Nästan som om man lagat mat

Lördag gör jag ingenting, ingenting, ingenting…

I alla fall inte den här lördagen. Tung i huvudet, mycket TV från sängen. Det gillar katter, att man är stilla länge. Det är förstås därför jag inte hade knäkatter på många år. Jag var inte stilla nog länge i taget.

Hade turen att få se två hela långfilmer, den ena med Pierce Brosnan, delvis i irländsk miljö. Det lyste lågbudget så det brakade, en story som knappt höll ihop och den ena missen efter den andra, men när man sen såg listan på alla inblandade i eftertexterna så framgick det att man måste haft en jäkla budget på att få ihop den. Då fattar jag ingenting, om man ändå har råd så behöver man väl inte slarva?

Den andra var Allt för min syster, den har jag velat se. Jäklar vad tiden går, nyss spelade Cameron Diaz fnittrig 19-åring, nu är hon mogen för desperata mammaroller! När man sitter och blir förbannad på en person i en film, då är det väl en trovärdig rollprestation? Sen blev jag lite sur på mig själv. Borde ha gjort en paus för att se Coldplay. Hann bara notera att Chris Martin hade på sig samma jacka som i somras. Eller han måtte väl ha flera stycken. Tycker för övrigt inte Jonathan Ross är lika bra som i de gamla programmen. Och fattar inte varför dom har tagit bort bögarna. (Där vet i alla fall Ullrika vad jag menar.)

Och så har jag sett mästerbloggaren själv i TV. Så sorgligt det var. Där stod hon i ansträngda lockar och för stora örhängen och plockade lite valhänt i några travar porslin och berättade forcerat att man kan duka med udda loppisfynd. Visade ”pyssel” som hon inte själv hade gjort och uppenbarligen inte visste så mycket om. Jo, hon klistrade en assiett på en ljusstake och fick en högre assiett. Det är sånt jag inte riktigt förstår, men det kan ju finnas andra som gillar.

Mycket jag inte begriper. Varför en 25-åring som aktivt jobbar på att leva upp till imagen hemvävd och pysslig ska stajlas till något slags Dallas-tant. Antar att det är för den tilltänkta publiken. Ebba tycks välja sina kläder själv. Men säkert efter vissa riktlinjer. Och jag tycker att om man nu vet med sig att man har en tant-publik, så kunde man väl ha tanter som programledare i stället för att klä ut unga tjejer.

Jag åt klyftpotatis och majonnäs till middag. Det är en bra rätt. Snabb, enkel och mättande. Och det luktar nästan som om man har lagat mat.

– – – – – – –

Ha ha, jag visste det! Att Clara skulle överösas av beröm för sin fantastiska frisyr och underbara klänning. Ebbas klänning älskas av alla. Alla som tycker att även kronprinsessan Victoria är helt underbar i knytskärp och 3/4-ärm.

4 svar to “Nästan som om man lagat mat”

  1. Evis Says:

    Ånej! Varför var jag tvungen att titta på det? Nu kan det aldrig göras ogjort! Underbara Clara blir mycket värre när man också hör henne prata!
    Och tar man inte reda på hur man gör innan man presenterar ett pyssel? Lite research om att borra i porslin och så?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; ja, jag undrade storögt. Men det är ju som jag sagt tidigare, hon har inte så mycket att komma med. Som TV blir det mest pinsamt, särskilt ihop med den märkliga stajlingen.

  3. Evis Says:

    Jag tänker att det kanske faktiskt inte är så enkelt. Inte för att jag har gjort det, men jag inbillar mig att det är lätt att det spricker. Men skulle jag ha pratat om det i tv så skulle jag faktiskt ha kollat upp det!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; det hade varit så enkelt att göra lite research. Förstår inte hur man kan vara så självgod så man tror att det inte behövs.

    Men det kan vara en erfarenhetsfråga. ”I min värld”, miljön, blir kraven högre och högre, man måste ha något eget att komma med, kunna ange källor, vara exakt. Jag fick kritik på en workshop för några år sedan för att jag inte hade nog på fötterna fast jag tyckte jag läst på allt. Men jag vet, jag hade inget egen, hade just bara läst på och dragit slutsatser. Din värld ska vi ju inte tala om…

Kommentera

