Alltid kaffe i burken

Angående konsumtion så kanske det inte är något nytt det där med billigt och dyrt. Vi kanske bara har haft en lagomparentes.

Jag minns Pernille. Hon var en av min brors flammor, kanske 18 år gammal. Han hade rätt många och ibland hängde varken familjen eller flammorna med i svängarna. Det här var en av dem som fortsatte umgås med vår familj fast han var någon annanstans. En gång följde hon med oss till landet, mig och modern. Fadern var förmodligen redan där och vi tre åkte bussen ut över en söndag. Jag minns att hon luktade så gott och hade en fin mjuk mockajacka, en helt moderiktig bryggarfrack i kort modell. När vi var ute och plockade svamp hon och jag tog hon av sig den och bar hem kantrallerna i den. Modern var förfärad, dels över jackan, dels över att vi gått i ”Karins skog”. Modern och fadern hade mycket exter för sig om var man fick gå och inte gå, som om de aldrig hört talas om allemansrätten.

När vi kom hem från den där skogspromenaden gjorde modern kaffe, det var fortfarande kokkaffe som gällde på den tiden, det måste ha varit sent 50-tal. När Pernille kände doften av kaffe slog hon ihop händerna av förtjusning.

-Åh riktigt kaffe! Det har jag inte fått på länge! Hemma kokar mamma på sumpen halva månaden!

Pernille kom från en av stadens finare familjer, den tillhörde den sk sociteten och hade därmed en del dyra vanor och plikter att leva upp till, inte minst bodde man säkert ståndsmässigt. Men pengarna räckte inte till att köpa riktigt kaffe hela månaden.

Modern var djupt skakad över upplevelsen. Vid den här tiden jobbade hon några timmar om dagen som skolstäderska medan bröderna Mattssons skrädderifirma var på väg i en rejäl utförslöpa. Men att det inte alltid skulle finnas kaffe i burken var inget hon kunde föreställa sig.

Det var något som drabbade de riktigt fattiga, och tillhörde, insåg hon plötsligt, överklassens diskreta charm.

5 svar to “Alltid kaffe i burken”

  1. Lisbeth Says:

    Jo du den charmen finns det nog mycket av. Vad gör man inte för att hålla upp en yttre fasad. Jag kommer ihåg att min mormor tog hälften med nytt kaffe ur burken och hälften av sumpen.
    Dock bytte hon varannan dag. När jag tänker kokkaffe känner jag en sur smak i munnen. Min förra svärfar använde perkulator med Gevalia kokkaffe. Morgonkoket blev en full kanna. När man kom på eftermiddagen var kaffet surt som räven sa.

  2. -loa Says:

    Ja jisses vad sumpen återanvändes, åtminstone under kafferansoneringstiden. Första koket var gott, men redan kok två hade tappat stinget.
    Åh vad jag minns hur mitt första bryggkaffe smakade gott. Men det dröjde innan brygaren kom in i mitt föräldrahem.
    Själv har jag i vuxen ålder kokat kaffe en gång för att testa. Det smakade inte gott.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; finns mycket bakom fasaderna!

    och -loa; kafferansoneringen tog ju slut redan 1951. Men jag gissar att många fortsatte att blanda av bara farten. Kanske uppfattades kaffe som väldigt dyrt när det blev fritt?
    Kaffepriset var nog länge lite magiskt. Jag minns att jag skrev en artikel om höjda kaffepriser i Bohusläningen i slutet av 70-talet. Det ansågs fortfarande vara något som påverkade hushållsbudgeten.

    Det dröjde med bryggkaffet hemma hos oss också. Minns inget emellan kokkaffet och Don Pedro. Elektriska kaffebryggaren tyckte fadern var ett jävulens påfund, han ville ha varmt kaffe!

  4. Ullrika Says:

    Min farfar kokar fortfarande kaffe i kanna på spisen, och det är ju sååå gott! Så smaken är kanske beroende på kocken? Och vattnet det koks på kanske?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; mina föräldrar hävdade bestämt att kaffet var godare på landet där vi hade brunnsvatten. Stämmer säkert, vattnet i Uddevalla var inte det bästa, har dålig koll på om det blivit bättre. Men jag minns när jag flyttade till Stockholm hur mycket bättre jag tyckte vattnet smakade. (Det där skulle inte min syster stå ut med, hon avskyr när jag säger något negativt om Uddevalla.)

Kommentera

