Tur och otur framför TV:n

Ägnade gårdagen åt lite pyssel som tvätt av gamla omonterade broderier (60 grader i tvättmaskin i tvättpåse, inget färgade av sig), montering av ett annat samt stickning. Det senare bekvämt tillbakalutad framför TV:n.

Hade en del TV-tur. En repris av program om Radio Nord från 1994. Roligt upplägg med intervjuer och kommentarer av dem som var med, varvat med musik, dvs liveframträdanden av artister som sjöng sina gamla låtar, i några fall yngre som gjorde coverversioner.

Och sen hade jag jättetur med gedigen ny svensk underhållning, Radiosymfonikerna ledda av Anders Berglund (såg dem live i somras på Pride) och sångsolister, Lill Lindfors, Sven-Bertil Taube och Jessica Andersson. Ett riktigt klassiskt underhållningsprogram. Som de såg ut förr. Kände mig inte alls gammal, jag gillade såna program för 40 år sedan också! Marit Bergman var också med och dirigerade, hon vann ju den där roliga tävlingen som inte fick någon uppmärksamhet alls tidigare i höst. Såg henne ett par gånger på tuben, hon bor längs samma linje, när hon satt med noter framför sig djupt koncentrerad,  och jag var lite impad av att hon jobbade på det sättet. Sen fattade jag ju anledningen.

Bänkade mig faktiskt framför Ebba-programmet också. NU skulle jag väl äntligen få se Clara i aktion. Det fick jag inte. Läste på hemsidan och fattade upplägget, det är lite olika temamedverkan varje gång. Igår var det hårfixande, tror det handlade om vilken frisyr man ska ha till kavaj, om man är dam alltså. Konstigt. Men det konstiga är att Claras namn inte finns med på hemsidan heller ,där alla som medverkar då och då med olika teman räknas upp. Jag fick ju intryck av att hon skulle vara någon pysslande sidekick till Ebba. Besviken.

Sen stickade jag fel framåt kvällen, när mörkret lagt sig ordentligt. Jag har nog stickat den där koftan fyra gånger nu. Jag glömmer helt enkelt mellan gångerna hur jag gjort och tänkt och sen är belysningen lite för dålig och jag för upptagen med att se på TV. Man ska förstås skriva upp. När man t ex minskar i framkanten vartannat rätt varv i stället för vartannat varv som det står på en av de två beskrivningar jag gör en tredje variant av. Ja jag kan sticka. Jag har stickat hundratals saker. Många mycket mer avancerade än den här. Shetlandströjan med skiftande blå bakgrund och svarta mönsterbårder bor för resten i Belfast nu. Det hade nog Mannen aldrig kunnat gissa, att hans sista ylletröja skulle flytta till Belfast.

Nu håller ett löst sammanhållet ämne på att segla iväg. Ska nog äntligen ta den där promenaden.

7 svar to “Tur och otur framför TV:n”

  1. Telefonissan Says:

    Åh vad hon var bra, Marit Bergman. Sven-Bertil är lite idol hos dottern (ja jösses…) och Lill håller ju alltid klass. Men det var Marit vi satt och väntade på! Lite fubbigt att hon vann tävlingen i Maestro. Hon hade ett sådant försprång mot de andra. Men det var en himla bra programserie. Jag blev t o m nästan positivt inställd till Petra Mede när man fick se henne i en annan dager.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; ja det var ju lite konstigt att man hade med en professionell musiker. Kanske en symbol för att kvinnlig indiemusik inte riktigt räknas? För mig var det nog mest Ola Rapace som kom i en ny dager.

  3. Ullah Says:

    Om jag inte läste bloggar och kvällstidningar på nätet skulle jag inte veta något om vilka som är kändisar nuförtiden. Jag koketterar inte, konstaterar bara.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; men hur är det med dina barn, lär de dig inget? Marit Bergman känner även pojkar till och de känner också till Dr Martens-kängor.

  5. Ullah Says:

    Nej, jag är nästan säker på att de inte har en aning om det där. Kanske den store känner till kängorna.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det kanske är så att pojkar som har stora systrar lär sig mer än de som inte har.

  7. Ullah Says:

    Mycket möjligt!

Kommentera

