Världen för mina fötter.

Funderar lite på alternativa karriärer. Min främsta har gått lite i stå för tillfället. Absolut fel tillfälle i livet, men det har sina förklaringar.

En gång i tiden råkade det bli så att en kollega och jag, vi skulle kunna kalla honom för Björn J, satt och skrev remissvar på en för stunden viktig utredning. Vi skrev på ett och fick uppdrag att skriva ett till. Det ingick i våra ordinarie tjänster. Vi rönte en enorm framgång med de där svaren. En regeringsproposition ändrades, nej mer än så, ett lagförslag skrevs om! (Skryt.) Vi tog det lugnt, men  hummade lite över en öl nån eftermiddag, och sa att det där borde vi kanske slå oss på. Bli professionella remissvarare.

Detta hände sig i början av 80-talet. Konsulteran hade inte startat, det gjorde den året efter eller så. Vi var korkade Björn J och jag som inte satte upp fingret i luften en längre stund än vi gjorde och startade konsultfirma. Fast han gjorde nåt slags karriär sen. Senast vi sågs var han kommundirektör i nån stor stad söderut. Och det var ändå länge sedan.

En karriär som skulle kunna ligga i tiden är bloggkommentator. Nej, två fegskitade brudar från Halland hann före när jag först hade idén. Att skapa just en sådan blogg. Deras blev väldigt trist.

Nej jag tänkte mig mer i dessa hacktider, när kanske folk måste stänga sina kommentatorsfält lite till mans,  att jag kunde gripa in. Jag vet nästan alltid vad folk tycker. Jag har säkert skrivit om mina fejkenkäter på Journalisthögskolan. Min totala fejkkarriär där.

Jag kunde jobba för Underbara Clara. När hon tidigare i höst skrev om alla underbara saker hon skulle vilja göra, allt hon ville lära sig, så ropade hennes läsare ”Åh vad du är underbar som vill så mycket, det kommer att gå helt underbart för dig i livet!” Kunde jag fixat i ett kick. I minst 59 bättre varianter än de verkliga.

När hon sedan ett par månader senare skrev typ ”Jag vill bara vara hemma och inte orka och inte bry mig, inte resa någonstans” så kunde jag ha skrivit 98 varianter på ”ÅH! Du är precis som jag, jag vill inte heller någonting, så underbart att du vågar säga som det är, jag älskar dig!” Och hon skulle inte ha riskerat några spam.

Och om hon nu skulle ha utropat härom veckan ”Jag förstår inte hur någon kan lämna den underbara svenska november när man bara vill känna hur julen närmar sig och ladda upp för allt pyssel!” Då skulle 257 personer ha uttryckt sin sympati, men jag kunde gjort det snabbare och mer variationsrikt. Jag är ju för fan proffs!

Nu blev det inte så. Nu skriver i stället den Underbara att hon ska åka till Spanien. Hon är fullständigt slutkörd nämligen, av allt pysslandet och plåtandet och av att klä på Bertil alla klänningar och yllekappor. För att inte tala om att vara med i TV. Det skulle jag också klarat! 312 varianter på hur absolut rätt hon gör som åker till värmen. En viktig anledning är att hon är just så underbar så att hon Förtjänar det.

Vitsen med att anlita mig är att man totalt slipper den där enstaka av 599 kommentarer som gör Clara så upprörd. När någon inte är positiv! Å andra sidan så behöver hon ju de indroppen. Undrar om hon fattar det. Jag skulle kunna förklara det för henne. Ge olika förslag på vilken nivå man ska lägga sig.

OBS!  Detta inlägg är ingen alls kritik av Clara och hennes blogg! Det är helt och hållet kommentarerna jag är ute efter!

Naturligtvis skulle jag kunna skriva alla kommentarer för aftobladet.se också. Precis som jag i min glans dagar skulle ha klarat dagensskiva.com. Skulle ha klarat? Det var där jag övade! Jag låg bakom alla de mest kända aliasen. Alla de värsta pojknördutbrotten.

Nej, det är förstås inte sant. Däremot smög jag i bakgrunden en gång när de skulle träffas irl, pojkarna. Åh jisses. Nördarnas sammanstrålning. (Jag skrev något annat först men jag tror det blev obegripligt.)

10 svar to “Världen för mina fötter.”

  1. Evis Says:

    Jag undrar ju varifrån hon får pengar till resan från – när de nu inte jobbar heltid någon av dem. Vi skulle aldrig ha råd med sådant med familjen (det skulle vi förstås ha om jag var frisk nog att jobba heltid, men det är jag ju inte).
    Men jag antar att pappan pytsar in pengar. Det är inte heller något som jag har haft möjlighet till.

  2. Ullah Says:

    Hon skriver ju att mannens mormor har en lägenhet där, så det kanske inte blir så dyrt. Men jag undrar: om hon åker själv dit med litet barn, hur skall hon hinna allt hon tänker göra? Eller så har hon kanske barnvakt med sig. Kommentarerna hos henne orkar jag aldrig läsa.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; hon har dragit in en hel del pengar på sin blogg och på sidoverksamheter, har ju upprepade gånger sagt att hon försörjer familjen och det stämmer säkert. Dessutom, att resa och bo i lånad lägenhet i Spanien ett par veckor kostar inte så mycket mer än flygbiljetten än att vara hemma.

    Ullah; jag tycker också det verkar lite trist att gå omkring ensam med ett barn.

    Men det var egentligen inte alls hennes vanor jag ville åt, det finns inget som helst klandervärt med att ge sig av ett par veckor till solen om man har möjlighet. Det var hennes vindflöjlar till kommentarer som jag i sedvanlig ordning fascineras av.

  4. frktjatlund Says:

    Du har givietvis rätt. Som vanligt. På ditt alldeles speciella underbara sätt.

    Men tänk om sanningen är att hon redan har tjänsten från kommenteramera.se. Att alla underbara medhåll och hyllningar skrivs genom en slumpkombination av olika färdiga meningssnuttar.

    Hm, det vore något att slå sig på. Byta karriär, typ.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; vi kanske kunde slå oss ihop?

  6. Ullah Says:

    Som sagt, jag orkar aldrig läsa kommentarerna hos UC för de ger ingenting. Till skillnad från kommentarerna här, som är en del av nöjet med bloggen.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja tänk, här blir det aldrig riktigt förutsägbart! Samma med Rutan och Tjatis också.

  8. Rutan Says:

    Jag blir med!

  9. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; det kan bli något stort!

  10. Kommentarsgenerator | frktjatlund Says:

    […] Välkommen till kommenteramera.se! Inspirerad av ett inlägg hos Annaa. […]

Kommentera

