Den absolut svagaste länken

Så konstigt det blir ibland. När svensk TV ska göra sina versioner av utomländska koncept. Inte ens Halv åtta hos mig blir lika bra som på BBC, och vad skulle programmet varit utan Helge Skoog.

Bottennappet för tillfället måste vara det i förväg stenhårt marknadsförda Den svagaste länken. På sjuan. Eftersom jag inte är någon beundrare av Kajsa Ingemarsson, vad hon än gör, utom när hon låter bli att skriva böcker, så var jag orolig. Weakest Link har varit ett favoritprogram för i stort sett alla i den här familjen. Vi har sett gamla repriser, ibland igen och igen. För att programledaren Anne Robinson varit extra rolig.

Konceptet lutar väldigt starkt mot just programledaren. Att hon är extremt ironiskt och sarkastisk, ställer fyndigt elaka frågor i ordväxlingarna med de tävlande, ibland så man kippar efter andan. Hon kan driva med folk för att de båda är korta eller har stora öron, för deras yrken eller för deras fullständigt galna svar på frågor. Men retar nästan aldrig någon på allvar. Hon lockar också fram deltagarnas karaktärer. Förstås är det en kombination av skickligt manusskrivande och en rasande skicklig programledare, som just Anne Robinson.

Den svenska versionen är värre än något jag kunnat ana. Jag har sett formulären man ska fylla i för att få delta och visa att man är en stark karaktär nog. Varför det? När Kajsa Ingemarsson ändå inte lyckas föra en dialog som lockar fram den där karaktären? Hon är bara iskall och elak, deltagarna ler ibland åt saker hon säger, men det måste vara för att de är regisserade att göra det, det finns inget att le åt.

När programledaren lyckats döda hela den bärande programidén genom att själv vara den absolut svagaste länken blir bara frågedelen kvar, och den är inte stark nog att bära upp programmet själv.

Undrar hur det hade varit om TV4 gått längre i sitt sökande efter programledare än att söka i lådan med svenska komiker och ta fram den kvinna som ser argast ut? Om de t ex hade valt en person som utmärkt sig för att vara en rapp och bra programledare.

Och hur tänkte manusförfattarna? När de plockade bort just de mesta av ironier, tvetydigheter och småfräckheter? Trodde de inte svenska tittare skulle klara det?

Men varför i jisse namn då importera hela konceptet?

13 svar to “Den absolut svagaste länken”

  1. Eva W Says:

    Hakv åtta har nog inte gått på bbc, inte vad jag har sett i vartfall.
    Ha en trevlihg kväll.
    Eva

  2. Annaa Mattsson Says:

    Eva W; jodå, den brittiska förlagan heter Come dine with me. Vi har sett massor av avsnitt av programmet som är lite mer uppsluppet och mindre pretto vad gäller matlagningen än den svenska varianten.

  3. Lisbeth Says:

    Där satt den. Det är ett riktigt bottennapp. Trodde först det var mina höga förväntningar efter att som dig sett originalet och tyckt om det men det konstaterade jag att så var inte fallet. Programledaren är en katastrof och ojämnheter i kvaliten på frågorna gör att hellre stänger jag av apparaten än tittar vidare men visst vet vi att kopior i olika former brukar inte hålla måttet.
    Ändå vill man tro att det ska gå.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; ja, det här är en sån där gång där man undrar vad programledaren själv tycker. När hon jämför. Och borde märka vad som hänt, att all humor, all udd är borta. Hon anser sig väl själv ha humor, egentligen.

  5. molly Says:

    come dine with me gar pa channel 4 inte bbc val?? jag hatar the weakest link och framforallt anne robinson, tycker bara att hon ar elak!!

  6. Annaa Mattsson Says:

    Molly; men vi har väl aldrig kunnat se channel 4? Var har vi i så fall sett det? Anne Robinson är ett under av vänlighet och humor jämfört med Kajsa Ingemarsson som bara är ett iskallt humorlöst stenansikte.

  7. Telefonissan Says:

    Come dine with me går på BBC. Jag tycker faktiskt att halv åtta håller måttet i jämförelse. Eller snarare så är de så väldigt olika med bara samma grundformat. Man blir förbluffad över svenskarnas pedanteri i köket och tvärtom med britterna. Vissa som påstår sig vara minst michelinkockar skär typ två bananer på längden till desert. Och sprutar vispgrädde på burk ovanpå – urk. Fast come dine with me är ju inte så mycket matlagningsprogram som det svenska egentligen. Det bygger mycket på att det är någon i gänget som är grälsjuk och tar sig ett par glas vin för mycket. Det är ofta att ett par av värdarna inte tål varandra och mycket av poängen är väl att vi ser dem skämma ut sig. Och dessa peruker! Det är tydligen det skojigaste som finns att spöka ut sig i lustiga peruker. Nae här är BBC mer trash-TV än SVT tycker jag.

    Anne Robinson blir jag så rädd för så jag har nog inte sett ett helt avsnitt med henne. 😉

  8. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; tack! Och en bra analys! Det är därför jag stått ut mycket mer med Come dine with me, för att det var mindre matlagningsprogram och mer spel mellan deltagarna, minns en kille som blev väldigt förtjust i en tjej, det var roligt. Undrar om inte den svenska versionen var mindre prettomatlagning i början också, när det t ex var kända personers föräldrar som var med.

  9. Ullrika Says:

    Jag gillar Kajsa Ingemarsson, särskilt i På Minuten, men har inte sett henne i svenska Svagaste länken – än.

    Idén med att låna och inte imitera en programidé är väl att inte alla idéer funkar i alla länder?

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; precis, det som funkar med Anne Robinson blir dålig teater med Kajsa Ingemarsson. Anne Robinson har en viss värme, en glimt i ögat, det saknar K I totalt, hon rabblar bara iskalla repliker.

    • Ullrika Says:

      Nöu åffens Annaa, men… du har ju berättat att du inte gillar Kajsa I. Ehum. KAN det kanske vara så att din åsikt om henne i det här ämnet är färgad? ;p

  11. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; nja, jag tycker hon är en fullständigt kass författare, men jag har sett väldigt lite av henne i andra saker, och för länge sedan, jag undviker ju helst allt vad humorprogram heter på TV. Nej, jag blev faktiskt förvånad hur man valt att göra det här programmet. Det är som sagt dålig teater.

Kommentera

