Folkbildning är bildande

Kom inte och säg något annat än att folkbildning är just bildande! Satt och bläddrade i tidskriften Fönstret och fick plötsligt svar på en gammal fråga.

Minst två personer har vid olika tillfällen, när jag pratat om Dingle (på Irland), sagt att ”Där kommer Ringo Starr ifrån!” Och jag har sagt, nej, nej och åter nej. Om Ringo Starr hade kommit från Dingle så skulle jag vetat det.

Då har personer med lite dryg läggning stått på sig och sagt att jag inte ska tro att jag vet allt, det är minsann de som är Beatles-kännare. Och jag har stått på mig ännu mer i att jag minsann är Dingle-kännare. Det är totalt osannolikt att jag under 40 år inte skulle ha stött på någon som talat om det, inte sett några skyltar ”Här föddes Ringo Starr” eller ”Här bodde i Ringo Starr i tre veckor”, inte sett några vykort med hans porträtt, inga stjärnor i trottoaren utanför Dick Mack´s där han gått, ingen monter på biblioteket över hans gamla skor och matteböcker. Typ.

Jag har inte gått till botten med problemet, hur missuppfattningen kunnat uppstå. Så intresserad var jag inte. Men så bläddrade jag som sagt i Fönstret idag. Och ögnade igenom en guide till Liverpool. Där det framgår att Ringo Starr är född i bostadsområdet ”The Dingle” – i Liverpool.

Jag har aldrig varit något Beatles-fan av den digniteten att jag brytt mig om att ta reda på var de bott och stannat upp i Liverpool för att kolla efter minnesmärken. Då hade jag ju vetat.

Nu känns det bra att veta, till slut. Att jag hade rätt.

Funderar nästan på att ringa upp gamle kollegan och påpåpeka att han hade fel. Men han skulle inte gå med på det. Han skulle hävda att han hade precis lika rätt. För när han pratade om Dingle så borde jag ju begripit att det var The Dingle i Liverpool som avsågs, för det vet väl alla människor att det ligger där. Har jag ingen allmänbildning eller?

Så därför ringer jag inte upp.

Ja, det finns stjärnor på trottoaren utanför Dick Mack´s. Där kända personer har gått. Någons namn är felstavat. Mitt finns inte med.  Trots att jag torde vara den mest återkommande utrikiska person som gått på den där trottoaren de senaste 40 åren. Borde framföra det.

 Rakt på den pinsamma felstavningen.

6 svar to “Folkbildning är bildande”

  1. Ullah Says:

    Dåligt att du inte fått någon stjärna än! Är det den där Dolores man skall kontakta om man vill klaga?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; nix, hon bor i Derry, har nog aldrig satt sin fot där nere. Tror man ska tala med Finn, Äldstas chef.

  3. Lisbeth Says:

    Fick mig ett gott skratt när jag läste. Såg den vetande personen framför mig alltså min vetande person och tänkte finns det flera som kan och vet allt.

  4. Ullah Says:

    När jag var nybörjare här hos dig, Annaa, trodde jag först att du skrev om Dingle in Bohuslän.

  5. ullrika Says:

    Det kanske är en annan Roberts?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; he he, det finns en och annan…

    Ullah; jag har nog varit lite otydlig en eller annan gång

    Ullrika; hm, det skulle man kunna önska.

Kommentera

