Bäst i världen på irländsk korv

23 kilo i en väska är väldigt mycket. Väskan blir väldigt tung. Inser vidden av vad en ensam mamma orkar. När vi åkte på charterresor jag och barnen ansåg jag att jag klarade två fullpackade resväskor. Vi fick ha fyra, men jag klarade två.  Godkända vikten låg väl på 20 då, enligt mina noteringar. Två sådana, och så hade jag mitt handbagage och barnen sitt nödvändigaste. En omgång kläder skulle de ha i sina ryggsäckar, viktigt gosedjur, bok, tandborste, badkläder. Man kunde aldrig lita på att de åksjuka och eländiga skulle klara att dra en carlton ens tillsammans. Jäklar vad man orkade. 40 kilo i tvåhandsgrepp, samt resten.

Nu ska jag ta mig till tuben på onsdag morgon med en gammal carlton på dryga 20, en vanlig mindre rullväska runt 15 och en axelväska på 8. Fina gångvägar, inga trappor, inte ens rullisar. Ressällskapet är beordrat att stå på perrongen på t-centralen, alternativt kliva på samma tåg i Hornstull. Bävar!

Han ska ut- och införa den orange carlton med rosa sammetsband och glittertag. Vid genomlysningen kommer det att upptäckas en symaskin, en pälsväst, en rosalila mockajacka med fransar, ett par högklackade i lila/rött/rosa, ett par röda lackdito, tre par nätleggings i olika utförande, samt lite damunderkläder. Känner mig väldigt lockad att lägga ned Mellans båda svandunsboor också. Jo jag gör nog det, en svart och en rosa. För glädjen att stå bredvid och höra honom svara på frågan om han har packat sin väska själv.

Själv medför jag hennes second hand-bibliotek, en låda sybehör,  en adventsljusstake med tillbehör, några chokladkakor. Samt mina egna väl utvalda paltor som utfyllnad. I handbagaget designstövlar och handvirkat. Dem behöver man nog ha uppsikt över.

Det blir bra alltihop.

Ser redan fram emot första pinten i Belfast.

Och frukosten. Fick just höra av systern att den engelska korven kunde man ju inte äta. Hon hade inte ens smakat under sin Londonvecka, sönerna hade informerat så hon avstod. Jag kom faktiskt till UK en gång i tiden med den informationen också. Att engelsk korv inte gick att äta. Så småningom inte heller irländsk. Gällde att inte ens smaka.

Sen gjorde jag det.

Jag skulle vilja påstå att den irländska korven har burit mig fram genom livet. Genom kärlekssorger och kval, genom tristess och vanmakt, senare genom semesterveckor med barn vars enda gemensamma intresse och glädje var just – korven. Minns Pojkens förtjusning när han gick själv och handlade, shoppingväska i hand, eurosar i fickan,  iväg till Super Value, vilken fröjd för en 11-åring att få fylla varukorgen med rashers, ägg, bästa skivbrödet och bästa korven. Mycket av bästa korven. Och några rusinbullar.

Och vad eländigt det var, åren med mul/klöv/kogalenskap då man inte fick införa. Barnens besvikelse när jag kom hem. Ingen korv? Men glädjen när jag åter kunde börja hiva upp tolvpack ur varje ficka!

Jag har massor med utrymme i rullväskan på hemvägen, se ovan, jag kan fylla vartenda ett med korvpaket. Pojken kommer att komma ångande!

”Det är olika tycke och smak!” sa Systern.

Men hon smakade ju inte ens.

(OK jag överdriver. Så jävla märkvärdig är förstås inte den irländska/brittiska korven. Men det handlar om principer, och dumheter.)

Men jag är faktiskt bäst i världen på att packa väskor.

13 svar to “Bäst i världen på irländsk korv”

  1. Mångmamma Says:

    Det låter det.
    Att packa väskor är en konst och irländsk/engelsk korv har jag ingen aning om hur den smakar.
    Sonen blir nog glad för hemkomstens skörd dock, om jag tolkat dig rätt!
    100 Barbies!?
    Till stora dottern byggde vi ett Barbiehus i tre våningar men det är förbjuden mark för småsyskonen.
    Småttingarna får hålla tillgodo med ombyggda bokhyllor som tapetseras och inreds – duger minst lika bra.
    För övrigt stötte vi ihop någon gång i vintras/våras när vi bägge sablade ner på stryktips hos ”Husmorsskolan”, vill minnas att du förespråkade mangel och jag vägrade stryka alls – som bästa tips!
    På återsnubbling!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Mångmamma; ha ha, så var det, det minns jag.

    Ja, vi hade minst 100 barbies, jag lovar. Vi levde i en Barbievärld, eller inte, det förekom fantastiska rollspel som hade föga med Barbieideal att göra, de stackarna blev bara redskap, jag har sett autentiska avrättningar på vardagsrumsgolvet.

    Räknar med korvsugen son, ja.

  3. Ullah Says:

    Var står det om barbiedockor? Vi har en gigantisk låda full av ett oräkneligt antal Action Man. Jag glömmer aldrig min lille gosses totala lycka när han fick sin första, och det var inte ens en riktig utan en från McDonalds. Han stod salig och höll i den på en gata i Rom och uttalade sig lyriskt: ”Jag älskar Action Man!”. Han var fyra då, tror jag.

    Hur 17 kunde du bära 40 kg? Action Woman!!! Jag minns en gång när jag skulle släpa 20 kg genom Paris, det höll på att gå åt pipan för det var så tungt.

    Buon viaggio!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; om Mångmamma kommer att kommentera här i fortsättnigen kommer hon att lära sig reglerna: bara inlägget och utvikelser från det kommenteras. Punkt. Men jag tänkte att så här första gången så har vi överseende. Hon skrev om Barbisar i sin blogg och jag kommenterade det.

    Nä men alltså jag bar inte 40 kilo, vi hade det i två såna där styva rullväskor. Som man i alla fall måste manövrera och ha uppsikt över. Och bära ibland. Bära ganska mycket. Nä, jag vet inte hur det gick till. Men vi fixade det.

  5. Helena Says:

    Jag är full av beundran, själv hatar jag att packa. Vill gärna höra om symaskin pälsväst och svanboor kom helskinnade fram.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Helena; jag lovar att rapporter kommer!

  7. Mångmamma Says:

    Redan lärt mig! 🙂

  8. Ullah Says:

    Jag blev bara förvirrad, men nu förstår jag!

  9. Jonas Anderssobn Says:

    Engelsk korv ÄR äcklig, i alla fall de jag smakat på!
    Sedan är det väl inte så smakfullt med fet, äckligt kryddad korv till frukost? Förstår att mamma inte ville smaka, utan litade på sin sons känsliga smaklökar och långa erfarenhet av korvbranschen!

  10. Annaa Mattsson Says:

    Mångmamma och Ullah; skönt när frågetecken kan rätas ut så enkelt och konfliktfritt!

  11. Annaa Mattsson Says:

    Jonas; ha ha ha, nu ska du lyssna på vad din moster säger, irländsk och brittisk korv är god! Snålvattnet rinner redan inför frukosten i övermorgon.

    Men naturligtvis känner jag till ditt goda omdöme. Minns några alldeles fantastiska ostkorvar som levererades till oss en gång för länge sedan, har aldrig någonsin ätit så goda.

    Men jag tycker hon kunde ha smakat!

  12. Ullah Says:

    Haha, hur var det Wodehouse skrev, ”Aunts aren’t gentlemen” (en av mina favorittitlar i romangenren).

  13. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; bra titel!

Kommentera

