Gilla läget, satsa på lammkött

Nu vet jag lite mer om hur dotter har det där i Belfast, väldigt lite mer. Men i alla fall något.

Hon känner hittills mest katoliker. Det är skumt, Belfast är inte främst en katolsk stad, jag har ingen statistik i handen men är övertygad om att procentuellt fler protestanter än katoliker går på college,helt enkelt därför att det finns en större protestantisk medel- och överklass. Men kanske är katoliker mer konstnärliga? Eller så är det bara helt enkelt så att katoliker är mer ”irländska” och därmed också mer öppna och sociala än de mer brittiska protestanterna.

Se där haglade fördomarna.

Heltäckningsmattan vänjer hon sig långsamt vid. Hoppas hennes kvalsterallergi gör det också.

Och hon jobbar på det där med åldrarna. De flesta lämnar skolan vid 18 där borta. Det innebär att många av hennes kurskamrater är både två och tre år yngre.Det där slätar ju ut sig med tiden, när man börjat leva mer åldersblandat, men är man 20 håller åldersfixeringen i sig. Man har vanan inne från skolan där varje års skillnad betyder så mycket.  Det är lätt att inbilla sig att livet fortsätter så. Jag minns tjejen från min sista gymnasieklass, den jag kom till när jag var 19. Hon var två-tre år äldre än oss andra. Och distanserade sig på ett sätt som jag fann löjligt. Men jag hade ju inte varit med när hon började ettan nästan 19 år gammal! Skillnaden mellan en 15 och en 18½-åring är gigantisk, de lever knappt i samma värld. Det måste ha varit en chock för henne, distanseringen en överlevnadsinstinkt.

När vi träffades några år senare var vi förstås jämngamla.

Men Mellan har bestämt sig för att det bara finns en sak att göra; gilla läget, satsa på lammkött.

Min första irländska erövring var inom parentes 17. Jag var 20. Det är ingen snygg historia. Jag knep en oskuld men bytte raskt ut honom mot en betydligt hetare och mer erfaren 23-åring.

Det ordnar sig säkert för henne.

Men de ser ju allt förfärligt små ut pojkarna jag ser på facebook-bilderna.

8 svar to “Gilla läget, satsa på lammkött”

  1. Lisbeth Says:

    Min son är 22 år. När han började sin utbildning i höstas upptäckte han att bland de 13 som var i gruppen var 10 tjejer och 3 killar. Han var näst äldst. Han tycker att den fördelningen är kanon. Säger att han märker skillnad på de som är yngre men även att det känns som dom är äldre. Jag är inne på att äldre generationer snackar åldersskillnad mycket mer än de yngre gör. Kan ju också vara så att det är individuellt
    Ops i did it again. Nu är det bekräftat min hjärna är omöjlig. Tar tydligen inte in information. Du kan ju vila i båset och ta dig en lur så får jag lite rätt

  2. cruella Says:

    Jag är också lite fördomsfull och tror att det beror på det ”irländska” kynnet. De är ju lite mindre än vi nordiska resar också, för att förklara småttingarna på bilderna.

    Hehe.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; pojkar är barnsligare. Och när man är 22 har åldersfixeringen börjat gå över. Den som handlar om att vara exakt rätt i förhållande till sina ungefär jämnåriga och där två år är en avgrund.

    Skillnaden mellan generationerna består nog. Och svänger lite mer erfarenheter.

    Cruella; vi är experter på just detta så det är osäkert om vi är ens fördomsfulla.

  4. Ullah Says:

    Jag tror absolut på er expertis! Men för unga flickor framstår de nog som mer mogna än för oss lite till åren komna damer.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; tveksamt.

  6. Ullah Says:

    Ser de så barnsliga ut?!

  7. Eva W Says:

    Jag är mest förvånad över att det finns mer än ca två killar på en konstutbildning!
    Eva

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; de ser allt rätt små ut, men jag tror dels hon vänjer sig, dels kommer att träffa fler.

    Eva; men nu hänger jag inte riktigt med, jag har ingen aning om hur många pojkar som går på hennes utbildning!

Kommentera

