Någonting helt annat.

Och nu till något helt annat. Tänkte bara visa Evis kängorna som Mellan köpte i Belfast. 55 pund på rea. Själv köpte jag ingenting alls. De fanns i mörkt vinrött också, men de var till ordinarie pris, 80 pund. Pundet gjorde en riktig dip just den dagen, men jag tror att när köpet väl registrerades av banken så hade det stigit igen.

Alla de stora brittiska kedjorna finns förstås i Belfast. Men annars är det väl inget särskilt med shoppingen där. Förutom att mycket är nytt och modernt. Nyast en spektakulär galleria mitt i stan. Det syns tydligt vilka ansträningar och vilka enorma summor pengar det har satsats för att göra Belfast till en modern huvudstad. Den var en av de mest bombade brittiska städerna under andra världskriget, sen kom the Troubles emellan och hjälpte till med förstörelsen innan man hann bygga upp.

Och faktiskt, det gick att lämna en hyrbil i Belfast centrum även på en söndag. Fastän online-bokningen påstod något annat.

Och barerna stänger inte klockan elva ens på vardagar, det är väl modernt.

15 svar to “Någonting helt annat.”

  1. Evis Says:

    Snygga. Jag är inte så svag för den raka 70/90-talsklacken på mig själv, men kan gilla det hos andra.

  2. Ullah Says:

    Trivs dottern i stan?

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; lustigt nog minns jag för några år sedan när hon och jag kollade i en second hand-butik som hade just många skor från den tiden och hon tyckte klackarna var hopplösa. Nu var det just klackarna hon fastnade för. Hon är nog trendkänsligare än vad hon tror.

    Ullah; ja, det verkar så. Nöjeslivet är inte riktigt lika ymnigt som i Glasgow, men å andra sidan bor hon med studenter som är mer partysugna så det jämnar ut sig. Och hon verkar ha börjat vänja sig vid att det är ett universitet hon går på med redovisningar och betygssättning.

  4. Lotta K Says:

    Tänkte just att såna där hade jag på 90-talet… och så förklarar Evis vad som gör dem till just 90-tals. Härligt med sakkunskap. Får lust att fråga tusen frågor men då finge Evis börja ta betalt.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; jag vet inte om du har hört Evis när hon faktiskt får betalt för att svara på frågor, eller när hon inte får det utan bara gör det ändå i radion. Då handlar det förstås mest om lite äldre historiska sakkunskaper. Men det kändes definitivt lite mindre trist att komma hem när hennes röst var det första som strömmade ut ur radion på flygbussen, berättandes om moden från en annan tid!

  6. Evis Says:

    Aaw. Nu börjar det allt bli gulligt här 😉

  7. Annaa Mattsson Says:

    Evis; nästan smetigt. Håller på och laddar upp inför ett möte på söndag. Får se hur det blir efter det. Om ondskan är tillbaka i vanlig ordning.

  8. Ullah Says:

    Då skall jag passa på att säga att jag inte gillar klackar alls.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; och jag kan inte gå på något som är högre än tre centimeter. Så gilla är inte aktuellt här heller. Tycker hela klackgrejen har blivit väldigt överdriven. När enda alternativen är platta ballerinaskor eller foträtstuket.

  10. Evis Says:

    Det tycker faktiskt jag också, trots min omvittnade förkärlek för skor med höga klackar så saknar jag just roliga och snygga skor med 3-4 cm klack – det vore så trevligt att både ha snygga skor och kunna gå långt.

    Och helt platta skor är både obekvämt och begränsande om det är det enda alternativet.

  11. Annaa Mattsson Says:

    Evis; hos mig gör min hallux valgus på högerfoten de flesta ballerinaliknande skor helt omöjliga, förutom de för tunna sulorna och för låga klacken. Märkligt egentligen hur ballerina kunnat bli så populära. Men jag minns ju hur man framhärdade i sina gamla kinaskor trots att det brann under fotsulorna efter en rätt kort sträcka.

  12. Evis Says:

    Man gjorde ju det.

  13. Ullah Says:

    Jag har flera ballerinor som jag gått långt i. Men det är antingen ecco eller rieker, som är jättesköna.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; men då handlar det väl inte riktigt om de där typiska platta ballerinorna med riktigt tunna sulor och några millimeter klack.

  15. Ullah Says:

    Nej, det förstås. Sådana har jag inte.

Kommentera

