den heta sommardagen. I barnvagnen en läskflaska lika stor som bäbisen, i handen en cigg, fötterna släpande i syntet-uggs (de som inte hade crocs eller flipflop).

En del av de där allra enklaste kopiorna från de t ex de stora brittiska lågpriskedjorna har textilt mockaliknande material på utsidan. Helt förkastligt i höst- och vinterblöta förstås men en fördel om de används som sommarskor. Ofta har de inte mycket till sulor heller, kopiorna. Originalen gör sig nog något bättre för vinterklimat, men det bör nog helst vara rätt torrt sådant, uggsen är ju mjuka, snöblask tar sig säkert rätt lätt igenom.

Ser för resten att även Sofis mode i Aftonbladet samma år som vi presenterade en lista på de största modemissarna, förmodligen plockad från någon brittisk sajt. Uggsen hamnade högt. Det var dock inte Sofi själv som skrivit artikeln, hon gick säkert i uggs själv.

Varför jag skriver detta? För att jag fortfarande förundras över hur något så stillöst, något som faktiskt förfular och drar ned en outfit kan bli så populärt.  Lånar en bild från Aftonbladet 2007 .

18 svar to “Det blir inga uggs i år heller.”

  1. Rutan Says:

    Kan det vara att man får använda något som värmer fötterna och dessutom är platt? Man får slippa högklackade stövlar/skor en stund.

  2. Evis Says:

    Uppenbarligen är de dåliga för fötterna också eftersom sulorna är helt platta och den lösa tuben av fluff runt inte ger något stöd åt något håll.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; nä, det är nog ytterst tveksamt att det är orsaken. Det har aldrig varit någon brist på grövre skor och kängor utan höga klackar i butikerna. Det finns gott om här i våra hyllor. För tjejen på bilden torde knappast längtan efter värme om fötterna ha varit drivkraften heller.

    Evis; antar att det är därför man får den där lätt hasande gången även i de äkta uggsen.

  4. Ullah Says:

    Nu förstår jag vad uggs är. Överflödigt att påpeka att de inte är något för mig.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; nästan så att jag hade anat det!

  6. frktjatlund Says:

    Svärdottern brukar hasa runt i uggs. Snedgångna och med saltränder. Och det bättrar ju inte på stilen.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; precis.

  8. Annika Says:

    Men har inte Doc Martens burits på exakt samma sätt, de är inte direkt pimpinetta. De är inte lika gräsliga som Uggs till kort kjol, men det är väl mest för att man vant sig vid grova läderkängor till skira klänningar.

    Stilmässigt dock förlorar Uggs stort. Fårskinnstossor är bra att ha inomhus när det är golvkallt, men utomhus .. hugaligen. Särskilt då de, vad jag förstått, först var till för surfarana som ville hålla fötterna varma. Inte för svenskar med salt och snö.

    Med det sagt är crocs på alla andra ställen än på jobbet (om man arbetar på ett sätt som kräver att man går och står) en styggelse. Trekvartsbyxor och crocs som sommarkostym. *ryser*

  9. Monika Says:

    Jag kom också att tänka på docs när jag läste det här. De är förstås inte *lika* varma, men för varma för att vara sköna på sommaren. Nu när de är tillbaka vet jag inte om det är på samma sätt som på 90-talet – att man hade dem till allt, året runt? Var i alla fall på ett bröllop igår där brudgummen hade någon sorts lång kavaj med väst och fluga, och vanliga doc Marten’s med gul söm och allt. Ingen hade uggs.

  10. Lotta K Says:

    Jag har haft Doc Martens nonstop från tidigt 1990-tal till nu. Samma par. Hemskt glad att man kan hitta nya nu när de jag hade till slut gått sönder! Jag har haft dem till allt, fast mest till klänning och bara när det varit lagomt väder. Funderar på ett grönt eller rött par nu. Eller båda.

    Mina kaliforniska collegestudenter har haft Uggs de senaste tio åren. Ofta till små klänningar. Och det regnar ju sällan så på det hela taget är det inte något konstigt val under de kallaste månaderna. Jag tror det kan vara skönt om man har sommarklänning eller jeans och det är sådär 10 grader ute. Alternativet för dessa flickor är oftast flipflops, och det blir rätt kallt. (Det skall sägas också att de bor på campus, och aldrig vistas mer än tio minuter i taget utomhus.)

    Vad jag däremot ser ibland på studenterna är designade högskaftade gummistövlar, i trettiogradig sommarvärme. Inte ofta, och inte bara när det är 30 grader. Men nog ofta för att det skall vara en trend. Sist jag såg det (förra veckan) var stövlarna fashionabelt rutiga, och själv hade jag flipflops.

    Annaa har diskuterat detta tidigare (och jag diskuterar det med mina studenter när vi talar om globalisering): uppenbarligen har mediebilder haft som effekt att man inte längre klär sig efter det klimat man faktiskt lever i. Jag brukar ge Annaas favoritexempel om barbent på fest mitt i vintern, och sedan följa upp med gummistövlarna i solskenet.

    • Monika Says:

      Jag är avundsjuk på folk som får sina docs att vara sådär länge. Mina brukar hålla två vintrar, sedan spricker ovanlädret. Jo, jag är dålig på att ta hand om dem, men det verkar alla andra också vara! LottaK, hur gör du?

  11. Ullah Says:

    Nu måste jag tydligen ta reda på hur Doc Martens ser ut.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Annika; alla varianter av doc Martens kängor är ju formade efter vristen och ger trots sin grovhet i själva foten inte alls ett så klumpigt intryck som uggs. Och ju högre skaften blir, desto nättare intryck. Mellans senaste är av en något högre modell, ska man ha dem till byxor fungerar bara riktigt smala stuprörsjeans.

    Precis, det glömde jag ju tillägga i historiken om uggsen, att det inte var för vinterklimat de skapades utan just som något mjukt och varmt att stoppa kalla surfarfötter i. Oerhört märkligt att de alls kan användas som vinterskor här. Men det har nog skett en viss produktutveckling för att anpassa efter andra klimat.

    Monika; jag har en dotter som delar upp året i converse och doc Martens. När jag transporterade ett par av de senare på fötterna till henne sommartid slog det mig att de ändå inte var fullt så varma som jag hade trott. Mina skinnconverse är betydligt svettigare i så fall!

    Lotta K; de höga Hunters-stövlarna har dykt upp här också. Det är samma kategori bättre bemedlade mainstreamflickor runt 17-18 som bär dem och som köper de äkta ugsen. En av sommarens varmaste dagarna satt just en sån tjej på tuben, barbent och iklädd Hunters och lade ut texten om vilka två olika uggs hon skulle köpa till hösten. En liten affär på bortåt sex tusenlappar.

    Åh, jag är så glad när mina exempel blir spridda!

    Ullah; du får ett eget inlägg som svar.

  13. Lisbeth Says:

    Som tur är har jag varken sett någon njursten eller baby idag.
    Själv fick jag tanken att det hängde ihop med att det var bilder från tv som etsat sig fast. Inte direkt drömmar. Men oksom du säger smärta vete gudarna.
    Uggsen ja vad ska man säga. Själv har jag inte ägt ett par men det har varit nära. Under åren i England har jag provat otaliga par men någonstans verkar det som om jag är smartare än jag tror. Dom har stannat kvar i butiken. Det engelska barnbarnet har ett par rosa som hon älskar. Hon valde dom på egen hand i en av lågprisbutikerna. Resten av hennes skor kommer från clarks. Fotriktiga och ack så dyra. Jag är fascinerad av dessa skor Hur i hela friden kan dom hålla sig kvar på hyllorna?
    Mode är ju mode och håller in i sig alltför många säsonger.
    Känns som jag gärna placerar in dom i subkulturen runt ungdomar i England men hur förklarar man att detta skulle påverka så många andra grupper. Får nog fundera vidare på det här. Skriva en avhandlingen eller är det redan gjort

  14. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; väldigt små njurstenar och gallstenar ser man aldrig, de kan vara väldigt små. Jag har ju haft gallsten och vet hur det känns. Men jag har också vaknat nattetid ett par gånger för länge sedan, precis som du beskriver illamående och kallsvettig och med en intensiv smärta som liksom vandrade genom buken. Jag gissade på just en lindrig njursten. Drömmarna man får till smärtorna har däremot med dagsrester att göra.

    Ja, modet är svårt att bli klokt på. Uggen tillhör de märkligaste. För den oinvigde kan vi ju tala om att de i t ex England har blivit oändigt mycket större än här. Att fuskvarianterna är hur många som helst. Risken finns att de fortfarande bidar sin storhetstid i lågprisbutikerna här!

    Efter min timma på busstorget i Kings Lynn i Norfolk placerar jag gärna fusk-uggsen i en vit underklasskultur, åtminstone vad gäller vuxna, men de är nog bredare än så.

  15. Lotta K Says:

    Monika: Jag gjorde inget särskilt med kängorna. Ingen skokräm, inget fett. De första tre åren bodde kängorna och jag i Göteborg, de senaste 16 i Kalifornien. Så de har inte fått så mycket salt och snö, om det kan vara en skillnad. Men de är nog lite för kalla för riktigt vinterväder, vad jag minns. Så jag vet inte! Kanske bara tur! (Ovanlädret har spruckit till slut, sulan är hur hel som helst.)

    • Monika Says:

      Jag kompletterar med yllesockar på vintern – gärna dubbla. Det är fortfarande de mest hållbara skor jag haft, men jag undrar ibland vad jag gör med mina kängor som inte andra gör! Man stöter ofta på folk som pratar om att de är så fantastiskt hållbara och de har haft samma par sedan de konfirmerades ungefär.

  16. Annaa Mattsson Says:

    Monika; man kan nog ha tur och otur med lädret också. Dottern har ett par gamla Undergrounds som ju är de kängor som mest likna dr Martens. Där har tyvärr applikationerna, eldtungor, släppt i sömmarna medan lädret är intakt och sulorna ser oanvända ut. Tror inte de är insmorda en enda gång.
    På hennes lack-Martens sprack som sagt lacken på den ena andra eller tredje säsongen.

Kommentera

