Väldigt mycket frack

Gick lite fel igår och upptäckte vilken jäkla stor stad Uppsala är. Och så många olika ansikten den har. Loppis på Vaksala torg t ex. Nästan lite Möllevången-stämning. En ordentlig lektion i stadens industrihistoria fick jag på förmiddagen. Sorgligt, med epoker som tagit så totalt slut.  Nu känns den mest som en stad som inte riktigt vet vad den håller på med. Utom att utbilda studenter och bygga stora blänkande skrytbyggen.

På kvällen besökte jag Pojkens nation. Insmugen i puben fick jag smaka saker jag aldrig hört talas om. Räckte med en smutt visserligen på den amerikanska 9.2 % portern. Och sen fick jag finmat i matsalen. Lustigt med all ideell tid nationsmedlemmar lägger ned på att hålla sin restaurant flytande.

Lustigt eller olusigt med all frackarna som kryllade i huset. Det hölls något slags herrfest. Pojken verkade tycka det var bra att jag tidigt bokade in just denna dag för mitt besök så han inte behövde ens fundera på att delta i den där festen. Han har ännu inte skaffat sig någon frack,undrar om det kommer att ske.

Några av studenterna såg ut precis som vanliga studenter fast med frack. Men den del såg ut och uppförde sig precis som man väntar sig i en riktig studentstad; som gamla överliggare. Numera, med CSN i bakhasorna är man sådan redan efter 5-6 år, Pojken hade för övrigt aldrig träffat på termen förr.

Lite konstigt kändes det i alla fall alltihop.

Diskuterat har vi både Pojken och jag igår och Mellan häromveckan, hur olika det är i vår familj. Helt enkelt var Äldsta har fått sina förmågor från. De där åt ragg- och pojkvänshållet till. Hur hon fångat upp framgångsfaktorn när den inte finns i generna. Deras far var en hopplös nörd som inte förlorade oskulden förrän han var 27. Försökte ta igen senare, visserligen, men ogjort förblir ogjort. Jag var ända fram till 21-årsåldern inte ens ett raggämne, än mindre flickvänsämne. Även om jag nu lyckats ordna till det där med oskulden i någorlunda rimlig tid.

Tittar man bakåt i andra generationen så var både barnens farfar och morfar herrar som hamnat på andra sidan 35 innan de slog till mot lite udda mål. Det var sent på den tiden, det fanns ingen som hade någon till närmelsevis lika gammal far som jag.

Farmodern började nog också närma sig glasbergets topp när hon gjorde sitt målmedvetna farfarsragg. Återstår mormodern. Kanske därifrån allt kommer, Äldsta har visat likheter med henne förut. En av sina överordnade raggade hon upp och gifte sig med året hon fyllt 22, det gick väldigt kort tid mellan diskret vigsel och första barnet.

Vi får väl se.

En annan sak har vi också diskuterat, jag och de yngre barnen. Om killar idag är mer målmedvetet ute efter fasta relationer än vad jämnåriga tjejer är. Pratar om unga över 19-20-årsstrecket. Jo, det verkar så. Killar som vill slå till snabbt. Bocka av, notera flickvän skaffad. Medan tjejer inte är lika inställda. Bockar av annat. Tvärtom vad man brukade säga på min tid alltså.

Hörde några killar runt 25 på tuben. De talade om sina jobb, hur mycket pengar (mycket!) de satte undan i månaden för att kunna ha till grundplåt i hus. ”Nu gäller det bara att hitta en flickvän också.” Men det var svårt,  flickor är konstiga, säger och gör gjorde konstiga saker, vill aldrig hänga med på något kul. Jag var tvungen att vända mig väldigt runt för att se hur de såg ut, tyckte det var lite imponerande att pojkar med så grava psykiska funktionshinder, utvecklingsstörningar, eller vad det nu kunde vara, kunde ha så bra jobb. Men de verkade helt normala.

5 svar to “Väldigt mycket frack”

  1. Lisbeth Says:

    Jag vill tro att det här med kille och tjej är individuellt. Min sambos 23 årige kille vill ha hus och barn så fort som möjligt. Min 22 årige son säger att nä nä inget förhållande här inte aldrig att jag ska skaffa barn. Min dotters kompis 25 år hittar ingen att bilda familj med fast hon försökt i 4 år så vad vet jag kanske slumpen i dessa fall men jag för för mig att annat styr. I dag finns ju möjligheten att välja vilket inte var lika vanligt förr. Många som hamnade i hjulspår där det bara var att fortsätt. Tyvärr utan att ens försöka de traditioner som fanns i familj och samhälle styrde i mycken mån. Det här är på intet sätt skrivet med vetenskaplig ton tvärtom det är vad jag tror

  2. Ullah Says:

    Hade jag haft en pojkvän som var inne på samma linje som jag hade jag blivit en mycket ung mamma. Nu blev det lagom i stället.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Lisbeth och Ullah; jo, ni har säkert rätt, det är olika. Men jag anar mig ändå till en tendens.

  4. Tricky Says:

    Jag bor precis vid Vaksala torg, gick i Vaksalaskolan när jag var liten och ändå, varje gång jag passerar blir jag glad av att se nya konserthuset (vilket jag gissar du syftade på som ”skrytbygge”). Jag tycker verkligen att det är så vackert. På riktigt. Jag gillar hur det bryter mot den gamla skolan. För att inte tala om känslan när jag står högt upp i huset innanför den glasade fasaden och tittar ut över ”mitt” torg och min gamla skola. Det är faktiskt hisnande fint !

  5. Annaa Mattsson Says:

    Tricky; jag fick en känsla av att det blänkte nytt lite varstans i stan. Vaksala torg har jag bara skenat över några gånger utan att tänka på hur där ser ut, nu hade jag lite mer tid. Med Möllevången tänkte jag nog mest brokigheten i samband med marknaden. Men i själva verket var det nog lite Leningradkänsla jag fick med den vackra skolan med torget framför.

Kommentera

