Vilket påhitt…baka bröd!

De som följer mig på facebook vet vad jag bland annat gjort den här helgen. Gått. en rejäl promenad till stor del längs Mälaren in mot stan. Det var bara tiden som fick mig att krokna sista biten. Nyttig lärdom, när man ska gå en sträcka som man inte vet exakt hur lång den är så ska man inte ha en tid att passa.

En annan lärdom, varför Mälarhöjden heter Mälarhöjden. Massor med trappor ned till stranden, eller snarare en gata ovanför stranden.

En tredje var lite förbluffande. Tog mig en stund att fatta att det var Essingeleden jag hade ovanför huvudet i trakten av Gröndal. Någon sa vid tillfälle att Stora Essingen hör till det som stockholmare har svårast att peka ut när de ser vyer över Stockholm.

En fjärde är att jag tycker det är mycket trevligare med promenader som har ett mål än sådana som bara är promenader. Så trots tidsbristen på slutet var jag väldigt nöjd. Med att jag inte bara skulle hem igen, lite styv i benen, utan fick hoppa på tvärbanan och tuben för att ta mig vidare till ärende.

Blir lite illa till mods när jag läser bloggar om folk som gör besök hos släkt och vänner i Stockholm. De har så trevligt och hinner med så mycket. Jag har inte haft något sånt där helgbesök på väldigt länge, inget sånt som kräver att man gör en massa saker. Men jag blir stressad bara jag läser om allt man måste hinna med en sån där helg. Alla museer, teaterbesök, middagar, fika och shoppingturer.

Det är rätt skönt att mina besökare brukar ha sina egna agendor när de hälsar på.

Idag har jag gjort en lärdom till. Eller snarare förnyad lärdom. Hembakt bröd är överreklamerat. Det visste jag ju innan, framförallt om mitt, men jag blev så irriterad över att allt bröd i butikerna var så gammalt och/eller dyrt så jag köpte ett paket jäst i stället. Tänkte testa vad påsarna i torrskåpet stod för. Den som innehöll vetemjöl innehöll lite för lite så det blev något mycket av annat, t ex ojäsbar havre. Och sen fick bullarna stå bara någon minut för länge så de hade börjat krympa igen innan jag fick ut dem.

Tid tog det och fullständigt meningslöst smakade det. Läskigt mätt blev jag också. Och jag har kvar så det räcker minst två dagar till. Den där sötlimpan jag testade för några veckor sedan var ett under jämfört med detta.

Det är nog det allvarligaste tecknet på att inte ha ett liv jag har skådat just i mitt liv. Ställa mig och baka matbröd! Jag lovar, det ska aldrig hända igen! Här måste bli någon form av skärpning. Vilket påhitt…baka bröd!

6 svar to “Vilket påhitt…baka bröd!”

  1. Noemi Says:

    Jag bakåt bröd faktiskt. Mest tekakor och vanliga vetefralllor. Det blir otroligt billigare så när MSN är sex personer i hushållet och att jag kan få barn och kompisar hem på eftermiddagarna som vill ha mellis. Jag säger inte att det är en favoritsysselsättning men jag har fått in rutinen och det sparar pengar.

    Jag håller med dig om promenader, de ska ha ett mål, det är därför jag promenerar ibland fram och tillbaka till jobbet. Hela vägen tar ca 2-2,5 timmar.

    Fast jag kan ta små promenader hemmavid men få med äldsta så jon får prattid med mig i fred

  2. Monika Says:

    Jag gjorde det perfekta storstadsbesöket för några år sedan. Jag var i London för första gången och bodde hos vänner. Jag var där onsdag – måndag eller något sådant, så jag kunde gå och titta på museer och sådant medans de jobbade, och så hade vi gott om tid att umgås på kvällarna.

    Bröd? Där har vi olika åsikter. Men jag är ju en av de där klänningsbärande yngre kvinnorna som syr sina egna opraktiska underkläder, så det var väl ganska självklart 😀

  3. Annaa Mattsson Says:

    Blir galen på WordPress kommentarsfunktion! Den här gången försvann min egen kommentar när jag tryckte på mellanslagstangenten. Hatar att skriva om!

    Noemi; har en lagom småpromenad fram och tillbaka till Skärholmen här. Då är det ett ärende också.
    Mina barn var ju aldrig såna där storslukare av bröd så det blev mest att vi precis höll undan för att slippa äta/slänga gammalt bröd. Svårare sen när de försvann en efter en, förra året höll Mellans lunchmacka limpan flytande så att säga. Skillnad mot i min ungdom när min mamma klagade, vi bodde ju mitt i stan och ganska många kunde passera på te och macka. Å andra sidan var det bara ett par år under gymnasiet. Hade det bara funnits hennes hembkata hade de väl vänt i dörren…

    Monika; bra med såna där resor. Jag får mest ångest över de där ”mamma/svärmor på besök över långhelg”-skildringarna. Därför att jag fortfarande identifierar mig med barnen, de som får besöken. Knäppt, eftersom jag är en besökande mamma. Men än så länge har ju inget av barnen familj. Och det är jag som bor i storstan.

  4. Evis Says:

    Jag bakade allt vårt bröd när jag var hemma med Maja, men nu blir det bara av ibland. Jag gillar att baka och är rätt bra på det, men det krävs ju att man har gjort det rätt mycket för att få in handlaget. Motsatsen i mitt fall är sås, där jag först nu börjar få det att funka – beroende på att jag aldrig har gillat sås och därmed inte gjort det tillräckligt mycket.

  5. Lisbeth Says:

    Nej men nu tror jag. Jag har massor av saker som jag gör som jag aldrig skulle göra. Varför sker det här? Ibland funderar jag på om det beror på att jag har så mycket mer tid att fylla nu om jag jämför med familjeåren. Men varför fyller jag dom då inte med saker som jag vill? Just det ekonomin? Jag skulle säkert vara en av dom som tillbringade viss tid i huvudstaden. Fast det skulle ske på egen hand. Älskar att vara ensam och upptäcka. Gotland skulle jag besöka fast det inte var sommar. Hade jag inte flygförbud skulle jag åka till Provance och sen botanisera i Italiens inland. Jag skulle omg köpa mig ett torp. just det jag ville ha med lagom renovering. Dom jag tittar på nu ligger i en prisklass där man behöver fleecetröja och raggsockor för att vara. En sak vet jag. Jag kommer aldrig att baka och det står jag för.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Evis; handlaget har jag nog, eller skulle kunnat öva upp igen. Jag har bakat rätt mycket, som med allt annat, ”förr”. Mina baguetter var något särskilt, sa folk. Tror det hade något med lite jäst och extremt lång jästid att göra.

    Det hade nog varit bättre om jag gjort en limpa i stället för bullar av degen, nu blev det alldeles för mycket skorpa. Och som så mycket av hembakt bröd, torrt och stabbigt samtidigt. Fast det här utmärkte sig genom att inte vara gott ens som helt nybakt.

    Lisbeth; då tar vi ett gemensamt beslut där, aldrig mer hembakt bröd! Jag gillar också att göra saker ensam. Förstår mig inte riktigt på varken de där karavanerna av tre generationer som man ser dra runt i helgerna. Fattar inte den besökande mormodern/farmodern att besöket lätt kan bli en plåga för både svärson/svärdotter och barnbarn ?

Kommentera

