Det man inte vet har man inte ont av

Undrar om det är för vintertiden som det är lite segt och snurrigt på internet idag.

Det här är förstås alla nattmänniskors favoritdag på året. Vi som egentligen alltid behöver en timma längre dygn. Morgonmänniskorna däremot skulle klara sig med mindre. Nej, ni som protesterar, det handlar inte om det där ”jag får då aldrig dygnets timmar att räcka till”. Utan mer om att inte passa ihop med gängse dygnsrytm. Skrävlandet om bristen på timmar brukar mest komma från morgonmänniskorna.

Angående knasigt internet så hamnade jag åter igen i en diskussion om att ”gamla inte kan hantera datorer” häromdagen. Gamla är då som vanligt folk över 40. Och jag bjäbbar förstås emot, som vanligt. För att man inte kan generalisera så. Och den första generationens datoranvändare redan har gått i pension, med bred marginal.

Ändå vet jag ju att det ligger sanning i. Jag har ju min syster pensionären som vägrar lära sig något annat än spel på sin dator, trots att hon t o m betalar för bredband. Och vi har de som är med men ändå inte. Senast häromdagen hände det sig att jag undrade lite över varför så sällan en god vän kommenterar mina kommentarer på hennes fb. Tills jag insåg: hon förstod inte att man kunde klicka på ”visa alla kommentarer” utan trodde att det bara var de 2-3 senaste som syntes, att de andra försvann. Men varför är man som 61-åring och datoranvändare i jobbet sedan några decennier inte nyfiken och klickar på ”visa alla kommentarer”? Vad tror man ska hända? Datorn explodera?

Däremot står jag för att jag är väldigt skeptisk till projektet internet i äldrevården. Idén är att lära gamla skype och annat så att de kan kommunicera både med anhöriga och personal via datorn. De senaste äldre jag träffat som äntligen kvalat in för en plats på äldreboende har mer varit i stadiet att de haft sina egna skype i skallen. Behövt galler på sängen.

Och då kommer ju nästa fråga varför inte ens människor i övre medelålder eller tidig pensionsålder har koll på hur det ser ut i samhället. Det visade sig att de flesta, i åldern 27 till 67  med äldreboende såg för sig trevliga pensionärshem där gamla människor som på sin höjd var lite tröga i benen bodde tillsammans i glad samvaro med servande personal i bakgrunden. Men hade lite ensamma stunder ibland då de borde tycka det vore trevligt att skypa lite.

”Det man inte vet har man inte ont av”. Sa modern. Förklaringen till mycket låt gå-mentalitet i samhället förstås.

2 svar to “Det man inte vet har man inte ont av”

  1. Monika Says:

    Det var konstigt! Alla jag känner har nog antingen jobbat på äldreboende eller haft någon anhörig att hälsa på där. Kanske tänker de på seniorboenden, vanliga lägenheter fast bara för gamlingar?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Monika; här tror jag faktiskt att många yngre har större kunskaper, de har som du säger själva jobbat nyligen eller känner någon som har jobbat och vet hur det ser ut.

    Nej, man pratar inte om seniorboende utan just som äldreomsorgen, mycket om att bryta isolering ”mina barn kommer aldrig och hälsar på mig”.

    Här i Stockholm har man ju skärpt kraven för att komma ifråga för ”institution” kraftigt, räknar på en brytpunkt när hemtjänst och hemsjukvård inte längre lönar sig. Att till de prsonerna komma dragande med datakurser känns något udda!

Kommentera

