Det som aldrig blev av

Saker och ting blir ju inte alltid precis som man tänkt sig, och så var det förra helgen också, den irländska.

I planerna ingick att åtminstone kort träffa vännen Dolores i Derry, hämta några böcker och min kvarglömda tröja. Man tänker att i dessa digitaliserade dagar ska kontakt på plats fungera. Men man upptäcker snart hur sårbart det är när tekniken inte är med. Man sitter inte vid dator mer än sporadiskt på resa. Utan laddning dör mobilbatterier. Korttelefoner utan pengar tar inte emot samtal hur som helst osv.

Men främsta anledningen att allt inte gick som det borde var budet om Bridget, som samma dag vi kom till Derry lagts in på hospice. Dolores bästa vän ända från Civil Rights-barrikaderna. Den beskäftiga bombastiska högresta Dolores och den lilla timida poeten Bridget. Tillsammans utförde de för några år sedan stordådet att göra en utgivningsbar bok av vännen Johns mastodontmanus, bildade till och med ett förlag tillsammans med honom för att ge ut den. Strax därpå fick Bridget bröstcancer. Efter de vanliga turerna mellan hopp och förtvivlan blev hon akut sjukare i somras.

Igår förmiddag dog Bridget. 67 tror jag hon hann bli.

Det känns som lite dålig tajming. Förmodligen är waken idag/imorgon och begravningen i morgon/måndag. Jag hade kunnat vara med, om det varit förra veckan. En döende Bridget skulle inte blivit av att träffa, så nära varandra stod vi då rakt inte, vi sågs egentligen bara irl ett par gånger, men hennes wake hade jag förstås gått på.

Ännu något att pricka av på listan över det som aldrig blev av. ”Nästa gång måste du komma på sommaren så vi kan visa dig Donegal!” sa Bridget en isig decemberdag. Hon bodde alltså på andra sidan gränsen. När jag äntligen kom på sommaren var hon för sjuk för att kunna visa något, för sjuk för att alls ses.

Det som bekymrar mig är inte så mycket Bridgets död, hon har nära och kära som sörjer henne hundrafalt mer, utan att den där listan bara kommer att bli längre och längre. Den över det som aldrig blev av.

10 svar to “Det som aldrig blev av”

  1. Ullah Says:

    Antar att livet är så.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; och blir mer och mer så med åren.

  3. Noemi Says:

    Ojojoj….känner det ju redan…jag vill hinna med…Men man får se på det lite förnuftigt, det går inte att hinna med allt men förhoppningsvis det man tycker är viktigt.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Noemi; man kan ha det som ambition i alla fall, sorgligt om det skulle vara för mycket av det viktiga som inte blev av.

  5. Telefonissan Says:

    Jo man kan i alla fall försöka…. Jag försöker höra av mig till dem jag tänker på. I alla fall då och då. Det har varit ett par tre stycken som dött hastigt och oväntat och jag har ångrat djupt att jag låtit åren gå utan kontakt. Man får skärpa sig lite och strunta i om det kanske blir lite taffligt.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; visst är det så. Och inte såsa bort sitt liv med människor och saker som inte är så viktiga för en egentligen. Tänker mig att jag ska bli bättre på bådadera.

  7. Lisbeth Says:

    Återigen det här med tid. Så mycket så har dålig timeing . Vissa saker borde man bara göra direkt. Ju äldre man blir du mer verkar det komma i vägen. jag undrar varför jag låter så mycket komma i vägen. Mycket är för mig kopplat till ekonomi. hela tiden handlar det om att göra saker på listan som inte kostar så mycket. Min lista skulle se annorlunda ut om jag inte behövde se ur ett ekonomiskt perspektiv Se det så här du var ju så nära

  8. -loa Says:

    Usch ja, den listan, den listan.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth; och ibland kanske man rent av har ekonomin som ett svepskäl. Jag har det definitivt, den här hösten är min ekonomi en total katastrof, men innerst inne vet jag att jag skulle kunnat prioritera t ex ett möte med en person jag inte sett på länge framför något annat som kostar lika mycket eller orsakar lika stort inkomstbortfall.

    -loa; så därför borde vi ses nån dag och ta den där fikan!

  10. Lisbeth Says:

    Visst är det så Anna. Tänker jag efter så har det en poäng. Prioritera är vad det handlar om. men…..

Kommentera

