Bryderier om en android

Ägnade lång tid igår åt att kolla mobiltelefoner. Nej, jag ska inte ha en iphone, men jag har funderat på något liknande av annat märke. Helst det märke jag har eftersom jag antar att grundkonceptet ligger kvar och jag inte har lust att lära mig allt nytt.

Efter mycket kollande hade jag nog kommit fram till vad jag vill ha. Det står om just den varianten i media idag så det verkar vara ett ok val. Det behöver jag inte diskutera.

Sen började jag räkna. Och räkna. Och det är väldigt svårt. Min operatör har med de nya mobilerna infört nya abonnemang. Medium är det man automatiskt föreslår. Men jisses, vad ska jag med 1000 minuter ”fri” ringtid, jag ringer ju bara ungefär 200 minuter i månaden. Och skickar högst 150 sms. Men när jag kollar på mini, där man ringer för en pott, så verkar inte den potten räcka eftersom minutpriset är mer än dubbelt så högt som mitt nuvarande billiga abonnemang. En del av mina minuter är dessutom utlandsminuter och då försvinner potten snabbt iväg.

Nu betalar jag all surf jag använder, men högt 9 kronor om dagen. Det brukar bli 9 kronor i månaden eftersom min mobil är så långsam så man tröttnar. Någon akut SL-tid är i stort sett vad jag använder den till.

För att det ska ”löna sig” med en modern mobil med alla funktioner måste jag alltså ringa och sms:a mer – eller mindre. Jag hade inte tänkt någotdera.

Det är också tveksamt om surfen räcker för lägsta priset. Jag hade tänkt mig att GPS är vad jag behöver någon gång ibland., det hade jag sett fram emot. Men det drar en del.

Men annars. Mailen. Hade förstås varit skitbra i måndags när bredbandet pajade. Och i tisdags kväll när även det nya mobila kraschade. Men det ska ju ändå hända väldigt sällan. I allmänhet kan t o m mina mail klara att vänta några timmar.

Jag jobbar ju väldigt mycket här hemifrån. Som jag sa till Mellan igår kväll så kan det ju vara kul att facebooka från köket och sängen och maila från uteplatsen i stället från den stationära datorn. Men är det verkligen värt priset?

Kalender i mobilen har jag redan. Prövade men gillade inte. Gillar min gamla vanliga papperskalender.

Jag har några veckor på mig, jag kan inte skaffa något nytt förmånligt abonnemang förrän den 12 november. Så jag kan tänka och räkna. Smyga omkring i telebutikerna och kolla om det verkar finnas någon bakom diskarna som ser extra pålitlig ut och som kan hjälpa mig att räkna. Och hjälpa mig att bestämma mig för hur mycket pengar jag är beredd att förlora på vad.

Min förra mobil var ett så lätt val. Jag ville ha en bra enkel mobil med en bra mp3-funktion och gärna en hyfsad kamera. Den innan hade varit ett stolpskott, jag var för tidigt ute med mp3-funktionen. Men den här var bra. Kanske får den ändå duga ett tag till.

Tills den kraschar det blir panik och jag inte hinner kolla runt en månad utan skaffar ännu ett stolpskott.

18 svar to “Bryderier om en android”

  1. Noemi Says:

    Jag tycker faktiskt om min HTC….Visst är det svårt annars med mobiler. Jag har ju mail på den och allt och det är bra då jag använder det i jobbet. ATt kunna se SL är toppen med.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; jag är ju totalt datorberoende i jobbet. Men framförallt när jag sitter just framför datorn. Hade jag varit ute på längre reportageresor hade det varit annorlunda. Nu är det inte mycket jag kan göra om jag är ute på ett jobb eller sitter på ett möte (några gånger i månaden). Akuta saker kan man ju fortfarande sköta per sms eller telefon. Men SL är som sagt bra. Och GPS, slippa komma med andan i halsen fem minuter sen för att man tagit fel på tvärgatorna.

    Frågan är bara vad mervärdet så att säga får kosta när man betalar det själv. Med en kollega diskuterade jag häromdagen också hur tillgänglig t ex en förtroendevald styrelseledamot ska vara. Är det rimligt att kräva total tillgänglighet med iphone i hand 24/7?Eller ens 16/7.

  3. Lisbeth Says:

    En sak som eleverna i skolan behöver är att ta beslut grundat på behov och fakta=lönsamhet i vardagen. Telefonen är ju en sak men ändå värre är det med elleverantören. Det finns så många watt och förbrukning och mycket mer man måste förstå för att räkna på lönsamhet Sen slutar det med att nästan allt är avgifter och dom är fastare än fast. Telefonen har jag än inte kalkylerat på. Jag använder kontantkort mycket pga billiga utlandssamtal. Är pengarna slut tankar jag genom internetbanken. Då vet jag i efterhand hur mycket jag gjort av med. Internet är gratis här i lägenheten. Vi har två olika ip adresser så vi ska inte klaga.
    Lycka till att vända och fundera över vad som är bäst för dig.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ja för det mesta handlar det bara om några få kronor man kna tjäna. Jag tjänade en del på att skriva om mitt avtal med elleverantören vid flytten, borde ha sett över tidigare. Har också haft för hög hemförsäkring.

    För höga telefonräkningar hade vi mest under en period när inte Äldsta kollat upp sitt abonnemang ordentligt. Hon hade ett ganska dyrt abonnemang med väldigt låg minuttaxa men fattade inte det utan ringde massor med korta samtal och tog de längre på fasta telefonin. Där gick det flera tusen kronor i onödan. Ja, tänk vilka mobilräkningar folk hade bara för några år sedan!

    Undrar hur billiga utlandssamtal du kommer ned i?

    Jag har prisnedsättning för utland både på mobil och fast telefoni. Å andra sidan är det inte så himla mycket jag ringer, man har ju facebook och mail. Det är vid enstaka krisläge men den ena dottern tillhör inte långpratarna.

  5. Lotta K Says:

    Jag har en iphone och använder skype för utlandssamtal på den. Man kan kanske ha principiella skäl att inte vilja stödja apple, men för jag tycker iphone är oslagbar. Extremt lätt att använda och med massor av bra funktioner. Bra kamera, podradio, musik, gps, internet.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; det blir nog en annan för mig ändå! Det verkar som andra märken börjar komma ikapp.
    Jag har idag en sony ericsson/walkman, vald för ljudets skull. Men det är ju alltså en vanlig mobil.
    Puh, måste verkligen tänka över vilka behov jag har.

  7. Ullah Says:

    Jag gillar också min htc. Wildfire S är det.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; kollat in, men jag står fast vid mitt beslut, so far.

  9. Ullah Says:

    Det gör du säkert rätt i. Ville bara meddela min position.

  10. Bloggblad Says:

    Jag är väldigt nöjd med min – men det är ganska jobbigt att skriva längre inlägg någonstans, man måste kolla jättenoga och vinkeln för mina ömma fingrar och handleden är inte bra så jag använder min mest för telefon och för memoinspelning (finns väl på alla?). Ofta ofta kommer jag på bra lösningar på sångtexter när jag är ute och går – sen är det rätt kul att lyssna efteråt hur jag flåsar in seriösa fraser… låter rätt absurt.

    Och när jag sitter och väntar någonstans kan jag inte låta bli att kolla facebook.

    Kameran är helt suverän i min android, men när jag överför bilderna till datorn försvinner lystern och den tredimensionella känslan.

    Min man frågade om jag har en aning om vad det kostar när jag surfar. Svar: Nej. Jag har fullständigt glömt bort vilket avtal jag har… siffror är det sämsta jag är på. Men jag litar på att jag har tillräckligt på firmakontot för att kunna betala. Och så skäms jag lite…

  11. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad: ha ha, jag förstår precis. Just nu lever jag i en situation där varje hundralapp räknas och det är rätt nyttigt. Eller fan, det är ungefär som med sjukdomar, man hade hellre varit utan.

  12. Noemi Says:

    En Samsung st 97 nånting. Det har min äldsta. Enkel men har Internet…kanske kan vara nåt?

  13. frktjatlund Says:

    Jag har en htc, men surfar inte särskilt mycket på den. Som loggblad skriver är det lite bökigt att skriva på skärmen. Maken har en Xperia och i jämförelse med den är min mobil riktigt ful.

    Apple har Maken portförbjudit hos oss. I solidaritet med sonen, som jobbar på Microsoft.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; fast jag är inte ute efter en enklare mobil än den jag har. Och jag är nöjd med Sony Ericsson.

    Tjatis; ja, det är en Xperia jag bestämt mig för. OM jag skaffar en mobil av den typen. Avgörande är om jag tycker det är värt 200 kronor mer i månaden att tillfredsställa behov som jag inte är säker på att jag har. Igår t ex kunde det kanske varit bra med en GPS när jag inte riktigt visste hur jag skulle fortsätta från Mälarhöjden mot Liljeholmen. Förlorade någon halvtimma, men fick lite mer motion och en vackrare väg längs vattnet!

  15. Noemi Says:

    Ah, jag förstår. Och du ska ta den via ett abonnemang. De brukar håg tycka är jobbiga för att få binder man sig till en leverantör så länge. Tar då hellre en billig mobil kontant.

    Men jag förstår att man inte gör så med, det har sina fördelar med.

    Xperia är bra så vitt jag vet….

  16. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; ja jag har abonnemang hos Telia sedan många år och tänker inte byta. Eftersom vi haft lite olika abonnemang för barnens mobiler så har jag haft möjlighet att jämföra. Visar sig ju t ex att de där jättebilliga ”kompis” korten/abonnemangen bara är billiga så länge man håller sig inom samma operatör.

  17. ullrika Says:

    Vet inte om du köpt, men en äldre modell av Xperia mini kan du få ganska billigt (köp då utan abonnemang). Vill du ha den nyare är den såklart dyrare, men beroende på vad du är på jakt efter så… 🙂

    Men du, glöm inte att SonyEricsson förr och SonyEricsson nu (dvs, smartphone) inte är riktigt samma. Så du inte blir besviken över att du kanske inte känner igen dig i menyer å dylikt!

    Om du vill har råd och tips (om du inte redan köpt) hjäper jag gärna! Bara att maila på! – jag är lite ringrostig såklart men kunskaperna börjar så sakteliga fyllas på med det som hänt under mina nästa två föräldralediga år.

    Krams!

  18. Annaa Mattsson Says:

    Ulrika; jo, jag har insett det att det är skillnad mellan vanliga mobiler och smartphones.

    Angående mini så känns den lite liten. När jag väl kommer till skott ska jag verkligen kolla ordentligt. Senast vi köpte mobil här så var det till Pojken, då sparade vi flera hundra på att köpa en mobil utan abonnemang men ändå operatörsbunden med kort. Eftersom han redan hade ett abonnemang hos den operatören så spelade det ingen roll.

    Aboslut att jag återkommer med frågor om och när det blir aktuellt!

Kommentera

