Jättemycket kiss på locket

Lätt vänjer man sig vid ensamlivet.

Sin vana trogen går man ut i badrummet för att slå sin morgondrill, det behöver man inte ens ledsyn för i en etta med bås.

Och far upp som ett spjut, aningens för sent. Locket är på! Ringen uppfälld är en sak, det blir lite obekvämare och kallare om rumpan. Locket på är förödande.

Ingen i det här hemmet, dvs jag, lägger någonsin på locket! Om vi inte har kattungar, och det har vi inte. Det begriper väl vem som helst att om man lägger locket på toan så är risken uppenbar att någon ska raggla ut i sömnyran och sätta sig på det. Det är jätteläskigt att kissa på locket. Jättetrist att torka upp allt kisset som kommit fel. Det blir jättemycket kiss på morgonen.

Den som lagt på locket måste vara någon som inte riskerar att hamna just i den situationen. Någon som har för vana att stå upp när den kissar.

Just det, Pojken var på hastigt besök.

Det var trevligt annars. Fick mig att gå till butiken och handla mat för 215 kronor. En astronomisk summa, har inte burit en så tung matkasse från lokala butiken någonsin, alltså under det året vi bott här. (Vännen G handlade för en enda ganska enkel middag för 260 spänn härom dagen, men det handlar om skillnad.) Så vi fick mat igår. Som jag lagade. Fast jag inte hade någon oregano. Det visar på mitt hushålls förfall. Det måste vara första gången på så där 38 år som jag saknat oregano. Frukostmat fanns det också, om han skulle ha velat. Jag vet att han är liten i frukostarna men goda mammor ska kunna visa upp frukostmat på hyllorna. Så inte barnet kan säga att det inget fanns. Att det var därför de fick gå hungriga hela dagen. (Sen säger de i alla fall att det inget fanns som de tyckte om.)

Kattmamman hämnades för resten genom att kissa på hans kalsonger på badrumsgolvet. En riktigt präktig mamma har naturligtvis gjort i ordning en liten låda i byrån med extrakläder. Och kommer ihåg även i halvslummern vilken det är.

Sen åkte han igen. Utan mormors ljusberg. En falsk jävul är han. I alla år bedyrade han, särskilt när mormor hörde på, hur mycket han tyckte om den där glasklumpen med plats för tre värmeljus, de var populära för kanske 15 år sedan, fullständigt gräsliga, mycket åbäkande för tre små ljus. Nu vill han inte ha den. Jag ångrar djupt att jag inte packade ned den tillsammans med ishinken i flytten.

9 svar to “Jättemycket kiss på locket”

  1. Ullah Says:

    Kan bara säga: stackare!

  2. Evis Says:

    Jag tycker att såna är lite fina. Men vi har ju redan konstaterat att inredningstrender passerar vårt hem helt oförmärkt.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; synd du inte sa det, du kunde fått med dig den. Men du såg den kanske inte, den stod på uteplatsen.

  4. Lisbeth Says:

    Vilken fin och god mamma du är. Hoppas sonen nu sätter värde på det och tänker: Min mamma gjorde det här för min skull.
    Ljusstaken tycker jag du ska slå in och ge honom i julklapp

  5. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; tack! Åh, han är så väluppfostrad den pojken. God idé med ljusstaken. Ska köpa lite olika värmeljus så han har för olika årstider också. Minns att han var särskilt förtjust i dem som var i form av gula påskkycklingar.

  6. Ullah Says:

    Mycket bra idé från Lisbeth!
    Och Evis: mitt hem känner inte heller till några trender.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag tror nog faktiskt att man kan säga det samma om mitt. Om jag nu inte kan kallas trendsättare eftersom det saknas både soffor och fåtöljer.

  8. Cecilia N Says:

    Men det är väl klart att man lägger på locket på toan! Det gör alla vi i det här hushållet samt avknoppningen.

    Gud vet vad man skulle kunna tappa ner i den annars. Och behöva plocka upp!

  9. Annaa Mattsson Says:

    Cecilia; man får later som ensamboende! Att Pojken lägger ned locket beror säkerligen på att han gjorde det när han bodde hemma också och att förmodligen alla gjorde det!

Kommentera

