Mitt bästa Halloween-pyssel

Verkar inte som om jag i modern tid har visat någon bild på min halloween-krans som just har åkt upp igen. Fick en begäran om den på facebook.

Så här gjorde jag:

Tog bussen till stan. 85:ans buss var det som gällde på den tiden. Klev av vid Nordstan men gick över bron upp mot stan i stället för in i Nordstan. På höger sida kommer man strax till Panduro. Där köpte jag en enkel pinjekrans (heter det så?). Den låg på hyllan för enkla pinjekransar. Sen gick jag till hyllan för Halloween-krafs. Det fanns mycket på den tiden. Så där köpte jag en påse fladdermöss. Och en ranka med konstgjorda löv.

Sen gick jag ändå till Nordstan, sneddade genom Brunnsparken och gick med raska steg mot Åhléns. Där var det också lätt att hitta rätt avdelning. Fast när jag kom dit insåg jag att vi hade kvar både låtsasspindelväv och annat från förra året. Det är något man alltid ska tänka på när man pysslar, att man kan ha grejer hemma.

Sen hann jag precis in på Systemet i Nordstan och köpa en flaska rödtjut innan jag fick kuta iväg till bussen. Hållplatsen låg vid den tiden fortfarande vid Börsen.

Fritids var fortfarande öppet när jag kom fram.

Sen gick vi hem och jag visade stolt upp mina inköp, ja inte rödtjutet, det ställde jag på sin plats i skåpet över kylskåpet. Pojken och Mellan var entusiastiska och uppmuntrande, Äldsta som vanligt skeptisk.

Sen åt väl barnen något mellanmål och slog sig ned framför TV:n. Absolut bäst att ha barn långt bort när man ska pyssla. Rödtjutet bör också stå kvar på sin plats. Tills man har knåpat färdigt.

Först rotade jag fram lådan med halloween-pynt. Den hade jag stående i turordning mellan påsk- och jul. Jag är lite äckelpräktig med sånt. Där hittade jag spindelväv och ett plåtspöke som gick att hänga. Jag hade pumpor också, men tyckte det bröt av mer med ett spöke. En bra sax tog jag fram också. Och började fundera på vilket glas jag skulle välja till vinet. Alltid bra att förbereda sig.

Sen skred jag an verket. Jag började med lövrankan. Lindade den runt kransen ett varv. Det blev jättemycket över, som jag klippte av. Det slängde jag inte utan hänger upp någon annanstans, i år hänger den ned från en kopparkittel på hyllan strax innanför dörren. Sen pytsade jag dit fladdermössen på lagom avstånd. Hakade fast dem lite lagom i löv och grenar. Och snodde låtsasspindelnätet runt.

Sen var det bara att sätta tråd i spöket och hänga upp i mitten. Jag kanske hellre hade haft något mindre blankt och skramligt där. En mumifierad död mus eller nåt. Men nu blev det som det blev. Och jag var rätt nöjd, fruktansvärt trött på pyssel,  och hällde upp ett glas rödtjut och började med maten, inte senare än vanligt.

Minns tyvärr inte sorten på vinet, men det går bra med vilket lagom kraftigt vin som helst, det som man själv känner passar bäst att kura ihop sig i höstmörkret till.

Barnen fick säkert fiskpinnar eller något liknande.

– – – – – – — – –

Kollade just på Panduro. Jäklar vad dyrt det blivit med såna där kransar, fanns inte heller riktigt likadana. De kanske var svindyra då också. Men jag hade mycket bättre ekonomi. Och så har den faktiskt hållit i elva år, det blir ändå inte många kronor per år. Om jag skulle föreslå något vin till dem som hellre skippar kransen och går direkt på drycken så tycker jag för tillfället att Vistamar Sepia reserva är bra. Och det säljs i returflaska! Tänk på det, att pet-flaskorna på Bolaget är en-kronas returflaskor. Förutom att de är lättburna.

18 svar to “Mitt bästa Halloween-pyssel”

  1. Ullah Says:

    Jag skulle aldrig orka göra någon själv (pyssel är inget mig för), men tycker den är jättefin och beundrar din skicklighet.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; precis så långt min ork räckte.

  3. Kommentanten Says:

    Åh så fint! Vad duktig du är på att pyssla, nu blev jag inspirerad!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Kommentanten; åh, tack snälla du!

  5. Ullrika Says:

    Och okrossbara! Flarrorna alltså.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; precis! Och om någon inte fattat det, till skillnad från paketlitrarna så är det här riktigt bra vin!

  7. Ullah Says:

    Finns det alltså vin i petflaskor?

  8. Evis Says:

    För mig som har ont i kroppen är plastflaskor också behändigt lätta.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Evis; fördel för alla som har en bit att gå från Bolaget!Det enda man saknar är klirret!

    Ullah; absolut. Jag hittade själv det röda förra året. I den eminenta butiken i Skärholmen fick jag på sensommaren en guidad tur till sortimentet på vita hyllorna. Finns flera bra sorter i 70-kronorsklassen. Försöker jag förklara för lite snobbigare vänner som tror att vinkvalitet absolut måste höra ihop med glasflaskor.
    Ska erkänna att jag inte fattade i början att det var pant på dem.

  10. Evis Says:

    Det hade inte jag fattat än, men jag handlar ju också väldigt sällan.

  11. Ullah Says:

    Det skall jag kolla upp. Det har gått mig helt förbi.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Åh jag är så glad när jag fortfarande vid min höga ålder kan komma med något nytt!

  13. frktjatlund Says:

    Wow! Så fint som du pysslar är du värd varenda droppe rödtjut.

    Riktigt hemtrevligt hemma hos dig.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; åh, tack, jag vill så gärna inspirera!

  15. Evis Says:

    Till rödvinsdrickande? Ja varför inte, det är en bra inspiration.

  16. Annaa Mattsson Says:

    Evis; absolut!

  17. Mångmamma Says:

    *fniss*
    Det här var nog det bästa pysselrecept jag läst!
    Och då har jag genomlidit många …. 🙂

  18. Annaa Mattsson Says:

    Mångmamma; tackar, tackar!

Kommentera

