Fattar ingenting

Läste just ett antal inlägg från min blogg 2005. Pamfletter riktade till anonyma läsare. Lite förbluffad hur tydligt det var. Mer om det någon annan gång.

Ikväll har jag haft fredagsmys med mig själv. I det ingick ost och bra rödvin. Samt Idol. Det är egentligen förutsättningen. Jag har sett så myckt av Idol att jag vill fortsätta. Eller ville. Idag tog det lite slut. Jag förstår inte. Jag förstår inte vad i själva upplägget som har gjort att efter alla många tusen sökanden så kvarstår ett antal unga kvinnliga talanger samt några tveksamma småpojkar.

Alltå, pojken i den här familjen har inte sett så ung ut sen han var typ 12! (Vi har ett minne från våran road trip (bus) 2007. På en katolska baren i Belfast. ”What do you mean by no children?” – ”Is it that one? He´s old enough for a drink.”)

Varför ville Idol-juryn bara har pojkar som knappt passerat målbrottet? Varför tror de att vi som ibland sitter framför tv:n en fredagskväll skulle engageras just av dem? Min erfarenhet av unga kvinnor, inklusive mig själv när jag kvalade in i den divisionen, är att de attraheras av män/manliga artister som är något äldre. Än dom själva alltså.

Det är väl ingen nyhet att Håkan Hellström fortfarande suger åt sig 14-åringar? All heder åt dem för resten, det finns mycket sämre musik man kan dras till!

5 svar to “Fattar ingenting”

  1. Ebba Says:

    Idoldyrkande tjejer i mellanstadieåldern brukar ofta gilla manliga popstjärnor som ser unga och androgyna ut. Se bara på Justin Bieber, Darin och diverse gamla pojkbandsmedlemmar. Det kanske är den publiken de riktar in sig på.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ebba; jo jag vet, men att konsekvent bara ha med småpojkar är konstigt.

  3. frktjatlund Says:

    Jag har kollat på Idol ihop med barnbarnen och när jag frågade vem de tyckte skulle vinna svarade alla tre, som kan prata: André.

    Min teori är att finns det en söt pojke med, som inte sjunger helt uselt, så vinner han. Alla småtjejer röstar på honom och de är många i det här sammanhanget.

  4. Lisbeth Says:

    Du har just nu kläckt en ny Tv ide. Ett idolprogram för dom som inte har Håkan Hellström som sin favorit. Kanske det ska vara åldersgräns? Kanske deltagarna ska gå igenom en djupintervju i urvalet. Många är vägarna man kan gå. Tittade på True talent en kväll och jämförde konceptet. En blandning av människor som tycker det är kul att sjunga men inga uttalade idol drömmar. Där vill man vinna för att kunna försörja sig på musiken som dom uttrycker det. Är inte det samma sak? En försiktighet över sin egen sångröst och framför allt där är ordet idol bannlyst.
    Vi har ju även sett dansbandskampen. När kommer folkmusiken?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; anade det. Har ju inga flickor här som kan tala om vad de tycker är gräsligast, det brukar vara sånt som går hem hos mellanstadiebarnen.

    Tanken är väl att ha med några småpojkar för att hålla kvar just mellanstadiebarnen. Men eftersom kvalitetsskillnaden är stor mellan killar och tjejer i år så räknar man kallt med att en tjej till slut ska vinna. Vi får väl se. Det är ju några tjejer som är riktigt bra.

    Lisbeth; det är nog tveksamt om de riktiga Håkan-fantasterna kollar på Idol med något större engagemang. Alla som ställer upp i såna här tävlingar vill väl komma någonstans, bara koncepten som är lite olika. Jag tyckte Bert Karlssons gamla Fame Factory var rätt kul. En riktig stjärna fick han ju fram bland mycket blandad kompott, Jessica Andersson.

Kommentera

